VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore  (läst 48289 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« skrivet: september 26, 2018, 08:27:22:22 »
Hej!
Ja då var jag igång då och det är väl dags att starta en byggtråd

Vi har beställt en 8x4m pool med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore. Det kommer att bli en persia grey liner och rostfria detaljer. Till detta skall vi även bygga en ny altan på ca 160 kvm.
Tanken var att vi skulle börja gräva nu i oktober men den tidsplanen sprack ganska fort då grävaren (som är en bekant till oss) ringde och sa att han hade en lucka så nu kör vi.
Sagt och gjort. Fick börja med att riva upp en stor del av vår stenläggning samt gräva upp en hel del blommor som skall sparas då vi är tvugna att flytta våra blomster land.                                                                                                                                                                                                                                             
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #1 skrivet: september 26, 2018, 08:36:57:57 »
Som sig bör hade vi även varit i kontakt med ledningskollen samt haft utsättning om var ledningarna skulle finnas.
Visade sig att elen låg mitt under hela poolen mer eller mindre men den visade sig att den skulle ligga på 293cm djup så det kändes ganska lugnt oc fibern "borde" ligga tillsammans med elen var det sagt.
Så vi satte igång att gräva glada i hågen.

Precis innan det var dags för lunch så såg vi dagvattenröret samt en sandbädd... oooh nej... och där var även ett gult markrör på ca 80cms djup. Kunde detta möjligen vara fibern?
det visade sig senare att det var inkommande ström till huset samt att vårt dagvatten vad avgrävt antagligen av de som la ner inkommande el.
Detta ledde till att jag fick börja jaga nätägaren så att de kunde komma ut och förlänga kabeln.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #2 skrivet: september 26, 2018, 08:50:10:10 »
Sen när hålet var grävt var det dags för dränering och singla upp en botten.
Vi har turen som bor på en uppbryggd tomt vilket gör att vi inte kommer behöva någon pump för att bli av med dagvatten m.m utan vi kan leda ut det med självfall.
Till att börja med fick jag bege mig till Dahl för att inhandla dräneringsslang samt markduk. Väl på Dahl så låg markduken på en hylla ca 220cm upp var på säljaren säger inga problem jag hjälper dig att lasta släpet.

Säger då åt denna säljaren att vi puttar ner duken på marken först sen lyfter vi den där ifrån så att ingen gör sig innan. Men tyvärr för sent då säljaren lyfter sin ände av rullen för att sen inse att den var för tung och tappar greppet vilket resulterar att hans ändå glider av och slår i backen medan min ändå flyger upp i luften och sedan rak ner i bröstet på mig. ca 80-100 kg rakt ner i bröster resulterar i att jag faller ihop och tappar andan. efter lite vila lastar vi den på släpet och jag åker iväg. Senare undet kvällen är smärtan olidlig och det blir akuten med befarad spricka i bröstbenet, så nu är det lite morfin och ta det lite lugnt som gäller. Himla tur att jag har världens bästa och tuffaste fru som inte är rätt för att ta i så hon stod i helgen och skyfflade singel till bädde och rakade ut det bra så det blev jämt och fint. sen gick jag över med paddan på kvällen.

När vi skulle dra ut dräneringen blev vi lite förvånade då vi hittade ett märkband där det stod kraftledning på. hmmm... Vi hade ju redan gått på krafledningen. Det visade sig att vi hade lyckats pricka avlopp, inkommande vatten, fiber och tele. Jippiii vi hade alltså lyckats pricka allt som går. Tack och lov har vi en mycket skicklig grävare så han kunde frilägga allt så att vi kunde dra dräneringen under. Var även tvungen att spräcka en sten för att klara självfallet på ledningen.

När vi ändå hade grävaren på plats och lite extra grus passade vi även på att slita upp lite gräs vid vår friggebod där det ändå inte växte ordentligt och la lite grus istället. tanken är att bygga en drivbänk och ha en ljugarbänk mot boden sen men det får bli ett senare projekt
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #3 skrivet: september 26, 2018, 09:02:55:55 »
Ram spikades och cellplast las ner, gick lite på halvfart då jag hade min skada samt en fru som fyllde år och det ska självklart uppmärksammas!  <love>
Passade även på att montera en golvbrunn i teknikrummet för att kunna får bort eventuell fukt samt för att använda när det senare skall backspolas.

Sen var det till slut dax för armering av plattan.

Tanken är nu att jag skall bocka lite B-järn upp från plattan så att jag låser väggarna med plattan. Montageanvisningen säger att man ska borra ner bara men jag vill ha livrem och hängslen nu när man ska göra det så tanken är att armera klart idag onsdag och torsdag, tyvärr ser det ut som att det ska komma en massa regn imorn så jag hoppas jag hinner klart idag då betongen skall komma på fredag.

Har beställt skb betong för att lättare få till plattan, där av har jag tejpat alla skarvar i cellplasten för att betongen inte ska krypa ner där och lyfta upp allt. Självklart hade man kunna använda fogskum i skarvarna men tyvärr hade jag inte hunnit få min leverans med bla det som jag hade beställt så för att komma vidare med armeringen valde jag helt enkelt att tejpa istället. får hoppas att detta funkar lika bra.


Tanken i detta projekt är att det ska vara klart till sommaren 2019 så det känns som att vi än så länge har ganska gott om tid. kommer göra det mesta själv men elen tar jag självklart in någon som gör då jag inte får göra det själv.


Har vissa punkter kvar att fundera ut lösningar på som jag gärna tar emot tips om. Kommer som sagt ha ett teknikrum och vet inte hur jag ska lösa det med en "hyfsat" tät lucka då jag kommer ha trä altan runt om allt 120x28 trall tryckat som senare ska sioo behandlas.
Sen vet jag itne riktigt hur jag ska lösa sargen runt poolen då jag vill ha sån liten kant som möjligt samt att jag kommer köra med dolda skruv från camo.
med det sagt vill jag helst kunna montera trallbrädos som sagt mer eller mindre direkt över linerlisten på 1cm så behöver någon smart distans där.

Till grejen hör även att jag har beställt en pooltak från qualitypool som är 410cm brett med skena på ena sidag och hjup på andra. så den skenan kommer ju även behöva skruvas fast i däcket.

Poolvärmepump har jag heller inte bestämt mig för vad jag ska ha än heller
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Thermopool

SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #4 skrivet: september 27, 2018, 15:48:37:37 »
Det fungerar alldeles utmärkt att täta skarvarna på cellplasten med tejp. I min byggtråd finns några bilder på mitt teknikrum, dock så har jag gjort om taket då det kom in för mycket fukt under presenningen och in i teknikrummet. Nu har jag hellimmad takpapp istället. Just nu regnar det rejält men ska försöka ta några bilder imorgon eller under helgen på taket och luckan.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #5 skrivet: september 28, 2018, 09:31:28:28 »
Om ett par timmar är det dax för gjutning av plattan.
Har bockat upp B-järn va 50 cm för att få extra styrka sen kommer jag att komplettera med nerborrade gärn enligt anvisning.

Har även funderat mycket på hur jag ska bygga trallen och sargen runt om då vi vill ha det så tight mot som möjligt. vill kommer dessutom ha ett ganska så slimmat tak vilket innebär att den enda skenan vi kommer ha kommer nästan ta hela sargen på ena sidan därför känns det bortkastat att köpa sten.
Nu är tanken istället att jag kommer att gjuta in kilar av ntr a virke som jag sedan kan fästa trallen i. trallen kommer jag att fräsa spår i där linerlisten går.

Tror ni på denna idén eller måste jag tänka om?
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #6 skrivet: september 28, 2018, 17:56:29:29 »
Gjutningen gick utan några större överraskningar. Kom lite duggregn på slutet men inget som störde gjutningen. I övrigt hade vi toppenväder. Dock blev betongbilen 1 timme sen men vad gjorde det när solen sken. Blev en kaffe paus så länge.

Ytan ser jämn och fin ut men kommer nog gå över ytan lite lätt med en diamantskål och slipa av om det är några små toppar.

Tusen tack till min underbara vän Nikos som kom och hjälpte mig med gjutningen. Vad skulle man ta sig till utan bra vänner  :)
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Thermopool

SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #7 skrivet: september 29, 2018, 00:22:13:13 »
Om ett par timmar är det dax för gjutning av plattan.
Har bockat upp B-järn va 50 cm för att få extra styrka sen kommer jag att komplettera med nerborrade gärn enligt anvisning.

Har även funderat mycket på hur jag ska bygga trallen och sargen runt om då vi vill ha det så tight mot som möjligt. vill kommer dessutom ha ett ganska så slimmat tak vilket innebär att den enda skenan vi kommer ha kommer nästan ta hela sargen på ena sidan därför känns det bortkastat att köpa sten.
Nu är tanken istället att jag kommer att gjuta in kilar av ntr a virke som jag sedan kan fästa trallen i. trallen kommer jag att fräsa spår i där linerlisten går.

Tror ni på denna idén eller måste jag tänka om?

Jag skulle inte gjuta in virke i betongen sådär. Jag satte en 45x195 impregnerad som jag fräste bort kanten ovanför linerlisten (precis som i din skiss) och fäste rakt på betongen med plugg och rostfria A4-skruv. Om du ska skruva 145 trall som sticker ut ca 1-1.5 cm utanför linerlisten och med 5 cm cellplast så får du inte mycket bredd kvar på brädan för att skruva fast den, risken är rätt stor att brädan böjer sig ordentligt. Jag skulle sätta en 45x195 eller 45x220 rakt på betongen och sedan skära bort cellplasten på sidorna för bärlinan, då kan du sätta trallen på samma nivå som sargen. Ett tips är att gjuta fast gängstång för bärlinan, låt dem sticka in en bit med två muttrar i ändan så sitter de fast ordentligt. Om du sen ska rena med klor så kör med A4-skruvar som är syrafast och tål klor.
« Senast ändrad: september 29, 2018, 00:28:13:13 av Thermopool »

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #8 skrivet: oktober 01, 2018, 20:38:50:50 »
Jag skulle inte gjuta in virke i betongen sådär. Jag satte en 45x195 impregnerad som jag fräste bort kanten ovanför linerlisten (precis som i din skiss) och fäste rakt på betongen med plugg och rostfria A4-skruv. Om du ska skruva 145 trall som sticker ut ca 1-1.5 cm utanför linerlisten och med 5 cm cellplast så får du inte mycket bredd kvar på brädan för att skruva fast den, risken är rätt stor att brädan böjer sig ordentligt. Jag skulle sätta en 45x195 eller 45x220 rakt på betongen och sedan skära bort cellplasten på sidorna för bärlinan, då kan du sätta trallen på samma nivå som sargen. Ett tips är att gjuta fast gängstång för bärlinan, låt dem sticka in en bit med två muttrar i ändan så sitter de fast ordentligt. Om du sen ska rena med klor så kör med A4-skruvar som är syrafast och tål klor.

Syrafast skruv är redan inhandlad för trallen runt poolen men kommer behöva komplettera upp med längre skruv för att fästa trallen.
Fnular fortfarande på hur jag bäst ska göra med sargen. Hade helst velat ha den 120 bredd som övriga trallen men det är ju uteslutet av anledningarna du tidigare nämnde. 45 tjocklek måste jag kanske köra på ändå iaf på den sidan där jag ska ha skenan till pooltaket så det finns ordentligt att fästa i. Kommer nog dock skära bort cellplasten sen och fästa bärlinan med expanderbult istället för att få enkelheten med att borra igenom allt samtidigt och på så sätt få hålen på rätt plats istället för att behöva mäta in dom.

Fint du hade gjort om med taket till teknikrummet. Funderat mycket på det men tror att jag bara har 4 lager block i min beställning så funderar på att regla upp ett tak som jag isolerar med överbliven cellplast sen en takplåt över mot fukten samt en fuktbeständig plyfa som innertak som man kan fästa belysning i samt på väggar. Funderar dock på om takhöjden blir för låg men tror inte jag kommer förlora allt för mycket mot dig då jag bygger upp ett snetak, men det får bli ett senare problem.

 Idag har jag kapat en massa järn som skall borras ner samt bockas.
Imorgon levereras själva poolen och all utrustning så snart kan man börja bygga på allvar
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Thermopool

SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #9 skrivet: oktober 01, 2018, 22:20:12:12 »
Du får fundera lite på trallen, du kommer säkert på något bra.
Angående höjd på teknikrum så tänkte jag att jag ville ha så mycket höjd som möjligt och att det skulle gå lätt att fylla betong utan att det skulle rinna över om jag hade 4 block och stommen är 5 block. Jag tror att på beställningen var det räknat 4 block för mig med men det räckte till 5 block ändå. Med 5 block blir det lite tajt när man ska fixa tak så mitt tips är att ha 4 block och sen bygga upp med impregnerat till den höjd man vill ha.
Se till att du har en rejäl hammare/slägga när du ska slå i armeringsjärnen 😉

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #10 skrivet: oktober 02, 2018, 22:04:44:44 »
Jaha idag kom poolen då. Funkade kanon. Kattis på fraktpartner ringde mig 1,5 timme innan leverans och sa att hon höll på att lasta i Täby så jag i godanro kunde ta mig hem och ta emot leveransen. Tänk om fler fraktbolag kunde sköta det lika fint. Ha i mina tidigare jobb som hantverkare samt projektledare haft mycket med diverse fraktbolag att göra så jag blev mycket glatt överraskad.

Inte helt hundra genomtänkt dom hade lastat bilen dock men Kattis löste det och vi fick ut allt kanon.

Tack och lov har man fantastiska  grannar så mam kunde låna en liten hjullastare med gafflar så jag kunde flytta alla pallar. Har ju en lång grusad uppfart så att köra pallyft var inte ett alternativ och kran fanns inte på lastbilen.

Totalt 4 pallar med frigolit legobitar, 1 pall med plåten och frigoliten till helgaveltrappan, 1pall med övrig utrustning, 1 rulle pe slang, 3 rullar med vägg/botten foam samt 1 bunt med linerlist och pvc rör. Blev en del kollin på uppfarten kan man säga. Tog någon timme att ställa iordning allt men nu så. Bara vänta på att plattan ska brinna klart sen dax att börja stapla vägg. Hoppas på att hinna montera väggar så vi kan gjuta väggar under nästa vecka.

Hur lång tid tog det för er andra att stapla väggar, montera detaljer och stadga upp väggarna inför gjutningen?

När man läser montageanvisningen ska man naja de understa liggande armeringsjärnen. Men hur har ni andra gjort najar ni all liggande armering i övriga lager och hur tätt najar ni då, i varje stående järn?
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #11 skrivet: oktober 07, 2018, 19:49:08:08 »
Jaha då har helgen gått åt till att bygga pool. Frun bestämde att den ska vara klar för gjutning i helgen, punkt!

Dock planerar vi gjutning nu på torsdag då det är mycket på jobbet och min kära far kan vara behjälplig då.

Har väl gått rätt hyfsat i helgen måste jag säga. Tur med vädret har vi haft oxå.

Måtten verkar stämma lika så vinklarna. Dock insåg man att både poolstores och pahlens manualer lämnar lite att önska.
Har hur som helst limmat alla blocken nu med PL200 och najat all armering i alla lager (jag limmade klossar och frun armera och naja. Hon är grym!)

Belysningen fogskummade jag bara fast för att sen hitta nå jävla vinkeljärn som tydligen skulle fästas på något sätt. Upptäckte det när jag var på 5 varvet så nu är det som det är. Tror nog koppen kommer att sitta kvar ändå, limmade sargen och fogskumma på insidan sen kommer ju betongen fästa mot el skruven så den lär sitta som berget sen.

Inloppen hamnade om varsin sida av trappen så jag kan rikta en neråt mot skimmern och en uppåt mot skimmern så bör jag få bra cirkulation.

 Breddavloppet gav mig dock lite grå hår då det fanns en fläns som var i vägen. Såga upp hål i blocket för skimmern sen fasade jag ur ca 1,5cm så att jag kunde försänka flänsarna. På så sätt livar nu fronten men blocken.

Största delen idag har gått åt till att städa och att stämpa upp. Bara hoppas det räcker nu med det tror jag nog.
I veckan blir det bara lite små pill och leta glipor att fogskumma innan gjutning. Känns som att vi är på banan och håller tidplan samt  budget. Dock blir betongen lite dyrare då företaget jag först fått pris från hade "missat" momsen. Det resulterar i att jag letar reda på en annan firma som kan leverera med bli väl någon tusenlapp dyrare men dey får man leva med.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad MathiasS

SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #12 skrivet: oktober 11, 2018, 08:11:20:20 »
Ser bra ut, kämpa på!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #13 skrivet: oktober 11, 2018, 14:34:00:00 »
Jaha ja då var det gjutet och klar. Gick rätt hyffsat. Var aldrig orolig egentligen men lite strul stötte vu tyvärr på.

Betongbilen kom på klockslaget och vi kunde börja. Tyvärr måste det kört något grövre innan för slangen satte igen jag vet inte hur många gånger. Vi ett tillfälle höll betongmannen på att skjuta sönder en ruta på huset när han skulle få bort proppen. Tack och lov klarade sig rutan mem vi fick spola av fasaden en del.

Ena lampan fick vi stämpa om lite oxå då betongen ville trycka ut den lite men tror jag fått till det så pass bra att det aldrig kommer att synas sen när vägg foamen är på plats.


Allt höll och är nu avdraget jämt och fint. Fantastisk fru och far som hjälpte till idag. Nu är det bara att vänta på att det ska brinna klart så man kan börja återfylla.

Just ja jag gjöt även in en ventilation i teknikutrymmet så att det sitter på plats. Funderar även på om jag ska göra en tilluftskanal så man får bra cirkulation sen.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #14 skrivet: oktober 11, 2018, 18:27:23:23 »
I väntan på pool måste ju ungarna få nåt annat kul att leka med oxå.

Blev dock farfar och pappa som spela. 10-9 blev det så fick stryk av gammgubben
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad MathiasS

SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #15 skrivet: oktober 11, 2018, 19:50:17:17 »
Skönt att betongen är på (rätt) plats. Om jag minns rätt drog jag ståltråd från lamporna genom väggen till utsidan med en träbit som mothåll, som extra säkerhet för fixering av armaturen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #16 skrivet: oktober 11, 2018, 20:10:39:39 »
Skönt att betongen är på (rätt) plats. Om jag minns rätt drog jag ståltråd från lamporna genom väggen till utsidan med en träbit som mothåll, som extra säkerhet för fixering av armaturen.


Hade säkert funkat fint det oxå. Nu är det ju tyvärr lite sent för det. Men tror dock att de 3-4mm den gled ut av betongen ej kommer synas när foam och liner och ram är på plats. Känner mig inte så oroad för just det faktiskt.
Jobbiga nu är ju bara väntan. 28 dagar innan återfyllnad säger dom... hmmm kan börja koppla lite rör snart iaf och bygga trappan men sen då.... vill ju få allt klart nu nu nu..... :D
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #17 skrivet: oktober 11, 2018, 22:06:24:24 »
Vinkeljärnen för att hålla lamp-koppen på plats har jag ett minne av att det var ganska tydligt i beskrivningen. Men minnet bleknar så man kommer inte ihåg alla detaljer.

Ser att det står ett Modulent Sundborn i bakgrunden. Likadant som jag bor i. Fast vi har rött tak, inte tegelfärg.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #18 skrivet: oktober 12, 2018, 15:07:07:07 »
Vinkeljärnen för att hålla lamp-koppen på plats har jag ett minne av att det var ganska tydligt i beskrivningen. Men minnet bleknar så man kommer inte ihåg alla detaljer.

Ser att det står ett Modulent Sundborn i bakgrunden. Likadant som jag bor i. Fast vi har rött tak, inte tegelfärg.

Ja du jag vill nog inte påstå att jag är dum i huvudet så i sånt fall måste jag vara blind för jag tycker inte att det är tydligt med vinkeljärnen. Vinkelgärnen levererades dessutom separat och jag tror det var 4st i en förpackning. I den lilla förpackningen som vinkeljärnen låg fanns ingen beskrivning utan det enda jag hade var det som följde med lamporna som synes nedan.
Sen kan man även fråga sig varför man får med två transformatorer till två lampor för en pool då de ska kopplas till samma transformator för att synkas. dock är det ju alltid bra med en transformator i reserv.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #19 skrivet: oktober 13, 2018, 00:08:46:46 »
Som sagt, minns inte detaljerna. Borde funnits på någon lapp, annars hade jag nog inte satt dit dem. Men de finns ju definitivt inte med på din lapp.

Enda spåret nu är en bild och tillhörande text en liten bit ner på min byggtråd här.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5598.msg48856#msg48856
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #20 skrivet: november 05, 2018, 20:06:18:18 »
Nu så är det väl ändå dags för en liten uppdatering. Har varit en lång period nu när betongen i väggarna skulle brinna men lite har jag kunna göra.
När väggarna brunnit i ca 2 veckor satte jag igång och installera  trappan. Det var minst sagt tight. När alla stöden var på plats och plåten skulle  i det var då det svåra började. Blev ju inte bättre av att man är som en gammal envis gubbe så satte ju allt själv. Frun fick dock  hjälpa med sista steget för det var för tungt. Note to poolstore,  minska bredden på trappan  1-2cm för enklare montage. Detta har poängterats av andra och jag kan bara ge mitt bifall. Ville dock inte kapa själv och sen rostskyddmåla då jag vet att det tyvärr inte räcker alla gånger.

I helgen blev det den sista touchen kopplade inkommande  vatten och la ner lite elrör till diverse belysning och värmepump. Sen klamrade jag även alla vattenrör för att hålla det plats när vi återfyller.

Har även gjutit upp ett halvt lager till på teknikrummet för att få så mycket plats där i som möjligt  men ändå kunna bygga tak med isolering i regelverket.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #21 skrivet: november 13, 2018, 10:28:32:32 »
Ja då var det återfyllt. Lite finplanering av tomten fixad. Sått lite gräs och planterat om lite blomster land. Nu blir det lite lugnt fram tills i vår.... eller... skulle inte tro det.

Nu börjar planerna klarna för luckan till teknikutrymmet och specialgångjärn är beställt så får vi se om idén blir lika bra i verkligheten som i tanken.

Ner till brädgården och köpa virke till poolsargen så börja regla upp bärverket där ifrån. Med lite tur kanske man hinner gjuta lite plintar innan frosten kommer. I samband med att bygga lucka till teknikrum behöver jag ju även planera det så att luckan hamnar på lämpligast plats och att den är tillräckligt stor så jag får ner sandfiltret sen.

Beställa soldusch står på att göra listan oxå så man kan göra en bra dold infästning till den innan man lägger trallen.

Hmm är det något mer som måste lösas tro?

Har även vintersäkrat poolen nu med ett riktigt stabilt staket som ni kan se på bilderna. Nu kan ingen ta sig in :D
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad MathiasS

SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #22 skrivet: november 13, 2018, 11:36:58:58 »

Hmm är det något mer som måste lösas tro?



Kör på du så säger vi till när det blivit fel......


;)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #23 skrivet: november 13, 2018, 13:03:56:56 »
Kör på du så säger vi till när det blivit fel......


;)

Fan hygglo jag får reda på det när det är för sent alltså ;) no pain no game!
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad MathiasS

SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #24 skrivet: november 13, 2018, 16:17:41:41 »
Ok, ett tips borde jag kunna bjuda på, blev påmind om hur bra det är när jag vinterstängde i helgen. Men du är inte riktigt vid rörinstallationen ännu så det passar kanske bättre till våren.....men ändå:

Se till att du kan koppla ihop in och utlopp i maskinrummet. Gör du det kan du sänka nivån i poolen till en bit under breddavloppet med hjälp av poolpumpen, dvs jobbet är gjort på ett par minuter. Man behöver ha en extra ventil någonstans mellan värmepump och detta avstick så att det suger i inloppen och inte i resten av systemet "bakåt".

För egen del hade jag redan kopplat på detta sätt, men med avsikten att ha ett gemensamt avlopp för att kunna tömma rörsystemet på vatten i maskinrummet. Härom året insåg jag att om jag monterade en extra ventil på detta avloppsrör så kunde jag tömma poolen via inloppen snabbt och enkelt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #25 skrivet: november 13, 2018, 17:12:05:05 »
Va fan, undvek du vår snabelmodell?  >:D
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #26 skrivet: november 13, 2018, 21:56:56:56 »
Haha, ja jag vAr på gång med den när jag insåg att jag bara behövde limma dit en ventil på avloppet så var saken biff, så det blev ingen snabel. Men, kanske bygger man en när poolen ska tömmas helt nästs gång.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #27 skrivet: november 15, 2018, 08:35:37:37 »
Ok, ett tips borde jag kunna bjuda på, blev påmind om hur bra det är när jag vinterstängde i helgen. Men du är inte riktigt vid rörinstallationen ännu så det passar kanske bättre till våren.....men ändå:

Se till att du kan koppla ihop in och utlopp i maskinrummet. Gör du det kan du sänka nivån i poolen till en bit under breddavloppet med hjälp av poolpumpen, dvs jobbet är gjort på ett par minuter. Man behöver ha en extra ventil någonstans mellan värmepump och detta avstick så att det suger i inloppen och inte i resten av systemet "bakåt".

För egen del hade jag redan kopplat på detta sätt, men med avsikten att ha ett gemensamt avlopp för att kunna tömma rörsystemet på vatten i maskinrummet. Härom året insåg jag att om jag monterade en extra ventil på detta avloppsrör så kunde jag tömma poolen via inloppen snabbt och enkelt.

Jag förstår tanken istället för att använda en dränkpump. hmm idén är god men vet inte hur lämplig den blir för mig tyvärr. Har ju golvbrunn i teknikutrymmet som går till dagvattenledningen. funkar för backspolning men för vintertömning känns det som att jag tar ut för mycket vatten så det vill jag nog inte släppa den vägen så då måste jag ju ändå skicka iväg vattnet någon annanstans.

Har du något flödesschema på hur du har kopplat din variant?
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad MathiasS

SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #28 skrivet: november 15, 2018, 16:32:03:03 »
Jag hr inget schema, men tänk dig att du har ventiler på slangarna in i teknikrummet. Direkt efter respektive ventil sitter det t-kors. Efter tkorset på inkommande vatten (in i teknikrummet alltså) så har jag en spaltventil, därefter går dessa två rör ihop till ett avloppsrör som också har en ventil. Mer än så behövs inte.

Kan du backspola i ditt avlopp kan du söker tömma på detta sätt också?

Jag backspolar ut på gräsmattan eller gatan så för mig handlar det bara om att kunna suga på rätt ställe. Brukar backspola det mesta av vattnet som ska ut så att filtret blir ordentligt rent efter säsongen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #29 skrivet: november 15, 2018, 22:18:29:29 »
Jag hr inget schema, men tänk dig att du har ventiler på slangarna in i teknikrummet. Direkt efter respektive ventil sitter det t-kors. Efter tkorset på inkommande vatten (in i teknikrummet alltså) så har jag en spaltventil, därefter går dessa två rör ihop till ett avloppsrör som också har en ventil. Mer än så behövs inte.

Kan du backspola i ditt avlopp kan du söker tömma på detta sätt också?

Jag backspolar ut på gräsmattan eller gatan så för mig handlar det bara om att kunna suga på rätt ställe. Brukar backspola det mesta av vattnet som ska ut så att filtret blir ordentligt rent efter säsongen.

När jag backspolar kommer jag som sagt köra det i dagvettenledningen som oxå ligger under poolen med självfall ut i gatan. Och när jag backspolar kommer jag under kort tid då trycka ut kanske 1kubik vilket kommer tas upp bra av stenkistan och tomten samt en del kommer komma ut på gatan. Men om jag däremot ska vinter tömma kommer jag tömma ut 6-9 kubik (15-30cm) och riktigt så mycket vatten känner jag mig inte helt bekväm med att trycka ut under poolen. Att räkna på att en vanlig stenkista för ett hus brukar dimensioneras för ca 2-4kubik.

Iof går din ide att koppla på en extern slang oxå. Tål att tänkas på så slipper man köpa en dränkpump men det blir ungefär lika krångligt. Dock med skillnaden att det blir färre kopplingar och ventiler som kan läcka plus mer plats i teknikrummet. Men idén är som sagt inte alls dum, tvärt om frågan är bara om jag själv tjänar på den.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #30 skrivet: mars 05, 2019, 14:00:15:15 »
Nu var det ett tag sen man uppdaterade här utav förklarliga själ.
Hunnit grubbla och fundera en hel del på hur man ska gå vidare och hur mas ska bygga altan.
Har även hunnit läsa en hel del här på forumet och slås över hur många byggtrådar som aldrig skrivs färdigt. man ser och läser om en massa goda ideer som man vill se fortsättningen och lösningen på men sen helt plötsligt tar det bara slut. Folk kanske får fullt upp med att bada när dom är klara. vi får hoppas att det är så och så ska jag göra vad jag kan för att jag iaf ska fullfölja min tråd.

Som sagt just nu har det stått stilla ett tag. Så här såg det ut för ett par veckor sen.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #31 skrivet: mars 05, 2019, 14:12:08:08 »
Hade ett par veckor där temperaturen varit lite bättre här uppe i Stockholm som gjorde at tjälen gick ur marken och snön smälte (nu har vi dock fått ett litet kallt bakslag)

så då satte jag igång att få till sargen kring poolen. Gått många vändor och funderat på hur jag ska göra. Så till att börja med fasade jag ut alla brädorna för linerlisten samt ett litet överhäng till poolen. Tanken jag har är att sagt och altan ska gå i våg.

Sen har jag fäst in sargen med synliga rostfria skruvar i betongen där av att jag valt 220x45 reglar att göra sargen av. Detta gör att jag fick ca 2cm överhäng över poolen. I övrigt kommer jag köra på dolda skruvar i altanen men eftersom jag inte kunde finna en bättre lösning gick jag på det motsatta och försökte hitta stora och snygga skruvskallar till sargen.
Mellan varje sargdel ska det öven läggas en svart mjukfog som bättre kan ta upp rörelser och för att jag har en tanke på att det förhoppningsvis ska bli snyggt. Vi får väl se hur det blir med den saken.

Yttre delen av poolväggen har jag kapat bort frigoliten för att fästa in bärlinorna för trallen så nära som möjligt vilket gör att brytpunkten på expandern blir mindre.

Förhoppningen är att bli klar med delen närmast poolen senast i mars månad så att jag kan ta hem pooltaket för montage under april så kan jag montera liner och resterande av pooldetaljerna under tak och då kanske komma igång med badsäsongen hysat i tid. samtidigt ska jag självklart fortsätta bygga på altanen.

Mitt fantastiska staket har funkat toppen och hållt både barn och djur från poolen. mäkta stolt över det :D ha ha ha

Uppdaterar så fort jag har något nytt att komma med eller flera funderingar.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #32 skrivet: mars 08, 2019, 09:51:23:23 »
Lite sent kanske, men 2 cm utstick kanske är i minsta laget, finns en risk att det kommer att skvätta skapligt med vatten över kanten när någon gör lite större vågor...
Någon annan som har erfarenhet av så pass lite utstick? (Vi har ca 45-50 mm)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
Har ca 15mm utskick. Har inte reagerat på att det skvätter ut mycket vatten, men har å andra sidan inget att jämföra med.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #34 skrivet: mars 08, 2019, 10:30:00:00 »
Det är egentligen inget bekymmer för mig. Det värsta som kan hända är att jag får fylla på liter oftare och jag har sjövatten så känns som ett icke problem. Men absolut har det funnits en del tankar om det och resonerats en del efter att man läst olika åsikter här på forumen. Denna gången fick det estetiska vinna över det praktiska och jag tror inte det är hela världen. Får väl dressera min barn väl. Är väl mest pappan som gör bomben och magplask annars så jag får väl använda trappan  :)
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #35 skrivet: april 23, 2019, 09:54:07:07 »
Nu har jag varit dålig på att uppdatera här.
Har haft semester till och från ett tag nu och jobbat på lite så nu är det dags för en liten uppdate med bilder.
Så mycket med poolen har det dock inte hänt däremot har altanen reglats upp och det har lagts trall. Ca 170 kvm altan blev det.
Hade en tendens att väga hela tiden under byggets gång.
Då avstånd mellan mark och tröskel på hus var så pass låg var jag tvungen att riva bort all stenläggning och gräva ut en massa för att kunna få ner 145x45 reglar då det var den minsta dimensionen i NTR-A som jag kunde hitta. Detta föranledde även att jag måste ha ett avstånd på bärlinorna på max 2m för att få det riktigt stadigt. Totalt fick jag gräva ner 22 plintar, valde färdiga plintar då tjälen kom och gick lite och att temperaturen var lite väl på gränsen för att jag skulle känna mig trygg med att gjuta.
Reglat 60cc och som man ser på bilderna går inte reglarna i linje men det är medvetet och spelar ändå ingen roll då trallen senare lagts med dolda skruvar så blir det inga tydliga linjer med skruvskallar ändå.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #36 skrivet: april 23, 2019, 09:59:25:25 »
Du lägger väl 28 mm trall om du har cc60 mellan reglarna?
Fler bilder?

Vi har ett litet sommarprojekt i år med avvägning av vår gamla trall, där vi har spabadet, biljardbordet och grillen har golvet satt sig flera cm så vi måste skruva bort lite trall och lyfta hela regelverket på ett antal av våra markplintar.
Kanske tog jag väl många genvägar när jag la grunden för den delen av trallen.  :-\ :-\ :-\ :-X
Spabadet väger ju dessutom en hel del, och så skvätter det ju en hel del vatten där ibland.
För att inte tala om när det är "fullsatt", då händer det att det rinner över också, sånt kan ju underminera plintarna en del...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #37 skrivet: april 23, 2019, 10:13:06:06 »
Du lägger väl 28 mm trall om du har cc60 mellan reglarna?
Fler bilder?

Vi har ett litet sommarprojekt i år med avvägning av vår gamla trall, där vi har spabadet, biljardbordet och grillen har golvet satt sig flera cm så vi måste skruva bort lite trall och lyfta hela regelverket på ett antal av våra markplintar.
Kanske tog jag väl många genvägar när jag la grunden för den delen av trallen.  :-\ :-\ :-\ :-X
Spabadet väger ju dessutom en hel del, och så skvätter det ju en hel del vatten där ibland.
För att inte tala om när det är "fullsatt", då händer det att det rinner över också, sånt kan ju underminera plintarna en del...


Det stämmer det blir  120x28 trall som läggs som senare komemr att sioox behandlas för att få en härlig färg och yta. har en snart 3 åring och en 9 åring så vi vill  göra allt vi kan för att undvika stickor.
Håller på att uppdatera under dagen med fler bilder och inlägg tills jag är ikapp.

Det viktigaste som jag lärt mig av alla år som hantverkare och privat är att det viktigaste är alltid det tråkiga underarbetet.. och det absolut viktigaste av allt. Köp mcyket och bra verktyg så blir det bara roligare...och lite lättare att jobba :)
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #38 skrivet: april 23, 2019, 10:15:40:40 »
Sen kom vi till den stora frågan som mänga ställer sig, hur ska man göra med det nedfällda teknikutrymmet för att få det tätt och bra.
Jag gjorde som så att jg började med att regla upp för luckan, ca 80x80cm för att man ska kunna få ner och upp sandfilter m.m om man behöver byta i framtiden (sandiltret jag har idag som ska installeras är va 60cm i diameter).
Sen satte jag formplyfa på insidan som undertak samt på väggar för att kunna klamra rör och hänga upp elskåp i.
Sen i facken mellan reglarna har jag lagt 70mm cellplast för att isolera teknikutrymmet för både temperatur och ljud. (har även satt in en ventilation i väggen så att luft kan cirkulera.)
Ovanpå cellplasten ligger det en 3cm kloss som jag skruvat fast takplastskivorna i så att jag får fall på alla skivor. längs med alla skarvar samt hela kostsidan av poolen har det silikonerats för att vattnet inte skall leta sig in den vägen. efter de tester som jag har gjort så här långt har det visats sig hålla tätt.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #39 skrivet: april 23, 2019, 10:23:30:30 »
Sedan var det då dags för att börja lägga trallen.
Tror jag gjort av med  3000 ankarskruv och ca 200 balskor och en del vinklar.
Som tidigare nämnts blir det 120x28 trallvirke (sveriges vanligaste storlek). Tänkte först köra komposit men där sa faktiskt tom min budget att någon måtta får det vara så jag snålade och kör billigt tryckat från bauhaus som jag sedan kommer att sioox behandla för att få en fin silvergråfärg som dessutom ska göra så att trät inte blir så hårt och att man inte lika lätt får stickor då. All trall skruvas med Camos dolda skruvar system närmast poolen blir det Rostfri A4 skruv då det är hårdast möjliga miljö där och längre bort från poolen kör jag deras vanliga C4 trallskruv för dolt montaget. Är en otrolig prisskillnad på skruvarna kan jag lova men det är värt med den dyra nära pollen. Billigare att göra det bra och rätt en gång än att behöva göra om arbetet, och med tanke på vad det ändå kostar att bygga pool känns det dumt att snåla i valet på skruv.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #40 skrivet: april 23, 2019, 10:35:35:35 »
Viktigt att få med redan när man reglar upp en altan som är så lågbyggd mot marken som våran är, är installationsrör för del då vi inte kommer att komma in under altanen sen för att dra elen.
Det medför att man kan se diverse rör på mina bilder.
Vår altan kommer att delas upp i flera "rum" dvs vi kommer att ha en matplats där vår paviljong kommer att stå, sen kommer vi att ha en plats där solstolar kommer stå (vi har direkt söderläge så vi har sol hela dagen) sen kommer vi ha softa delen vid spaljen där vi kommer att ha en pergola med en lounge soffa i. breve den delen kommer duschen att stå sen självklart då poolen. låter kanske lite rörigt just nu men det kommer att klarna när jag kommer längre fram i mina inlägg.
hur som helst längst ytterkanten kommer vi ha små altan LED:ar som lyser i fyra ritkningar ej uppåt då man lätt blir bländad av dom. sen kommer det att sättas upp belysning på spaljen samt spottar som belyser de yttre benen av pergolan.

Vi passar även på att mura upp en stor blomlåda mitt i altanen där vi kommer att ha lite perenner samt nåt träd för att få in växtlighet i altanen sammt att bryta av allt trä lite. Även i denna blomlåda kommer det att bli belysning som då belyser växterna. Har gjotit en sockel på marken som stenarna står på så det är reglat runt om själva lådan så inget trä kommer att komma i kontakt med lådan av praktiska skäl. insidan kläs med markduk så att den kan ventilera vätan utan att för den skull släppa ut gjord (limmas med stenlim)
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #41 skrivet: april 23, 2019, 10:40:42:42 »
Så till duschen då. för det måste man ju ha, har jag hört.....eller? det blev en dusch för vår del iaf då det känns fräscht. köpte en Demerx Sunny 30 soldusch som ska kunna ge varmt vatten i ca 15 min. Samt att den har en fotdusch vilket är bra när ungarna sprungit på gräsmattan så man lätt kan skölja av fötterna.

Åter igen vill vi inte att det bara ska vara trä trä trä så har gjort en liten vallgrav där det kommer att ligga dekorsten som bryter av lite, det är samma sort sten som vi har längs med fasaden på huset. Sen är det glesare trall som man står på för att duscha och under allt detta har jag gjort en stenkista så att det inte blir värsta vattenpölen på tomten där när man duschar.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #42 skrivet: april 23, 2019, 10:48:24:24 »
Veckan innan påsk kom då äntligen vårat pooltak hela vägen från Polen.
Himla skönt man har fantastiska vänner/grannar med resurser så att vi kunde få hjälp med att lyfta av taken samt att lyfta upp det på tomten i väntan på installation. Tack Zeki!

Under påsklovet var även tanke att fru och barn skulle ner till småland men tyvärr drabbades lillkellen av magsjuka så det blev ett par dagar med att torka spyor istället. Tack och lov klarade jag mig själv och hann göra lite mer på altanen (frun hade inte lika tur men slapp kräkas iaf)

Var lite besvärligt med sista biten in mot huset just för att det blev en hinderbana under byggtiden men sen även en massa ursågningar för detaljerna i fasaden.
Även vid ytterdörren kommer vi att mura en låda där vi kommer ha säsongsblommor samt belysning.
I denna låda kommer även ventilationen till braskaminen som vi har som jag kommer dra ut röret igenom ena sidan så att kaminen fortsatt får friskluft.
Var även tvungen att dra om dagvattnet lite så det satt dåliga silar väldigt högt upp och man vill ju ha snygga utskärningar i altanen ;)
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #43 skrivet: april 23, 2019, 10:51:40:40 »
Trots lite festligheter i påsk har vi hunnit jobba på en del och har hunnit få upp stora delar av spaljen och lyckats skruva en lucka till teknikutrymmet samt murat upp blomlådorna.
Där äv i idag men har tyvärr inte hunnit ta mig tid att fota så ska hem och ta lite detaljbilder efter jobbet så kan jag fortsätta posta det fortsatta arbetet.

Kom även idag på att jag nog ska koppla på min slan jag har med vatten till duschen och dra in till teknikutrymmet så att jag får en påfyllningsventil direkt där inne så slipper jag hålla på och slabba med någon slang. ska kika idag om jag kommer åt att dra det nu så här i efterhan men tror det ska funka.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #44 skrivet: april 23, 2019, 11:13:36:36 »
Sen kom vi till den stora frågan som mänga ställer sig, hur ska man göra med det nedfällda teknikutrymmet för att få det tätt och bra.
Jag gjorde som så att jg började med att regla upp för luckan, ca 80x80cm för att man ska kunna få ner och upp sandfilter m.m om man behöver byta i framtiden (sandiltret jag har idag som ska installeras är va 60cm i diameter).
Sen satte jag formplyfa på insidan som undertak samt på väggar för att kunna klamra rör och hänga upp elskåp i.
Sen i facken mellan reglarna har jag lagt 70mm cellplast för att isolera teknikutrymmet för både temperatur och ljud. (har även satt in en ventilation i väggen så att luft kan cirkulera.)
Ovanpå cellplasten ligger det en 3cm kloss som jag skruvat fast takplastskivorna i så att jag får fall på alla skivor. längs med alla skarvar samt hela kostsidan av poolen har det silikonerats för att vattnet inte skall leta sig in den vägen. efter de tester som jag har gjort så här långt har det visats sig hålla tätt.

Lite bilder från en annan medlem som visar sin lucka till teknikrummet:

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12442.70
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #45 skrivet: april 23, 2019, 13:53:07:07 »
Många bilder och beskrivande text det gillar vi. Bra jobbat!
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad remsan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Picmov Media
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #46 skrivet: maj 02, 2019, 09:55:37:37 »
Tack för bilder och beskrivningar.
En fråga, har du börjat med trallen innan du fick linern på plats?
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, mönstrad liner persia blå, vattenpump FloPro 100M Zodiac, poolvärmepump Gullberg & Jansson X20, saltklorinator Tri 10 expert Zodiac, UV-lampa
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15494.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #47 skrivet: maj 02, 2019, 10:08:22:22 »
Tack för bilder och beskrivningar.
En fråga, har du börjat med trallen innan du fick linern på plats?

Hej!
Linern har jag inte satt än, så trallen är lagd innan. Kanske kanske så börjar jag med linern i helgen lite beroende på hur tiden räcker till
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad remsan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Picmov Media
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #48 skrivet: maj 02, 2019, 12:33:40:40 »
Hej!
Linern har jag inte satt än, så trallen är lagd innan. Kanske kanske så börjar jag med linern i helgen lite beroende på hur tiden räcker till

Tänkte mest på trallen vid poolkanten. Vi har enbart bärlinorna runt våran pool, vi väntar på linern. Efter svetsning tänkte vi börja med kanten runt poolen och sedan resten av trallen.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, mönstrad liner persia blå, vattenpump FloPro 100M Zodiac, poolvärmepump Gullberg & Jansson X20, saltklorinator Tri 10 expert Zodiac, UV-lampa
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15494.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #49 skrivet: maj 02, 2019, 13:16:59:59 »
Tänkte mest på trallen vid poolkanten. Vi har enbart bärlinorna runt våran pool, vi väntar på linern. Efter svetsning tänkte vi börja med kanten runt poolen och sedan resten av trallen.
Där har du den stora skillnaden, jag har ju köpt en fabrikssvetsat liner så jag har ju ingjutna linerlister som jag händer linern i sen så jag har ju kunna lägga själva sargen/trallen innan linerna.

Ska du svetsa linern måste du först och främst ha yta att fästa linern i och sen behöver du komma åt den så jag skulle i ditt läge avvakta med att skruva trallen närmast poolen så att du ändå kan mäta ut var allt ska vara så du får snygga linjer sen skruva trallen. då kan du när linern ska svetsas bara plocka bort de lösa trall brädorna
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #50 skrivet: maj 02, 2019, 13:38:22:22 »
Såå då var det dax för en liten uppdatering som utlovat.
tog bara lite längre tid. fotade som jag sa men sen har ja ginte haft tid att lägga ut. Råkade ut för magsjuka hemma så har varit ett par dagar med att torka kräks och själv ligga och huttra i feberfrossa.

Lite mer detaljbilder som utlovat då, Vill ju att luckorna ska synas så lite som möjligt. som handtag är det durkbeslag i rostfritt från SeaSea.
Här är även en bild på vår ena uppmurade blomlåda som vi nu har hunnit plantera lite i. limmade alla stena med stenlim från ilbruck, funkade kanon. testade först med biltemas för den skulle ju hugga som fan som dom sa men neeee...
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #51 skrivet: maj 02, 2019, 13:41:44:44 »
I helgen som var hann jag först och främst med att göra klart spaljen och koppla in duschen, iaf i ena änden.
Sen var jag även och köpte mig sioo:x behandling till altanen som jag hann göra. totalt blev det då 3 strykningar, 2 av steg 1 och en av steg 2. 170 kvadrat i tre strykningar tar tid kan jag konstatera och vilken skillnad det blev. vackert brunt nu när det är nygjort men nu bara 4 dagar efter har det redan börjat hända grejer. ska bli kul att se det färdiga resultatet sen.

bild innan och efter behandlingen
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #52 skrivet: maj 02, 2019, 13:45:43:43 »
Nu börjar det närma sig, Igår var Elektrikern ut och kika och kommer att dra fram matning i veckan så man kan börja drifta så planen är att börja sätta vägg och golvmatta i helgen och med lite tur kanske man kan börja hänga linern, beror ju inte på humör av fru och barn förstås. kanske farfar kan komma förbi och vara barnvakt.

Så i valborgshelgen grävde jag ut för en plattläggning där värmepumpen ska står. snustorrt i marken och bara lera, blev ett tungt jobb men resultatet blev bra. bild kommer vid senare tillfälle.

nu är det en del små grejer kvar men inga jätte projekt kvar utan bara lite här och där så nu äntligen börjar det närma sig men än är inte visionen uppfylld
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #53 skrivet: maj 02, 2019, 17:11:58:58 »
Snyggt bygge!
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #54 skrivet: maj 02, 2019, 18:42:29:29 »
Snyggt bygge!

Tackar. Nu börjar det ta sig och bad i Maj känns ju rätt realistiskt nu 😁
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Thermopool

SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #55 skrivet: maj 03, 2019, 14:29:41:41 »
Snyggt, bra jobbat!

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #56 skrivet: maj 03, 2019, 19:41:05:05 »
Nu behöver jag er hjälp!
Inser att mitt spraylim inte kommer att räcka och vill helst slippa åka upp till poolstore imorn (tar för lång tid).
Så nu behöver jag tips på var jag kan hitta bra sprylim som funkar och som är vattenbeständigt. Kollade ett spraylim jag hade hemma från biltema men det funka inte för cellplast.
Har närhet till xlbygg, k-rauta, biltema, byggmax och jula. Någon som vet nåt som funkar och vem som har det? Kommer nog behöva 2 burkar så priset spelar ju mindre roll bara det funkar.
Har en långsida kvar golv och trappa kvar att limma mattan på och bara två vburkar spraylim
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #57 skrivet: maj 06, 2019, 17:02:31:31 »
Okej i helgen hanns det med lite. Satt vägg och golvmatta i lördags. Fick låna lim från grannen som är i Thailand så jag kunde göra klart utan att behöva åka iväg. Stort tack Thomas och Dagmar!
Kanske var jag över nitisk med limningen men nu sitter det bra och snyggt med eller utan vattentryck
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #58 skrivet: maj 06, 2019, 17:18:37:37 »
I söndags var det så dax för linern. Det är ett hästjobb och det hade ju inte gått om vi inte hade haft pooltaket och fantastiska vänner som var barnvakt. Tack Chloë!
Fantastisk fru som hjälpte till och hängde linern oxå men ville inte vara med på bild.

Fick in hörnen bra tycker jag och det var ganska lätt jobbat att hänga linern.
Sen var det så äntligen dax att börja fylla på med vatten. Fyller med vatten från mälaren men kastade i allt vatten från varmvattenberedaren för via trädgårdsslangen för att sen jobba ut rynkorna i botten. Gick som en dans. Sen kom vi upp till första trappsteget och då började besvären. I hörnet vid nedersta trappsteget fick jag väck. Ska jag leva med det eller göra om eller vänta och se om det löser sig av vattentrycket. Kan säga att vattentrycket hjälpte inte så bär jag var strax under lamporna innan det var dax att börja skära i linern tog jag beslutet att tappa ur allt vatten och göra om. Tog ett jävla tag att tömma. Kollade linern och alla hörn igen och den hade dragit sig lite så det var bara att rätta till. Dock ca 10 cm kvar i botten så var intr så man flyttade duken i botten. Sen dax att fylla igen. Handen på hjärtat jag fick fortfarande väck men det var betydligt mindre nu så kände att det kan jag nog leva med.

När vi gjorde om körde vi med dammsugare bakom linern för att skapa vakuum och det kan jag nog rekommendera att göra från första början för det gjorde det mycket lättare att få det bra. Lärdom tills man ska byta liner om 15 år ;)

Nu sitter linern och vattnet är fyllt. Värmepump är inkopplad men inte startad än.
Just nu "vacker" grönt ton på vattnet som matchar gräsmattan ;)
 Bara börja kema och rena så får vi se hur lång tid det tar
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #59 skrivet: maj 06, 2019, 19:39:04:04 »
Det gröna försvinner på några timmar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #60 skrivet: maj 06, 2019, 19:52:17:17 »
Mätte av och låg högt på PH så kasta i 3,5dlPH minus. Väntade någon timme sen kastade jag i 3,5dl chock klor. Båda givetvis utblandade i vatten. Nu ligger jag på 7,4 i PH och ca 1,6-1,8 i klor. Så nu är det bara låta tiden göra sitt. Vattnet är redan bättre så nu jar jag slagit på UV lampan oxå.
När kemen är bra då startar jag nog värmepumpen.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #61 skrivet: maj 27, 2019, 09:30:28:28 »
Oj då, somnade till igen visst.
Efter 2 dagar med chockklor drog jag igång värmepumpen och körde upp vattnet till 30 grader. Hade satt det på 29 men fick skäll av frun så fick höja en grad till. Nu har vi badat varje dag, där av den dåliga uppdateringen. Ungarna hoppade i redan vid 20 men jag väntade till den 15 maj (födelsedagen) och 30 grader i vattnet sen har det som sagt blivit bad varje dag sen dess. Mestadels under tak då vädret inte varit det bästa. Vilken lyx det är med egen pool måste jag säga.

Nu har även Sioo:x behandlingen börjat verka så det är ljusare på altanen men processen kommer att fortsätta.
Allt är fortfarande inte helt klart, lite el jobb kvarstår sen ska jag sätta täcksidor runt altanen och mura upp två stora blomlådor samt bygga en trapp längs med långsidan, sen självklart planteras mer blommor där i. Ska även bygga en dynbox som vi även kan ha lite leksaker i, men just nu går arbetet lite på sparlåga då vi passat på att njuta lite oxå. Det är ju trots allt det poolen handlar om, avkoppling och livskvallitet.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad remsan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Picmov Media
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #62 skrivet: maj 27, 2019, 12:26:30:30 »
Snyggt med stenarna vid duschen. Hamnar några stenar i poolen? Vi har små barn hemma, jag misstänker att hos oss kan sådana stenar lätt hamna i poolen :)
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, mönstrad liner persia blå, vattenpump FloPro 100M Zodiac, poolvärmepump Gullberg & Jansson X20, saltklorinator Tri 10 expert Zodiac, UV-lampa
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15494.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #63 skrivet: maj 27, 2019, 12:28:50:50 »
Snyggt med stenarna vid duschen. Hamnar några stenar i poolen? Vi har små barn hemma, jag misstänker att hos oss kan sådana stenar lätt hamna i poolen :)

Tackar:)
Har en 3 och en 9 åring som är mer vilda än tama. Inga stenar i poolen än, faktiskt mer orolig för att dom ska åka ner med en cykel då det cyklar runt poolen som en tok.
Dessutom ligger stenen något lägre än nivån på trallen så att den hålls kvar bättre
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Mrtiger

SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #64 skrivet: maj 28, 2019, 19:17:13:13 »
Har et spørsmål til deg eller noen andre som har bygget et betong eller thermo basseng.
Ved gulvet og veggen blir det en 90 grader vinkel, legger dere en hulkiler mellom vegg og gulv? Altså en list med radie slik at overgangen ikke blir så stor? Eller bør man ikke gjøre dette. Vet bare at man legger slike lister langs  veggen/gulvet på stålbassenger..

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #65 skrivet: maj 28, 2019, 19:37:56:56 »
Har et spørsmål til deg eller noen andre som har bygget et betong eller thermo basseng.
Ved gulvet og veggen blir det en 90 grader vinkel, legger dere en hulkiler mellom vegg og gulv? Altså en list med radie slik at overgangen ikke blir så stor? Eller bør man ikke gjøre dette. Vet bare at man legger slike lister langs  veggen/gulvet på stålbassenger..

Grannen min har en JF storpool och dom hade någon vinkellist som dom la i vinkeln mellan vägg och golv och jag vet även andra som fyllt upp lite med sand. Ställde frågan till thermopool när jag byggde min pool och dom ställde sig lite frågande till det och sa att det inte behövdes. Jag har alltså 90grader mellan vägg och golv och när linern sitter och vatten är fyllt så blir det en liten radie. Nu går man ju aldrig där plus att linern är så töjbar i sig så det är inget problem. Hoppas det var svar på din fråga
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Mrtiger

SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #66 skrivet: maj 28, 2019, 19:50:44:44 »
Hei,
Da har du forstått spørsmålet mitt riktig:)
Holder selv på å bygget et betongbasseng med formsydd liner. Jeg har heller ikke lagt en vinkellist i bunnen. Har begynt å fylle opp bassenget nå og lineren legger seg veldig bra. Var litt redd for at jeg måtte ha en slik list, for da må jeg tomme bassenget ned igjen og ta delvis av lineren.
Har prøvd å lest endel på dette forumet og kan ikke se at det er så mange som legger disse listene mellom gulv og vegg på thermo og betong basseng med formsydde linere.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #67 skrivet: maj 28, 2019, 20:02:23:23 »
Hei,
Da har du forstått spørsmålet mitt riktig:)
Holder selv på å bygget et betongbasseng med formsydd liner. Jeg har heller ikke lagt en vinkellist i bunnen. Har begynt å fylle opp bassenget nå og lineren legger seg veldig bra. Var litt redd for at jeg måtte ha en slik list, for da må jeg tomme bassenget ned igjen og ta delvis av lineren.
Har prøvd å lest endel på dette forumet og kan ikke se at det er så mange som legger disse listene mellom gulv og vegg på thermo og betong basseng med formsydde linere.

Då gör du helt rätt enligt beskrivning så då kan du vara lugn. Lägg extra uppmärksamhet och tid om du har gaveltrappa för den är lite knepig att få riktigt bra tycker jag. Annars måste jag säga att linern gick över förväntan att sätta.

Nu är det faktiskt dax för ett kvälls dopp i 30grader 😁
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #68 skrivet: maj 29, 2019, 13:19:01:01 »
Jag har platssvetsad liner. Jag var noga som sjutton att det inte skulle vara lite betong m.m. längst ner i hörnet. Visade sig att det är en rejäl radie där, det ska alltid vara drag i linern så den inte kunna skrynkla sig. När han gjorde hål för lampor m.m. stod han och nästan hoppade i i kanten för att vara säker på att linern var helt sträckt innan håltagning.

Man kan se rundningen på de här bilderna.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5598.msg50818#msg50818
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #69 skrivet: augusti 21, 2019, 13:02:49:49 »
Har lite svårt för att bara stänga ner detta projekt, finns alltid lite små saker kvar att göra.
Tillbaka på jobbet igen och den stora delen av sommaren är nu över men lite har ändå hänt under sommaren.
Fantastiskt hur allt har funkat bra och växt, för mindre än ett år sen började vi gräva och nu finns det inte ens en antydan till att vi haft en grävare på tomten.

Lägger in lite blandade bilder på färdigt resultat. dock tillkommit ett mer passande parasol sen ska det till lite mer styrning samt infravärme och belysning i "blomlådorna"

Allt som är murat är av återvunnen sten som vi tidigare haft på tomten som stenläggning eller rabattkanter.

Är väldigt nöjd med hur resultatet blev, allt med hur färgsättningen blev samt hur belysningen blev.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #70 skrivet: augusti 21, 2019, 14:29:11:11 »
Riktigt snyggt!  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad hemirg

SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #71 skrivet: augusti 21, 2019, 16:15:13:13 »
Slutresultatet blev mycket snyggt  O0. Härligt med så stora sällskapsytor runt poolen. Hoppas du kunnat njuta under sommaren också och inte bara sett jobb  ;D
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad Eriaxe

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 37
  • Planerar poolbygge under hösten/våren 19/20
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #72 skrivet: november 12, 2019, 21:13:07:07 »
Hej,
Hur är dina erfarenheter av qualitypool som leverantör av pooltak? Jag tycker deras tak verkar riktigt fina, men tyvärr har jag läst mycket negativt om deras service vid problem!
Bygge 2019-20 av Poolkungen Eco Premium 4x8 m med helgaveltrapp och blå mosaikliner. Ecolight UV-rening, Saphir 110 reningsverk, Ecoheat IXM7 värmepump, Blue Connect+. EcoClean 3000 poolrobot. Bumerang Deli klimatsmart pooltak. Kanalplast, klarglas i gavlar. Antracitgrått.
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15847.msg115005#msg115005

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #73 skrivet: november 13, 2019, 08:54:42:42 »
Hej,
Hur är dina erfarenheter av qualitypool som leverantör av pooltak? Jag tycker deras tak verkar riktigt fina, men tyvärr har jag läst mycket negativt om deras service vid problem!

Hej!
Tycker du ska börja med att läsa min tråd https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14995.msg110507#msg110507
där finns mina erfarenheter samt att det byggs på med fler.
Kan bara säga att din reflektion är korrekt.

Med det jag vet idag så hade jag nog köpt ett annat tak. jag var lite för snål för att köpa ett Leia tak sen tyckte jag det var en fördel med garantin för snötrycket som qualitypool hade.

Jag har en skena på mitt tak, och då kan jag bara tillägga att den är ca 44cm bred medan Leia takets skena endast är 25 cm. om det nu har någon betydelse för dig. (lägger du trall runt om så kan en 250mm passa bättre ihop med 2 st 120mm trallbrädor om du ska fälla ner skenan)
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Eriaxe

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 37
  • Planerar poolbygge under hösten/våren 19/20
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #74 skrivet: november 14, 2019, 06:50:45:45 »
Så det var du som skrev den - den har jag läst! Eftersom det inte stod något om taket i byggtråden, tänkte jag att det kanske ändå fanns en nöjd kund, men icke...
Bygge 2019-20 av Poolkungen Eco Premium 4x8 m med helgaveltrapp och blå mosaikliner. Ecolight UV-rening, Saphir 110 reningsverk, Ecoheat IXM7 värmepump, Blue Connect+. EcoClean 3000 poolrobot. Bumerang Deli klimatsmart pooltak. Kanalplast, klarglas i gavlar. Antracitgrått.
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15847.msg115005#msg115005

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #75 skrivet: november 14, 2019, 10:58:00:00 »
Så det var du som skrev den - den har jag läst! Eftersom det inte stod något om taket i byggtråden, tänkte jag att det kanske ändå fanns en nöjd kund, men icke...

Ska inte misstolkas. Jag är absolut nöjd med mitt tak, det är jätte fint och stabilt. Men resan till att allt var klart var allt annat än smärtfri. Nu kan jag stå på mig och vara rätt jobbig för jag vet vad jag har rätt till. Är man inte som mig tror jag man lätt blir överkörd och lägger sig ner och blir väldigt missnöjd.

Och som sagt hade jag vetat det jag vet idag hade jag nog betalt 25 000 till för ett leia tak genom poolstore. Då hade jag haft en mycket smidigare leverans och support. Men det är en läxa jag lärt mig nu till nästa  gång  ;D
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Jonas Ly

  • Gäst
Jonas Ly
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #76 skrivet: november 25, 2019, 21:22:36:36 »
Hej!
Kul att se erat resultat av poolbygge, riktigt snyggt. Håller själv på att bygga en 8x4 med helgaveltrappa från poolstore. Är det något som du känner att du skulle göra annorlunda om du byggt idag. Jag har kommit så långt att plattan är gjuten och jag har börjat borra ner armering i plattan. Injekterar med kemankare.
Tänkte även kolla vilket mått på placering du hade på dina lampor och på inloppen till poolen.

// Jonas 

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #77 skrivet: november 26, 2019, 09:16:19:19 »
Hej!
Kul att se erat resultat av poolbygge, riktigt snyggt. Håller själv på att bygga en 8x4 med helgaveltrappa från poolstore. Är det något som du känner att du skulle göra annorlunda om du byggt idag. Jag har kommit så långt att plattan är gjuten och jag har börjat borra ner armering i plattan. Injekterar med kemankare.
Tänkte även kolla vilket mått på placering du hade på dina lampor och på inloppen till poolen.

// Jonas

Tack, vad kul att du gillar det vi gjort.
Personligen så gjöt jag in a-järn så att det är fast förankrat i plattan men det kan vara overkill. gjorde dock det bara på 50% och resterande borrade jag ner. livrem och hängslen kanske men det kändes bra.

om jag skulle gjort något annorlunda om jag byggde pool igen. för det första skulle jag se till att monter ingjutnings flärparna på mina rostfria pottor till lamporna, den beskrivningen var inte med så något sånt har jag inte nu då jag helt enkelt missade det. håller sig dock fast bra ändå men åter igen livrem och hängslen.
sen skulle jag inte vara lika envis så jag hade tagit hjälp av någon när jag skulle sätta plåtarna till helgaveltrappan. dom är rätt tunga och lyfta själv sen är det sådan mm passning så det är svårt att få på plats själv utan att skada väggen.
Använd en eller två dammsugare när du sätter linern så blir det lättare att få den på plats. blir det inte perfekt är det bara att stänga av dammsugaren och flytta linern tills den sitter bra. även 1cm vatten på botten gör linern omöjlig att flytta.

Belysningen satte jag i 3 raden nedefrån precis enligt beskrivning och tog längden delat på 3 (8/3=2,6666)och sen centrerade jag i det blocket jag hamna så jag tror det blev ca 2,5m från innerhörn.

Inloppen sitter på vardera sida av trappan i 4:e lagret och ca 105cm ut om jag inte minns fel. strax utanför det andra trappsteget. Jag är lite osäker på placeringen där faktiskt och tror väl att man kanske skulle gjort det extra jobbet och sågat hål i trappen och förlängt de rostfria rören och satt dom på kortsidan istället. dom flesta sätter inloppen på sidan av trappan precis som mig men min känsla är att man skulle fått ett något bättre flöde om de sprutat rakt mot skimmern.

sen ett tips som många inte verkar göra är att slangen till inloppen lägg ledningen med fall mot teknikrummet (om du bygger med teknikrum som mig) och klamra fast slangen ordentligt. tex med pendelkonsol och rundbygel, då minimerar du risken för att det går sönder om poolen sätter sig lite. och har du långa avstånd glöm inte att isolera rören.
8/3=2,6666
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Stina Nilsson

  • Gäst
Stina Nilsson
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #78 skrivet: mars 10, 2021, 19:27:41:41 »
Hej! Vi håller nu på att bygga en skalblockspool 8x4m. Din blev väldigt fin med grå liner. Vi velar sååå mellan Persian grey och persian sand. Den Sand ser så fin ut på nätet med vatten i, medans ett prov jag sett foto på ser den väldigt brun beige ut.

Vi ska ha tryckimpreg trall runt och möbler som är vita och mörkgrå (grafit). Är du nöjd med din grå? Något att tänka på?
Har du nån bild där man verkligen ser gråheten i linern. Vi vill nämligen inte den ska kännas för blå och "kall" -därav det lutat åt Sand.
Letar lite hjälp i allt velande  ;)
Mvh Stina och Martin

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #79 skrivet: mars 11, 2021, 17:12:32:32 »
Hej! Vi håller nu på att bygga en skalblockspool 8x4m. Din blev väldigt fin med grå liner. Vi velar sååå mellan Persian grey och persian sand. Den Sand ser så fin ut på nätet med vatten i, medans ett prov jag sett foto på ser den väldigt brun beige ut.

Vi ska ha tryckimpreg trall runt och möbler som är vita och mörkgrå (grafit). Är du nöjd med din grå? Något att tänka på?
Har du nån bild där man verkligen ser gråheten i linern. Vi vill nämligen inte den ska kännas för blå och "kall" -därav det lutat åt Sand.
Letar lite hjälp i allt velande  ;)
Mvh Stina och Martin

Hej och tack så mycket!
Persian sand är väldigt sand färgad medan persia grey är mer grå/blå. vill du verkligen ha en grå liner så är det persia black som gäller.
Dock uppmanar jag dig att faktiskt inte bry dig så mycket om färgen på linern. Tänk mer på vilken färg du vill ha på vattnet. det är en så försvinnande liten del av linern som är ovan vattenytan men färgen på vattnet ser man hela tiden. ju mer turkos du vill ha titta mot en ljusare vit/beige/sand eller persia grå.
Tar du en blå liner blir det såklart blåare och kör du mer mot black så får du en grönare ton.

Vad som funkar bäst till tryckat och möblerna som du ska ha runt omkring är ju smaken som avgör så det kan bara du besluta. Jag själv hade ju en plan på grå möbler och sioox behandlad trall så då smälte ju persia grey bra in plus att jag ville ha turkost vatten. tittade oxå på sand men kom fram till att grey var den som gav bäst helhet och ångrar inte mitt val en sekund.

på denna länk kan du se bild från när vi fyllde poolen https://www.poolforum.se/forum/index.php?action=dlattach;topic=14932.0;attach=53519;image;ts=1557155916

vet inte om mitt svar hjälpte dig då jag själv hade samma dilemma men som sagt fokusera på vattnetsfärg och helheten med övriga möbler.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Stina Nilsson

  • Gäst
Stina Nilsson
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #80 skrivet: mars 11, 2021, 20:34:28:28 »
Tack så mkt för svar.
Vi ska också mest troligt behandla trallen med nitor så den blir silvergrå. Så det lutar åt Grey så hoppas vi att vattnet blir fint. Ser fint ut på dina foton :)
Sen blir man alltid lika velig när man ser väldigt fina foton även på Black och Sand, och vår kompis som jobbar med pool vars sambo är helt förtjust i Sand (då hon sett de i verkligheten  ::))

Tack igen

Mvh Stina & Martin

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #81 skrivet: april 06, 2021, 18:39:10:10 »
Note to self. Uppstart poolsäsong 2021.
13 grader i vattnet fylldes på. 11 grader efter påfyllning. Avvaktar med att sätta igång värmepumpen. kör cirkulation framförallt på nätterna för att minimera problemet.

Poolpumpen bara surrade när jag startade den. hade kilat fast. plocka isär pumpen och smörjde upp skovelhjul så det snurra.
när jag sen startade pumpen så gick den igång men nöp fast efter en lite stund och började låta illa. hade skruvat år skruvarna för hårt så fick lossa allt igen och sen skruva åt bultarna. läckte först men drog bara åt tills det slutade läcka och nu snurrar pumpen på fint.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Mikaela

  • Gäst
Mikaela
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #82 skrivet: april 12, 2021, 20:21:59:59 »
Tack, vad kul att du gillar det vi gjort.
Personligen så gjöt jag in a-järn så att det är fast förankrat i plattan men det kan vara overkill. gjorde dock det bara på 50% och resterande borrade jag ner. livrem och hängslen kanske men det kändes bra.

om jag skulle gjort något annorlunda om jag byggde pool igen. för det första skulle jag se till att monter ingjutnings flärparna på mina rostfria pottor till lamporna, den beskrivningen var inte med så något sånt har jag inte nu då jag helt enkelt missade det. håller sig dock fast bra ändå men åter igen livrem och hängslen.
sen skulle jag inte vara lika envis så jag hade tagit hjälp av någon när jag skulle sätta plåtarna till helgaveltrappan. dom är rätt tunga och lyfta själv sen är det sådan mm passning så det är svårt att få på plats själv utan att skada väggen.
Använd en eller två dammsugare när du sätter linern så blir det lättare att få den på plats. blir det inte perfekt är det bara att stänga av dammsugaren och flytta linern tills den sitter bra. även 1cm vatten på botten gör linern omöjlig att flytta.

Belysningen satte jag i 3 raden nedefrån precis enligt beskrivning och tog längden delat på 3 (8/3=2,6666)och sen centrerade jag i det blocket jag hamna så jag tror det blev ca 2,5m från innerhörn.

Inloppen sitter på vardera sida av trappan i 4:e lagret och ca 105cm ut om jag inte minns fel. strax utanför det andra trappsteget. Jag är lite osäker på placeringen där faktiskt och tror väl att man kanske skulle gjort det extra jobbet och sågat hål i trappen och förlängt de rostfria rören och satt dom på kortsidan istället. dom flesta sätter inloppen på sidan av trappan precis som mig men min känsla är att man skulle fått ett något bättre flöde om de sprutat rakt mot skimmern.

sen ett tips som många inte verkar göra är att slangen till inloppen lägg ledningen med fall mot teknikrummet (om du bygger med teknikrum som mig) och klamra fast slangen ordentligt. tex med pendelkonsol och rundbygel, då minimerar du risken för att det går sönder om poolen sätter sig lite. och har du långa avstånd glöm inte att isolera rören.
8/3=2,6666

Vi håller på och ska bygga in våra två lampor och velar på avstånd från kortsida. Är du nöjd med ditt avstånd? Eller blev det lite väl mkt ljus i mitten och för mörkt åt sidorna? Så svårt att fantisera ljuset!

Hälsningar
Mikaela

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #83 skrivet: april 13, 2021, 11:21:00:00 »
Vi håller på och ska bygga in våra två lampor och velar på avstånd från kortsida. Är du nöjd med ditt avstånd? Eller blev det lite väl mkt ljus i mitten och för mörkt åt sidorna? Så svårt att fantisera ljuset!

Hälsningar
Mikaela

Hej Mikaela!
Jag skulle nog vilja säga att jag har väldigt jämt ljus i poolen så skulle jag bygga igen skulle jag använda samma avstånd. ska se om jag kan lägga ut en kvällsbild lite senare idag så kan du få se hur jämt ljuset är.

//Micke
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Mikaela

  • Gäst
Mikaela
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #84 skrivet: april 16, 2021, 16:43:47:47 »
Hej Mikaela!
Jag skulle nog vilja säga att jag har väldigt jämt ljus i poolen så skulle jag bygga igen skulle jag använda samma avstånd. ska se om jag kan lägga ut en kvällsbild lite senare idag så kan du få se hur jämt ljuset är.

//Micke

Tack!

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #85 skrivet: april 17, 2021, 09:36:50:50 »
Tack!
Tror jag lagt ut tidigare i tråden men här kommer det några kvällsbilder igen så du ser hur jämt fördelat ljuset är
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #86 skrivet: april 17, 2021, 20:14:12:12 »
Programmet jag satte på när jag filmade det här för 10 år sedan används aldrig, brukar ha fast blå, turkos eller vit. Tyvärr badar vi alldeles för sällan på kväll så belysningen är sparsamt använd. Det man ser är att rött mot den blå carrerra vi har knappt syns. Hade den röda på vid jul, annars aldrig.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Fox32

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 3
  • Vill bygga Thermopool 4x8
    • Visa profil
SV: Thermopool 8x4 med helgaveltrappa och teknikrum från poolstore
« Svar #87 skrivet: januari 11, 2023, 02:03:34:34 »
Riktigt fint bygge!  O0
Som du skriver är det många byggtrådar som bara slutar tvärt. Kul att du uppdaterade under hela resan.
 :)



Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan