VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fylla pool från grävd brunn?  (läst 15150 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad J&P

Fylla pool från grävd brunn?
« skrivet: juni 21, 2011, 17:00:08:08 »
Jag har verkligen inte en aning om hur mycket vatten man kan ta ur vår brunn utan att det blir något knas och undrar om någon kan ge mig en hint om detta? Självklart förstår jag att det skiljer mycket åt mellan brunnar, men jag vill bara veta mellan tummen och pekfingret. Ska fylla poolen med 17 kbm och vill inte göra slut på vatten i brunnen, hur lång tid bör man sprida ut fyllningen över?

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fylla pool från grävd brunn?
« Svar #1 skrivet: juni 21, 2011, 18:57:09:09 »
Kan mycket väl ta en vecka att fylla <sol>

Utloggad TeeOne

SV: Fylla pool från grävd brunn?
« Svar #2 skrivet: juni 21, 2011, 23:59:24:24 »
Passa på när det inte är risk för torka (nu?), så återfylls brunnen iaf hyfsat 'fort'. Tappa först O0 upp så ni har dricksvatten mm och sätt igång? På köpet får ni en uppfattning om hur mkt vatten brunnen ger ungefär - kan vara bra att veta någon gång.

Utloggad J&P

SV: Fylla pool från grävd brunn?
« Svar #3 skrivet: juni 22, 2011, 17:47:58:58 »
Vi kör lite varje dag. Är ju ingen panik ännu. =)

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fylla pool från grävd brunn?
« Svar #4 skrivet: juni 22, 2011, 23:41:35:35 »
Risken är stor för algbildning om du inte snabbt får igång reningen.

Själv tog vi vatten från grannarnas kommunala vatten men annars kan man köpa vatten från en tankbil.

Utloggad kristian69

SV: Fylla pool från grävd brunn?
« Svar #5 skrivet: juni 23, 2011, 08:01:20:20 »
hej
hade i en dränkbar pump i våran brunn,det tog väldigt lång tid att fylla men kolla upp så inte det blir en hävert effekt tillbaka bara(stängde av pumpen en natt och det rann tillbaka till brunnen ca en dygnsfyllning >:().Se till att slangen bara ligger över ytan............mvh kristian

Utloggad blinformation

SV: Fylla pool från grävd brunn?
« Svar #6 skrivet: juni 23, 2011, 22:57:43:43 »
När du är hemma och i närheten så kör på för fullt. Tar det slut i brunnen stänger du bara av. Men 17 kubik ska normalt inte vara några problem alls. Du behöver fylla så att du kan få igång reningen och cirkulationen inom 4-5 dagar annars börjar vattnet bli dåligt. Det går att rena vattnet och att fylla på med nytt friskt i och för sig, men nog tror jag att 17 kubik är lugnt, det brukar jag fylla på under en dag ibland.
65 kubik från PoolKungen, skjutbart tak, klinkers, luftvärme och solvärme (till hus och varmvatten också).

Utloggad J&P

SV: Fylla pool från grävd brunn?
« Svar #7 skrivet: juni 25, 2011, 02:06:38:38 »
Nu har vi svaret: Inte så mycket vatten som vi trodde. Fick ägna hela dagen före midsommar till att få bort luft i rören mellan brunnen och pumpen efter det att vattnet i brunnen tog slut...  8)

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fylla pool från grävd brunn?
« Svar #8 skrivet: juni 25, 2011, 10:03:20:20 »
När du är hemma och i närheten så kör på för fullt. Tar det slut i brunnen stänger du bara av. Men 17 kubik ska normalt inte vara några problem alls. Du behöver fylla så att du kan få igång reningen och cirkulationen inom 4-5 dagar annars börjar vattnet bli dåligt. Det går att rena vattnet och att fylla på med nytt friskt i och för sig, men nog tror jag att 17 kubik är lugnt, det brukar jag fylla på under en dag ibland.

Jag tror inte 17m3 i en grävd brunn är normalt att få ut. Jag och som det visade sig även TS är långt ifrån sådana kapaciteter.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fylla pool från grävd brunn?
« Svar #9 skrivet: juni 25, 2011, 10:16:11:11 »
Nu har vi svaret: Inte så mycket vatten som vi trodde. Fick ägna hela dagen före midsommar till att få bort luft i rören mellan brunnen och pumpen efter det att vattnet i brunnen tog slut...  8)

Normalt sett ska du inte behöva böka så mycket med att få igång pumpen efter torrkörning, men berätta gärna vilken typ av pump o hydrofor som dumhar samt till vilka tryck du ligger mellan på hydroforen.

För att fylla hela poolen så behöver du som sagt hitta vatten någon annanstans.

Hur har du tänkt göra på vintern? Tömma eller behålla vattnet?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag