CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Glasfiberpool  (läst 1428 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pajken-23

Glasfiberpool
« skrivet: juli 17, 2023, 21:39:44:44 »
Hej

Jag har just byggt eller satt i en glasfiberpool har gjort allt enligt rekommendationerna. Poolen ska vara av hög kvalité .

Nu är det så att det bildas som en buckla i poolen på golvet som går upp som ett litet farthinder . Hur är detta möjligt ?

Tacksam om nån har en aning

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Glasfiberpool
« Svar #1 skrivet: juli 17, 2023, 22:54:09:09 »
Bucklor i glasfiber då tänker jag böldpest, men det verkar som den är helt ny ? och att det har uppkommit plötsligt?

Jag har tyvärr dålig erfarenhet av fabriker som tillverkar glasfiberpooler , därför frågar jag vem säger att det ska va hög kvalitet ? är det något du själv vet eller är det säljaren  som säger detta ?

Har du vänt dig till säljaren med frågan och en reklamation ? för på nya produkter skall det inte vara sådana defekter


Utloggad TommyC

SV: Glasfiberpool
« Svar #2 skrivet: juli 18, 2023, 00:22:02:02 »
Bilder ökar sannolikheten för bättre råd!
Lägg in en länk till monteringsanvisningen så kan vi kanske komma med någon mer konstruktiv åsikt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Glasfiberpool
« Svar #3 skrivet: juli 18, 2023, 08:25:06:06 »
När man fyller en pool är min erfarenhet att man ska fylla vatten först, och återfylla runt poolen senare, i vart fall ska man ha mer vatten i poolen än fyllning runt om under tiden man fyller.
Annars kan fyllningen på utsidan av poolen trycka in väggarna.
Jag tänker att du kan ha fyllt utvändigt "för fort" så du fått ett stort tryck inåt på väggarna, när vattnet sedan blir varmt så expanderar plasten, och eftersom återfyllningen redan utövar högt tryck på poolväggarna "utifrån" har det extra materialet som värmeutvidgningen orsakar ingen annanstans att ta vägen än att göra ett litet veck på poolbotten.
Kanske körde du med vibrator/padda utvändigt, vilket skapade ett större tryck än vanligt på poolväggarna?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad 62ragtop

SV: Glasfiberpool
« Svar #4 skrivet: juli 18, 2023, 11:21:04:04 »
Jag tolkar ditt inlägg som att poolen är ny, den är "satt" (i backen, vatten, återfylld, vatten, återfylld, vatten, driftsatt med cirkulation, klor, salt whatnot). Och nu har du en "buckla" i pool-botten...

Det enkla svaret. Ta kontakt med din ÅF (!).

Bilder kan hjälpa som TommyC skriver. Du kan även googla på "böldpest" (nyburjare) och glasfiber(pool) och se om det liknar din "buckla".

Frågor, hur har du det med dränering i din "pool-grop"? Grundvatten..? Isolering under poolen?

Vi är inne på säsong 8 med vår glasfiberpool (eller "balja" - då den är lite mindre än sedvanligt 4x8).

Av prisbild att döma så skulle jag säga att den är/var av "mellanhög" kvalitet. Inte den billigaste men heller inte den dyraste på marknaden/varumärken. Vår pool kom isolerad på sidorna, samt medföljande isolering till botten. Skulle jag "kill-gissa" så skulle jag säga att vi skulle nog kunna ha fyllt poolen ståendes (!) på gräsmattan utan att väggar skulle ha börjat bukta in/ut nämnvärt... så pass stabil och "självbärande" upplevde jag vår "balja" och glasfiberskikten...

Hoppas att det ordnar sig

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag