VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Budget/offert - Trä kontra Thermopool  (läst 2122 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bitbone

Budget/offert - Trä kontra Thermopool
« skrivet: juli 09, 2019, 22:54:48:48 »
Efter att ha pratat med både trä- och thermopoolsförespråkare har jag fått höra att priset för en gjuten pool kan vara allt mellan 30k - 115kkr dyrare. Föga förvånande är förespråkarna för gjuten pool i det lägre spannet och vice versa. Jag har begärt in offerter för båda typerna och nu börjar de trilla in. Förfrågan har gällt 4x7m, hörntrappa, rostfria detaljer. Vad gäller teknik har jag lämnat det åt leverantörerna att föreslå men jag har försökt jämföra i efterhand.

För markarbete (exkl ev. betongplatta) och trädäck har jag satt en schablonsiffra som jag applicerat på alla offerter. Jag har tittat närmare på två offerter där träpoolen skulle landa på 482kkr och thermopoolen 430kkr (inkl gjutning av bottenplatta och stomme). Nu är inte dessa helt jämförbara så jag försöker korrigera för de största skillnaderna jag kan hitta. Detaljer som är dyrare i träpoolen:
Svetsad liner (diff ~30kkr?)
PVP13 vs G&J Q20 (diff ~10kkr?)
Varvtalsstyrd cirkpump (diff ~17kkr?)

Tar jag höjd för detta blir thermopoolen 5kkr dyrare.

Kan det vara något annat uppenbart jag missar? Vi tänkte ta träpool om skillnaden var väldigt stor men nu blev ju plötsligt beslutet betydligt enklare förutsatt att det inte är någon post i kalkylen som jag helt förbisett.

Poolgiganten

Utloggad Kojak

SV: Budget/offert - Trä kontra Thermopool
« Svar #1 skrivet: juli 09, 2019, 23:01:26:26 »
Nu har jag bara en stålväggspool som jag byggde själv, så jag har egentligen svårt att uttala mig. Dock så har jag en släkting som byggde en med trä och den kollapsade efter 2 år när hästmyror ätit igenom en vägg. Så mellan dina två val thermopool alla dagar i veckan. Dessutom tänker jag, om man väljer tryckat, varför inte köpa virket själv och bygga ihop den för en bråkdel av priset som folkpool tar.

Utloggad MathiasS

SV: Budget/offert - Trä kontra Thermopool
« Svar #2 skrivet: juli 10, 2019, 06:58:12:12 »
Jag är inte alls förvånad. Jag jämförde olika väggkonstruktionsalternativ när jag skulle bygga och skillnaden var blygsam. Om man tar alla kostnader relaterat till väggarna i poolen är det helt enkelt en liten del av totalkostnaden och därför blir det inte speciellt mycket dyrare med en dyrare vägg.....

Jag tittade bara på materialkostnader eftersom jsg gjorde jobbet själv, men om du lägger arbetstid på detta så är det rimligt att en kostruktion som går snabbt att bygga är billigare även om delarna är dyrare.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan