VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool4u hjälp, varning. Hir göra?  (läst 6691 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Jesper Bogentoft

  • Gäst
Jesper Bogentoft
Pool4u hjälp, varning. Hir göra?
« skrivet: augusti 01, 2017, 19:25:35:35 »
Hej alla. Behöver lite support.
För 3 somrar sedan köpte jag pool med byggnation av ett företag i Kungsängen som heter Pool4U. En Thermopool med liner. Allt började bra. Tiden drog ut och när sen sommaren skulle vi inte hinna använda den då jag inte skulle hinna sätta upp staket mm. Innan sommaren var över jag bad om att vänta till nästa säsong och det var inga problem.
Då linern var i satt frågade jag hur vi skulle göra över vintern. Micke erbjöd sig sig att montera en pressening över.
Efter regn rasade den. Meddelade leverantör som erbjöd sätta upp reglar och skivor.
Efter snö rasade allt ned i poolen. Meddelade leverantör att jag inte vågade röra det.
När nästa sommar kom de ut och då var det hål i poolen. Att laga den och göra färdigt tog resten av sommaren. Inloppen var fel så fock vänta på nya, de nya tätades med någon tätningsmassa liksom lampan. Linern glappade minst 1dm i alla hörn. Detta skulle ordna sig själv när vattnet blev varmt.
Tömde poolen över vintern och blev klar nu i sommar då värmepumpen frusit sönder.
Nu har jag haft 30 grader i poolen men inte töjer sig linern ut inte. Jag tappar ca 1dm vatten på 4-5 dar. Transformatorn vägrar de skicka då jag håller inne med 5000kr då jag inte ansåg poolen var klar eller uppfyllde den standard jag köpt, lagad blad annat. De sa att de skickat transformatorn men den dök aldrig upp.

Huuuur ska jag gå vidare med det här.
Poolen läcker, glapp i alla hörn och ingen transformator till lampan. Pool4U vägrar hjälp.
Hur eller vad kan jag göra. Snälla hjälp. Orkar inte längre.

Tacksam för all support.

Mvh

Jesper Bogentoft, Norrtälje

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pool4u hjälp, varning. Hir göra?
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2017, 08:02:39:39 »
Kontakta kommunens konsumentvägledare, de kan vara en bra hjälp i fall som dessa.
Att hörnen är runda även efter att man fyllt och vattnet blivit varmt är normalt, däremot är det inte normalt att poolleverantören påstår att de skall bli "raka".
Att värmepumpen frusit sönder får du nog ta på dig själv, de skall ju dräneras på vatten på hösten, eller plockas in.
Täckningen med reglar som rasat är klumpigt gjort av dem, men även här finns ju ett litet ansvar på dig, du måste ju ha kunnat bedöma om det skulle hålla för tonvis med snö, kanske skottat av när det kom mycket snö?

Tråkig historia hur som helst, tycker det är rimligt att de drar av 5000 kr för att täckningen rasade, om nivån sjunker så mycket som du säger då finns ett läckage någonstans.
Låt den stå i höst utan att fylla, där nivån slutar sjunka skall du leta läckaget, oftast är det i inlopp eller lampa det läcker, om det inte finns fler hål på linern vill säga.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Plums

SV: Pool4u hjälp, varning. Hir göra?
« Svar #2 skrivet: augusti 02, 2017, 09:22:56:56 »
Hur mycket glappar det egentligen i hörnen? Lite glapp är det ju alltid. När du skriver en dm, menar du att avståndet mellan vägg och liner är en dm i hörnet?

Vad har de tätat inlopp och lampa med? Är det silikon? Svårt att få sånt tätt i längden.

Värmepumpen får du nog ta på lärokontot. En transformator kan du köpa hos en annan poolfirma om du inte kommer överens med din.

Utloggad MathiasS

SV: Pool4u hjälp, varning. Hir göra?
« Svar #3 skrivet: augusti 02, 2017, 10:14:43:43 »

Täckningen med reglar som rasat är klumpigt gjort av dem, men även här finns ju ett litet ansvar på dig, du måste ju ha kunnat bedöma om det skulle hålla för tonvis med snö, kanske skottat av när det kom mycket snö?



Hur menar du att det finns ett ansvar på kunden? Kunden är inte en konstruktör och kan under inga omständigheter förväntas kunna avgöra om konstruktionen håller eller inte. Konsumentjänstlagen är övertydlig på denna punkt.

Rätt hade förstås varit att slänga på ett gäng plåtar som antagligen behövs för framtida vinterstängning ändå.

Jag kan förstå hur leverantörer resonerar eller "känner". Man lät leveransen dra över till nästa säsong, man var hygglig och fixade ett regnskydd och tilloch med en vintertäckning som sedan brakade och då också havererade deras ofärdiga leverans (linern). Man har pga att man varit
"hygglig", säkert med gott uppsåt, hamnat i en sits där man antagligen är skyldig kunden pengar pga ofullständig leverans eller leverans som ej är enligt specifikation.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Pool4u hjälp, varning. Hir göra?
« Svar #4 skrivet: augusti 02, 2017, 10:21:36:36 »
Jag har svårt att se hur en läckande liner inte är leverantörens ansvar, baserat på infon vi har här.
Om linerns hörn är fel eller inte är svårt att avgöra utan bilder.
Att linern är reparerad kommer påverka dess livslängd alt orsaka merkostnadet för framtida om-reparationer, det tror jag man kan vara rätt säker på. Vad värdet av detta är är svårare att säga.
Saknas en transformator ska du inte betala den förstås, givet situationen blir den ju en del av den uppgörelse ni behöver få till stånd.
Har ni tagit poolen i bruk i höstas och värmepumpen sedan frusit under vintern har jag svårt att se att det är leverantörens fel. Om installationen istället varit i en installationsfas och ej överlämnad till kund skulle jag inte bli förvånad om leverantörens tillskrevs ansvar även för detta om saken prövades juridiskt (men givet de luddiga avtal man skriver i poolsvängen så är det antagligen en gråzon).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Pool4u hjälp, varning. Hir göra?
« Svar #5 skrivet: augusti 02, 2017, 23:48:53:53 »
Jag har svårt att se hur en läckande liner inte är leverantörens ansvar, baserat på infon vi har här.
Om linerns hörn är fel eller inte är svårt att avgöra utan bilder.
Att linern är reparerad kommer påverka dess livslängd alt orsaka merkostnadet för framtida om-reparationer, det tror jag man kan vara rätt säker på. Vad värdet av detta är är svårare att säga.
Saknas en transformator ska du inte betala den förstås, givet situationen blir den ju en del av den uppgörelse ni behöver få till stånd.
Har ni tagit poolen i bruk i höstas och värmepumpen sedan frusit under vintern har jag svårt att se att det är leverantörens fel. Om installationen istället varit i en installationsfas och ej överlämnad till kund skulle jag inte bli förvånad om leverantörens tillskrevs ansvar även för detta om saken prövades juridiskt (men givet de luddiga avtal man skriver i poolsvängen så är det antagligen en gråzon).

Det finns alltid två sidor på ett mynt... TS bad leverantlren inte färdigställa innevarande säsong för att TS inte hade staketet klart. Sen fixar lev en tillfällig täckning. Du har helt klart rätt i att dom är ansvariga för den men det finns frågetecken eller? Lite tydlighet vad som är avtalat och ingår i leveransomfattning är ju inte dumt. Baserat på TS redogörelse låter det som en leverantör som försöker vara hygglig men det går fel. Det fråntar dom kanske inte ansvaret men det är inte helt skarpa linjer mellan svart och vitt tycker jag.

Utloggad MathiasS

SV: Pool4u hjälp, varning. Hir göra?
« Svar #6 skrivet: augusti 03, 2017, 00:08:10:10 »
Jag håller med dig och skrev därför "baserat på infon vi har här".
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pool4u hjälp, varning. Hir göra?
« Svar #7 skrivet: augusti 04, 2017, 08:04:58:58 »
Hur menar du att det finns ett ansvar på kunden? Kunden är inte en konstruktör och kan under inga omständigheter förväntas kunna avgöra om konstruktionen håller eller inte. Konsumentjänstlagen är övertydlig på denna punkt.

Rätt hade förstås varit att slänga på ett gäng plåtar som antagligen behövs för framtida vinterstängning ändå.

Jag kan förstå hur leverantörer resonerar eller "känner". Man lät leveransen dra över till nästa säsong, man var hygglig och fixade ett regnskydd och tilloch med en vintertäckning som sedan brakade och då också havererade deras ofärdiga leverans (linern). Man har pga att man varit
"hygglig", säkert med gott uppsåt, hamnat i en sits där man antagligen är skyldig kunden pengar pga ofullständig leverans eller leverans som ej är enligt specifikation.

Vi har köpt ett pergolatak som enligt manualen skall hålla för 100 kg snölast/m2.
Jag bedömer att taket INTE håller får så mycket snö, rent juridiskt kanske jag kan kräva att de står för vinterns haveri om jag inte skottar av taket i tid, men dels finns det ju svårigheter att bevisa hur mycket snö det legat på ett raserat tak, och dels så vore jag ju en idiot om jag väntade tills det rasar bara för att försöka reklamera i ett senare skede.
Du har säkert rätt i att den som lagt på täckningen är ansvarig för att den håller, om inget annat sagts, men JAG anser att man som anläggningsägare av en fastighet har ett (i vart fall moraliskt) ansvar att göra olika bedömningar när det gäller snölast på både hustak, förråd och t.ex. pooltäckningar av olika slag.
Nu vet vi ju inte vad som sagt när täckningen monterades, det skulle kunna vara så att den som byggde det sa att kunden var tvungen att hålla koll på snömängden och skotta av om så bedömdes nödvändigt?
Han vore rätt osmart om han skrev nåt om det i detta forum i så fall.
I vart fall om han tänker använda denna tråd som utpressning mot företaget ifråga, vilket inte alls är omöjligt.

Tar de på sig ansvaret till 100% så bör de rimligen itne bara reparera linern, utan byta ut den i sin helhet.
Jag skulle i vart fall vara väldigt missnöjd om installatören gjorde hål på en ny liner och bara reparerade den, även om de rent juridiskt har rätt att reparera.

Allt detta skrivet med utgångspunkt att trådstartaren skrivit sanningen, och inget annat än sanningen.
Huruvida för honom skadlig information undanhålls oss lär vi aldrig få veta säkert.
Så ni som läser detta, ta varningen med en nypa salt, som vanligt i en tvist så kan det finnas olika uppfattningar i skuldfrågan om man frågar företaget och kunden.

Att Jesper Bogentoft inte svarat på någon av våra kommentarer indikerar att han itne läst eller varit intresserad av hjälp, utan bara vill misskreditera företaget.
I bästa fall ÄR det en riktig kund, i värsta fall är det en person som äger eller arbetar i en konkurrerande verksamhet.

Om inte Jesper kommenterar i detta ämne snart så kommer jag troligen att radera tråden då den i sak bryter mot regelverket.
Nåväl, jag har i alla fall gett ett ämne av denna typ en chans, vi får väl se om Jesper Bogentoft återkommer med feedback.
« Senast ändrad: augusti 04, 2017, 08:12:12:12 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Pool4u hjälp, varning. Hir göra?
« Svar #8 skrivet: augusti 04, 2017, 12:06:26:26 »
Ska denna typ av trådar fungera så ska man nog hålla sig undan från eget tyckande och sk moraliskt ansvar så långt det går. Jag försöker kommentera baserat på konsumenttjänstlagen (inte tillämplig på din pergola) och de uppgifter som lämnats här (som sagts ovan har myntet alltid två sidor).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Pool4u hjälp, varning. Hir göra?
« Svar #9 skrivet: augusti 07, 2017, 21:50:47:47 »


Att Jesper Bogentoft inte svarat på någon av våra kommentarer indikerar att han itne läst eller varit intresserad av hjälp, utan bara vill misskreditera företaget.
I bästa fall ÄR det en riktig kund, i värsta fall är det en person som äger eller arbetar i en konkurrerande verksamhet.

Om inte Jesper kommenterar i detta ämne snart så kommer jag troligen att radera tråden då den i sak bryter mot regelverket.
Nåväl, jag har i alla fall gett ett ämne av denna typ en chans, vi får väl se om Jesper Bogentoft återkommer med feedback.

Samma inlägg finns på Byggahus med som första och enda inlägg.

Jag tycker ett forum av detta slag där man inte kan utbyta erfarenheter av bra och kanske framförallt dåliga leverantörer man bör undvika är relativt ointressant. Det blir liksom lite "klubb för inbördes beundran" om man inte accepterar en ordentlig genomlysning. Dom som vill gnälla och kritisera en leverantör kanske skulle skicka sina personuppgifter till dig för att legitimera inlägget?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan