Allt om pool, Poolforum!
PoolForum - swimmingpooler => Markpooler. => Byggtrådar => Ämnet startat av: swedjeep skrivet maj 18, 2016, 21:20:08:08
-
Så för ett par veckor sedan vart det bestämt, lite halvplanerat men hade gett ett löfte till min dotter när jag sålda mitt gamla att det skulle bli pool vid det nya huset så sagt och gjort tog jag steget.
Efter mycket hjälp av detta eminenta forum så vart det en Tjällden 8x4, lite i overkill mot vad jag tänkte mig från början men lika bra att göra det riktigt från början.
Hela bygget dokumenteras av timelapse kameror så när allt är klart kan det bli lite roligt att lägga upp en film, gjort det på husbygget också .
Satte skopan i backen för några veckor sedan, har lite spännande mark, det är en gammal ås där det varit en grustäkt så det är pinmo och sten flera meter ner, snustort i backen men framförallt så blir pinmon som cement så fort det legat ett tag, när dom grävde för huset så var det tjälkrok som gällde för 16 och 20 tonns grävare och nu gav jag mig i kast med detta med min egen 5 tonnare :D
Till slut efter att man raspat sig igenom översta 20 cm så kunde jag byta till tandskopa. grävningen i sig gick bra även om jag gjorde en liten miss i utsättningen då jag utgick från yttermått 8x5 meter, och pga en del storsten så vart gropen rätt exakt 2 meter djup så nu är det lite justering av nivåer som gäller.
Materialsats från Tjällden kom med lastbil igår så nu är det bara att köra på.
-
Gratulerar till val av pool. Ska bli spännande att följa ditt projekt O0
-
Lite framsteg, lyckades planera in en semester och en vecka med regn så det har gått sakta.
Huvud leverans har kommit av material från Tjällden, lite frustrerande med delleveranser från Tjällden, Pahlen mfl (Samma order från Tjällden)
Gjorde ett mätfel i gropen som var lite bökigt att få till, berodde mest på att det var en stor sten i botten så gropen vart nästan 50 för djup vilket fick justeras .
Men nu är nivån justerad, dränering lagd vilket antagligen är onödigt i den marken men nu ligger den där i alla fall, grusbädd och duk på plats avvägt.
Satte linjerna i Måndags vilket inte var så lätt då marken är så hård och stenig att det inte går att driva ner armeringsjärn med slägga, lösningen var att använda 3 lasrar för att slå linjerna, nackdelen är att det inte kan vara dagsljus, inte ens med reflektor spegel till laser ( Har laser mottagare också men inte lämplig för ändamålet ). Nu är det i alla fall utsatt i vinkel +-5 mm parallellt med huset O0.
Utsättning av kantelement 90% klart ( Bilder kommer på det )
Erfarenhet av dessa, tja enda direkta synpunkten är väl att jag tycker Tjällden gått hade kunnat antingen ta fram hörn sektion eller åtminstånde levererat 8 element skurna 45 grader för hörn, Handsågning blir aldrig 100%. Vissa av momenten finns inte beskrivet så det får man gissa sig till eller nyttja detta eminenta forum. Tjällden svarar på det mesta men svarstid varierar från ett dygn till tre-fyra dagar.
Höjdjusterat mot rotationslaser +-1-2 mm så det känns bra.
Sen kom jag på att det var ett bra tillfälle att dra fram extra vatten till trädgård samt el för trädgård och ev framtida utekök så vart lite dikes grävning :o.
Nya grannen fick problem med sin stora hjulare som är på en av bilderna, har bra garage som gärna nyttjas :o) Tjällden leveransen i bakgrunden
-
Idag kom en lev från yapool.de.
Badu Speck Eco Touch Pro för knappt 7000 ink frakt, Bästa Pris för Pro varianten i Sverige som jag hittat är 11395 leverans tog ca 1 vecka från att jag registrerat order och betalat.
En liten besparing i alla fall O0. ( O ja, det är internationell garanti :D )
Gamla Eco Touch finns i Sverige från runt 7500 men då utan programmerbart varvtal ( bara 3 fasta lägen ).
-
Klart för gjutning.
Lite helgjobb i försommar värmen.
Armering på plats och najat vinkeljärnen , Använder najomat eftersom jag väljer mina slag. Billig o hyra så sparar mycket tid på det.
Fick hänga markduk på sidorna eftersom det rasar grus o småsten hela tiden , motfyllt kantelement med 8/16 så det ska inte kunna röra sig.
-
Ligger en liten bit "före" dig.. Gjöt för någon vecka sedan och har nu börjat ställa upp väggar för att se hur det blir och kontrollera höjden med rotationslaser.
En kompis gjöt plattan, tyvärr blev den inte helt 100 så jag har spenderat helgen åt slipning med en handburen betongslip då det just på ställena där väggelementen ska stå som det blev ojämt.
Om du gjuter själv: Ett tips jag kan ge är att vara särskilt noggrann runt armeringsjärnen att få en bra jämn yta för väggelementen, ganska givet men tål att poängteras...
Jag följde instruktionerna på filmen från Tjällden och korsade armeringsjärnen precis som du gjort. Vid gjutningen skulle jag räta upp järnen men det orsakade att "vågor" i betongen som behövde jämnas till. Slutade med att jag helt enkelt struntade i att räta upp armeringsjärnen när betongen var nylagd, gick bra att räta upp dem när betongen brunnit också. Kan tycka att filmen är lite missvisande, hur många poolgrunder gjuts på ett färdigt betonggolv och har måtten 2x3meter..
-
Armeringsjärn ska vara helt stilla under och efter gjutningen, väntar du tills betongen börjar stelna får du kaviteter runt järnen där betongen inte fyller ut och då kommer det rosta.
Jag tabbade mig också lite runt uppstickande järn och fick efterbehandla lite. Rätt hade varit att jobba mer med vibratorn vid gjutningen, så hade detta flytit ut.
-
Hej, tack för bra kommentarer.
Vi gjöt igår, gick väl förhållandevis bra, Var lite svårt att lägga rätskiva över för att kontrollera höjden pga armeringsjärnen.
Den andra missen var att vi gick på lite för tidigt med helikopterns ( Glättning ) och min käre far tyckte inte det var något problem så vart en grop på några cm, det svåra är att göra glättning vid rätt tillfälle, för mjukt så mjukas betongen upp under och för sent så tar det inte men kunder återställa det värsta och väntade 15 minuter så var det ok att köra igen.
Är en liten fördjupning på ett ställe nu och lite för högt där det tryckt upp men får slipa ner det och ev flytspackla gropen 5-10 mm på 1 kvadrat ca.
Vart helt ok vid armeringsjärnen också.
Sen har jag lämnat de rostfria inloppsrören från Pahlen för förlängning med 400 mm eftersom dom kommer gå genom trappan, det har diskuterats flitigt i andra trådar och dom flesta verkar satt koppling inne i trappblocket vilket jag vill slippa ( Ett orosmoment mindre att det skulle läcka, inte för jag tror det men ändå :o), har en plåtslagare här i byn som är en gud när det gäller rostfritt .
-
Klämkoppling till pem-slang mot pahlens rör i trappan skulle jag absolut EJ göra. Detta sagt givet att jag fått göra om båda dessa anslutningar pga sättningar. Nu är ju alla inte lika dåliga på att padda marken som jag, men ändå, uppenbarligen ett känsligt ställe. Att svetsa på en bit så du har kopplingen utanför väggen låter klokt.
Fundera också på hur du drar slangen från armaturen. Gjorde jag om detta skulle jag nog vilja ha 90 gradersböjar direkt i anslutning till väggen, och sedan dra röret rakt ner mot orörd mark närmast väggen.
-
Också inne på 90 graders direkt bakom elementen
-
Hej,
Jag drog mina inloppsrör genom trapp också. Men jag köpte 600 mm rör som passar direkt utan förlängning.
http://www.poolstore.se/p/ingjutningsror-till-inlopp-600mm-inutvandig-ganga-1-%c2%bd/
-
Där ser man :o), visste inte att det fanns men dom var dyra, förlängningen på 400 blir perfekt de 2 steget på trappan är 400 så det blir inte så mycket utstick bakåt.
Sen känns det bättre att ha en riktig fog.
700 fick jag betala för 2 inloppsrör förlängda inkl trycktest och syra betning (vill inte ha några porer som det kan trycka ut vatten ur).
-
Lite stillestånd i helgen pga regn o blåst och tjänsteresa under veckan men hoppas på bra väder till helgen så kanske man kan få kantelement på plats och börja gjuta stolp till veckan efter. :D
-
Hej, tack för bra kommentarer.
Vi gjöt igår, gick väl förhållandevis bra, Var lite svårt att lägga rätskiva över för att kontrollera höjden pga armeringsjärnen.
Den andra missen var att vi gick på lite för tidigt med helikopterns ( Glättning ) och min käre far tyckte inte det var något problem så vart en grop på några cm, det svåra är att göra glättning vid rätt tillfälle, för mjukt så mjukas betongen upp under och för sent så tar det inte men kunder återställa det värsta och väntade 15 minuter så var det ok att köra igen.
Är en liten fördjupning på ett ställe nu och lite för högt där det tryckt upp men får slipa ner det och ev flytspackla gropen 5-10 mm på 1 kvadrat ca.
Vart helt ok vid armeringsjärnen också.
Sen har jag lämnat de rostfria inloppsrören från Pahlen för förlängning med 400 mm eftersom dom kommer gå genom trappan, det har diskuterats flitigt i andra trådar och dom flesta verkar satt koppling inne i trappblocket vilket jag vill slippa ( Ett orosmoment mindre att det skulle läcka, inte för jag tror det men ändå :o), har en plåtslagare här i byn som är en gud när det gäller rostfritt .
En fråga, kommer du köra inloppen i trappan? Vi funderar på att ha en hel trappa längs hela långsidan och funderar lite på var man monterar inlopp och breddavlopp då.
-
Hej, nej jag kört trappa på kortsida men ska ni köra långsida borde det bli enklare då du fortfarande kan sätta inloppen på kortsida och utlopp/skimmer på motsatt kort sida. Verkar som den mest rekommenderade placeringen på rektangulär pool.
-
Hej, nej jag kört trappa på kortsida men ska ni köra långsida borde det bli enklare då du fortfarande kan sätta inloppen på kortsida och utlopp/skimmer på motsatt kort sida. Verkar som den mest rekommenderade placeringen på rektangulär pool.
Jo... men, nej trappan kommer vara över hela ena kortsidan. Får bli att sätta utlopp på den andra kortsidan och sedan inloppen på varsin långsidan i närheten av trappan. De får bli riktade mot utloppet från respektive sida.
-
Hej, för att få flödet bra i polen så rekomenderas det att ha inlopp mitt emot utlopp, du kommer ha trappa längs kortsida precis som jag, om du inte har någon som kan förlänga inloppsrör (Om du har rostfritt) så finns förlängning som det föreslogs tidigare
http://www.poolstore.se/p/ingjutningsror-till-inlopp-600mm-inutvandig-ganga-1-%c2%bd/
Jag skulle nog undvika att sätta inlopp på långsidor och utlopp på kortsida.
-
Idag kom en lev från yapool.de.
Badu Speck Eco Touch Pro för knappt 7000 ink frakt, Bästa Pris för Pro varianten i Sverige som jag hittat är 11395 leverans tog ca 1 vecka från att jag registrerat order och betalat.
En liten besparing i alla fall O0. ( O ja, det är internationell garanti :D )
Gamla Eco Touch finns i Sverige från runt 7500 men då utan programmerbart varvtal ( bara 3 fasta lägen ).
Blir sugen på att också skaffa en sådan också! En fråga, kommer du köra 63 mm från breddavloppet?
-
Var inne på 63 först men kommer nog köra på 50 mm på följande anledningar:
Anslutningar på breddavlopp / inlopp är "50" likaså anslutning på pump.
Många som har pump/filter mm 10-40 meter från pool och kört 50 slang tycker det fungerar utmärkt.
Jag tänker då snarare att det är bättre att köra 50 mm som det finns isolering till och isolera dessa, sen se till att det inte blir för stor nivåskillnad ( pump/sug höjd ).
Jag kommer ha mindre än 1 meters nivåskillnad
-
Så äntligen var det dags, efter lite avbrott pga markjobb ( förberedelse för gräsmatta ) och en massa regn .
Väggblock började sättas igår, man klarar det ensam O0 ;D visst väger blocken en del men det är ett bra träningspass, tror dock jag kör fram resten med traktorn så jag slipper bära dom över halva tomten och ner i gropen :D
Det var för hårt i marken för att kunna sätta stolp och profiltråd så dubbla lasers gjorde jobbet enkelt. Men det var lite pyssligt trots att platta var väldigt bra så fick man sätta lite nivå distanser, väggblocken är ju heller inte mm precision så krävs lite justeringar.
-
Nu är väggelement och trappa på plats med viss frustration / besvikelse, fick till måtten bra +-2 mm men till vilket pris, 6 vägg element var 5-7 mm smala så i slutänden saknades det 20 mm , och då lyckades vi medla lite på de resterande, sen trappblocken var under all kritik, djup och höjd skilde 10-15 mm som mest, rasp disk på vinkel slip och hyvla bort material kändes inte ok, för priset man betalar tycker man det ska vara jämnar kvalitet.
Samma sak är planheten på elementen dålig, det kommer inte räcka med att spackla skarvar, blir nog spackling av hela sidorna som det ser ut nu....
( Edit: Viss heder åt Tjällden som inte heller tyckte det ska vara så )
-
Är några dagar efter dig,jättebra att du tipsar om detta.
-
"Skönt" att läsa att fler än jag reagerat över kvaliten på blocken. Undrar om dom blivit sämre över tid? Har inte någonstans i forumets trådar läst den minsta antydning om att några tidigare Tjällden byggare reagerat över ojämnheten och måttdifferenser på blocken.
Jag hade samma problem som dig på ena långsidan då det fattades 2 cm när hörnblocket skulle på plats, hade eventuellt förväntat mig det motsatta då saker som ska adderas har en förmåga att "svälla" från de teoretiska måtten.
Sen är ju ojämnheten på blocken också lite väl stor, kan ju vara kupighet på 7 mm på en sträcka av 50 cm, vilket gör det tämligen svårt att montera och få blocken bra i lod.
Jag trodde faktiskt inte att blocken skulle ha den här typen av grov ytbeläggning utan tänkte att eftersom det är en "spin off" från sockelelement tillverkning (som är gjuten mot form) så skulle även dessa block vara formgjuten.
-
Det kan ju vara så att de fortfarande är inom toleransen (som är vadå?) för varje enskilt block.
Men sätter man 16 st 50 cm block som har minustoleransen på ena sidan och block med plustoleransen på andra, så kan det förstås bli problem.
Jag skall kontrollmäta de element jag har och fördela så att det går jämnt upp för alla sidor.
Jag hade förresten några markskivor som var ojämna i falsen, det såg ut att vara gjutfel.
-
"Skönt" att läsa att fler än jag reagerat över kvaliten på blocken. Undrar om dom blivit sämre över tid? Har inte någonstans i forumets trådar läst den minsta antydning om att några tidigare Tjällden byggare reagerat över ojämnheten och måttdifferenser på blocken.
Byggde deras system förra året och hade inga problem med skillnader i mått. Verkar vara ett nytt problem...
-
"Skönt" att läsa att fler än jag reagerat över kvaliten på blocken. Undrar om dom blivit sämre över tid? Har inte någonstans i forumets trådar läst den minsta antydning om att några tidigare Tjällden byggare reagerat över ojämnheten och måttdifferenser på blocken.
Jag hade samma problem som dig på ena långsidan då det fattades 2 cm när hörnblocket skulle på plats, hade eventuellt förväntat mig det motsatta då saker som ska adderas har en förmåga att "svälla" från de teoretiska måtten.
Sen är ju ojämnheten på blocken också lite väl stor, kan ju vara kupighet på 7 mm på en sträcka av 50 cm, vilket gör det tämligen svårt att montera och få blocken bra i lod.
Jag trodde faktiskt inte att blocken skulle ha den här typen av grov ytbeläggning utan tänkte att eftersom det är en "spin off" från sockelelement tillverkning (som är gjuten mot form) så skulle även dessa block vara formgjuten.
Håller med, jag kollade med många som byggt med systemet tidigare och inga verkar upplevt det som vi ser nu. Jag har framfört det till Tjällden och dom verkar ta det på allvar, kommer ju dessvärre ta rätt mycket tid att spackla upp ojämnhet till acceptabel jämnhet / nivå, nu gör det inte så jättemycket i praktiken . I alla fall inte det som är under vatten men lägger man några 100 000 på ett sådant projekt så förväntar man sig en viss kvalitet.
-
Det kan ju vara så att de fortfarande är inom toleransen (som är vadå?) för varje enskilt block.
Men sätter man 16 st 50 cm block som har minustoleransen på ena sidan och block med plustoleransen på andra, så kan det förstås bli problem.
Jag skall kontrollmäta de element jag har och fördela så att det går jämnt upp för alla sidor.
Jag hade förresten några markskivor som var ojämna i falsen, det såg ut att vara gjutfel.
Ojämnhet och tolerans tas inte upp någonstans i bygg beskrivning heller, det enda som finns är spackling av skarv , såvida man inte ska plats svetsa liner då det föreskrivs spackling av alla väggytor.
-
...
Jag skall kontrollmäta de element jag har och fördela så att det går jämnt upp för alla sidor.
...
Har nu mätt på ett tiotal block, de ligger alla 49,6 mm +/- 1 mm.
Jag mätte på cellplasten på toppen. Ytbeläggningen kan bygga ytterligare någon mm, fast då ojämnt längs kanten.
Har inte kollat kupigheten.
Antar att om man klämmer ihop ett antal block så mycket som möjligt, så kan man få ett ackumulerat fel enligt ovan.
Det gäller nog att försöka hålla cc genom att låta fogskummet "ta sin plats".
-
Ojämnhet och tolerans tas inte upp någonstans i bygg beskrivning heller, det enda som finns är spackling av skarv , såvida man inte ska plats svetsa liner då det föreskrivs spackling av alla väggytor.
Det senare gäller väl om innerytan inte har beläggning från fabrik?
-
Har nu mätt på ett tiotal block, de ligger alla 49,6 mm +/- 1 mm.
Jag mätte på cellplasten på toppen. Ytbeläggningen kan bygga ytterligare någon mm, fast då ojämnt längs kanten.
Har inte kollat kupigheten.
Antar att om man klämmer ihop ett antal block så mycket som möjligt, så kan man få ett ackumulerat fel enligt ovan.
Det gäller nog att försöka hålla cc genom att låta fogskummet "ta sin plats".
De flesta block ser ut att ligga bra i tolerans men några ligger på ett större minus mått. jag var noga med att som du skriver få så tight passning som möjligt vilket vart jättebra på 2 väggar men drog i väg rejält på sista, nu är det väl "tur" att det är hörnet bakom trappa som fått medlas men gick en flaska med skum för att fylla . Känns inte så bra men om några år så är det glömt :o)
-
Det senare gäller väl om innerytan inte har beläggning från fabrik?
möjligt, vet inte om element saknar det sprutade ytan om man ska ha plats svetsad liner.
-
möjligt, vet inte om element saknar det sprutade ytan om man ska ha plats svetsad liner.
Det är väl tvärtom? Om man har fabrikssvetsad liner, så behövs inte den inre beläggningen?
Hur som helst, skall kolla alla blocks dimensioner innan jag börjar sätta dom (även trappa).
Tack återigen för jättebra feedback.
-
När blocken är så ojämnt sprutade med fiberförstärkt betong så blir spacklingsarbetet, om man vill uppnå raka och jämna väggar(är väl egentligen inte ngt absolut måste i pool fall men det skadar ju inte att sträva mot jämna väggar) på gränsen till ogörbart.
Då har det varit bättre att tagit obehandlad insida och putsat den med glasfiberväv typ Sto tunnputssystem alternativt limmat fiberförstärkta cellplastskivor 12 mm på på den obehandlade cellplasten.
Resultatet skulle ha blivit 5ggr bättre om jag lagt ner lika mkt tid på att putsa med Sto systemet som jag lagt ner på att försöka spackla till mina poolblock.
Det är ju inte säkert att det bara är betongen som är ojämn utan det kan ju även vara cellplasten i sig som har vida toleranser.
-
När blocken är så ojämnt sprutade med fiberförstärkt betong så blir spacklingsarbetet, om man vill uppnå raka och jämna väggar(är väl egentligen inte ngt absolut måste i pool fall men det skadar ju inte att sträva mot jämna väggar) på gränsen till ogörbart.
...
Tar inte skyddsduken upp något av dessa ojämnheter?
-
Tar inte skyddsduken upp något av dessa ojämnheter?
Skyddsduk tar upp vissa ojämnheter men det är mer det strukturella, är element "vågiga" så kommer insida färdig pool också vara vågig, blir alltså inte som en glasfiberpool om man säger så.
-
Skyddsduk tar upp vissa ojämnheter men det är mer det strukturella, är element "vågiga" så kommer insida färdig pool också vara vågig, blir alltså inte som en glasfiberpool om man säger så.
Ok.
Ser nu att alla mina block är konvexa i kanterna, i princip från där urfräsningen börjar.
Så det blir till att bredspackla 10-15 cm vid varje skarv.
Vad är lämpligt spackel?
-
Ok.
Ser nu att alla mina block är konvexa i kanterna, i princip från där urfräsningen börjar.
Så det blir till att bredspackla 10-15 cm vid varje skarv.
Vad är lämpligt spackel?
Finns flera olika, står i byggbeskrivningen från Tjällden men det finns andra också, ring bara till närmaste kakelfirma ( bättre kunskap i allmänhet kontra bygghandel )
-
Då kör jag med detta (http://www.jemfix.se/cement-bruk__11530/betongspackel_9036482) eller denna (https://www.velltra.se/?product=handspackel-grov-dammreducerad-15kg&utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner#). Tyckte först att det var dyrt, 20 :-/kg, men andra typer av produkter verkar vara betydligt dyrare.
-
Finja Handspackel Grov har jag använt ganska mycket (inte till Tjällden). Det är lättjobbat och ger en väldigt fin yta. Jag brukar avsluta med att ”dimma” på lite vatten med en blomspruta och glätta med stålspackel. Med lite träning så blir det jättebra. O0
-
>:D kom precis på att jag glömt en liten detalj, expanderbultarna som ska vara i botten av pelare för trappa. Blir o hyra lång betongborr :o var lite mycket med passformen så glömde helt bort detta....
-
Efter mycket läsande , jämförande, velande så har jag äntligen kommit till skott vad gäller VP, Filter
Värmepump vart en Hydro Pro 10Kw, något bättre värden teoretiskt mot Brilix o de andra men är antagligen i stort sett samma invändigt.
Sandfilter är en djungel och inget verkar egentligen vara bättre än de andra, gick på kriterie, glasfiber + tillgång till reservdelar + pris och vart ett stort filter från Mega, 635 med 145kg sand men valde filterglas (Glas sand) i stället, marginellt skillnad men hopas det fungerar så bra som det sägs...