CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Snälla hjälp, dränering  (läst 12075 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Snälla hjälp, dränering
« Svar #10 skrivet: juni 21, 2015, 08:46:01:01 »
Jo finns det stuprör som är anslutna någonstans och inte bara mynnar på marken så måste de om allt är riktigt gjort vara kopplade till någon form av dagvattensystem, kommunalt eller enskilt. Kan du få dit vattnet så är problemet löst.

Det du skriver om marken och att vatten rinner undan tyder på att din mark antingen är självgenomsläpplig eller redan dränerad på något sätt. Är det självgenomsläpplig jord kan du ganska enkelt fixa en stenkista, om det är problem med att ansluta till stuprörens system. Det blir väl lite av en avvägning mellan att använda en elektrisk pump eller att lägga lite tid på att kolla ledningar för att se om det går att få till ett pumplöst dräneringssystem, ev. via en stenkista. Har du riktigt genomsläpplig mark och tomten ligger så att vatten rinner undan av sig själv så kanske det fungerar utan dränering också. Men eftersom det är svårt att lägga ned den efteråt skulle jag ju åtminstone förbereda genom att lägga dräneringsslang under poolområdet och sedan samla denna i en lämplig liten brunn. Det viktiga i sammanhanget är att poolen inte står i vatten, ens nere vid botten. Vatten kyler väldigt och du riskerar i ett sådant fall höga värmekostnader framöver.

Poolgiganten

Erika

  • Gäst
Erika
SV: Snälla hjälp, dränering
« Svar #11 skrivet: juni 21, 2015, 12:43:52:52 »
Ok, tack för svar!
Den delen förstår jag nog, men hade väl hoppats på att det skulle gå att ordna utan någon pump, inte så mycket för att den är så värst dyr, men tänker på att man inte vill ha massa extra apparatur att krångla med. Det där röret verkar dock ganska dyrt. Har inte hittat nåt för under 1500 och inga på blocket heller tyvärr. Kanske får inse mig besegrad och köpa en sån där ful intexpool istället om ungarna ska få nån stans att bada i sommar. Men jag tackar så mycket för svaren, så nu vet jag vad som gäller😊

Utloggad Erica

SV: Snälla hjälp, dränering
« Svar #12 skrivet: juni 21, 2015, 20:15:15:15 »
Vad det gäller röret så kan du köpa ett betongrör. De är visserligen tyngre att hantera än plast d:o men betydligt billigare.

Det går som sagt att ordna utan pump om du bara kan få fall mot avlopp någoon stans. Alternativt om din mark redan är väldränerande i sig själv så att inget vatten kommer upp i närheten av bottennivån på poolen så kanske du inte behöver göra något alls.

Erika

  • Gäst
Erika
SV: Snälla hjälp, dränering
« Svar #13 skrivet: juni 23, 2015, 17:11:04:04 »
Tack för svaren!
Jag har nu bestämt mig för att köpa den poolen som jag först tänkte men bara gräva ner den ca 30cm, inte dränera och hoppas på det bästa.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag