Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sörplande ljud inlopp  (läst 1300 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ek87

Sörplande ljud inlopp
« skrivet: juni 26, 2023, 09:56:16:16 »
Hej,

Har en kompositpool (Zircon) som byggdes i slutet av förra sommaren och sattes igång i början av maj, allt funkar bra förutom att senaste 2-3 veckorna har jag upptäckt ett sörplande ljud från ena inloppet.

Några förslag eller idéer på hur man fixar det?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Sörplande ljud inlopp
« Svar #1 skrivet: juni 26, 2023, 10:07:24:24 »
Sörplande ? ser du nåt ? luftbubblor ? känner nåt ? förlorad kraft ?

Har du rensat skimmern , samt silkorgen i pumpen o kört backspolning ?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sörplande ljud inlopp
« Svar #2 skrivet: juni 26, 2023, 10:08:48:48 »
Sörplande ljud vid inloppen brukar kunna bero på att det skapas en vattenvirvel där luft sugs ned från vattenytan.
Kan nog åtgärdas genom att rikta om insprutaren, eller höja vattennivån.
Det där brukar aldrig vara ett problem vid inloppen, oftare kan det uppstå i skimmern om man har för låg vattennivå.
Möjligen kan det vara så att det sker i skimmern för att du har för låg nivå, och att luften som sedan passerar systemet trycks ut bara via ett av inloppen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad ek87

SV: Sörplande ljud inlopp
« Svar #3 skrivet: juni 26, 2023, 15:26:42:42 »
Sörplande ? ser du nåt ? luftbubblor ? känner nåt ? förlorad kraft ?

Har du rensat skimmern , samt silkorgen i pumpen o kört backspolning ?

Ser väldigt små bubblor vid det inloppet som låter.
Känner inget speciellt när jag håller för handen, silkorgen är helt ren och vattennivån är som den ska.

Backspolning gjorde vi nog när vi startade den (i början av maj) och har inte gjort det sedan dess, är det något man behöver göra ofta?

Utloggad ek87

SV: Sörplande ljud inlopp
« Svar #4 skrivet: juni 26, 2023, 15:28:09:09 »
Sörplande ljud vid inloppen brukar kunna bero på att det skapas en vattenvirvel där luft sugs ned från vattenytan.
Kan nog åtgärdas genom att rikta om insprutaren, eller höja vattennivån.
Det där brukar aldrig vara ett problem vid inloppen, oftare kan det uppstå i skimmern om man har för låg vattennivå.
Möjligen kan det vara så att det sker i skimmern för att du har för låg nivå, och att luften som sedan passerar systemet trycks ut bara via ett av inloppen.

Vattennivån är bra, jag håller koll och fyller på så fort den sjunker.

Utloggad ek87

SV: Sörplande ljud inlopp
« Svar #5 skrivet: juni 26, 2023, 15:30:57:57 »
Har du rensat skimmern , samt silkorgen i pumpen o kört backspolning ?

Läste på lite snabbt, det här behöver man göra då och då tydligen så jag ger det ett försök. Kanske är lösningen!

Utloggad ek87

SV: Sörplande ljud inlopp
« Svar #6 skrivet: juni 26, 2023, 19:42:20:20 »
Läste på lite snabbt, det här behöver man göra då och då tydligen så jag ger det ett försök. Kanske är lösningen!

Hjälpte inte.. :'(

Utloggad nyburjare

SV: Sörplande ljud inlopp
« Svar #7 skrivet: juni 26, 2023, 21:41:43:43 »
Har du luftbubblor så är det otät nånstans troligen pumplocket

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sörplande ljud inlopp
« Svar #8 skrivet: juni 27, 2023, 09:08:20:20 »
Om det är riktigt små bubblor och du har en trefas cirkulationspump kan det även vara så att den går åt fel håll, den pumpar ändå, men med reducerad kapacitet, och det kan bildas mikrobubblor av den kavitation som uppstår i pumphjulet.
(Det problemet hade vi när poolen var ny)
Så kolla upp det.
Kan vara svårt att se, så jag använde ett litet buntband som jag försiktigt satte in i fläkten på motorn för att se åt vilket håll den gick. Brukar finnas en pil på motorn där korrekt rotationsriktning indikeras.

Kolla även o-ringen under locket på cirkpumpen, men om grejorna är nya så borde det inte läcka där kan jag tycka.
Skulle också kunna suga luft via dräneringspluggen på cirkpumpen, kolla så att de är stängd ordentligt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad ek87

SV: Sörplande ljud inlopp
« Svar #9 skrivet: juni 27, 2023, 15:00:10:10 »
Firman som installerade pumpen var precis här och skruvade/tätade om lite kopplingar och nu funkar det klockrent, var troligtvis glapp någonstans (även om dom inte kunde se det).

Tack för alla svar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag