Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Varför sâ lâg vattenivâ i min pool idag?  (läst 1264 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad corrado95

Varför sâ lâg vattenivâ i min pool idag?
« skrivet: maj 28, 2018, 14:15:36:36 »
Jag har en pool i Thailand, jag vet inte vad typen kallas. Den är 4x8 m och när jag kör pumpen sâ rinner vattnet över kanten och ner i "diket".
I botten pâ poolen finns det fyra inlopp och ett utlopp. I diket finns det vattentillförsel som stängs av med en flottör.
I natt hade det regnat. När jag kom ut idag sâ var vattennivân i poolen 20 cm för lâg.
Diket var fyllt till bredden pg av regnet.
Timern kör pumpen 2 tim pâ morgon och 2 tim pâ kvällen.
När jag kommer in i pumprummet sâ ser jag att vattennivân i pumpen är mycket lâg. Jag fâr köra pumpen  en stund tills den fylls med vatten.
Det finns tre kranar pâ inkommande vattnet till pumpen. Det är frân diket, poolen och ett sug som jag öppnar när jag ska dammsuga poolen.
Allt sâg ut som det skulle i poolrummet.
Vad kan ha hänt?

PS Jag sköter själv underhâll pâ poolen

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Varför sâ lâg vattenivâ i min pool idag?
« Svar #1 skrivet: maj 28, 2018, 14:36:39:39 »
Overflow kallas typen. I övrigt har jag inga teorier.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Varför sâ lâg vattenivâ i min pool idag?
« Svar #2 skrivet: maj 28, 2018, 15:47:15:15 »
Det finns någon sorts  vattentank för att agera buffert mellan cirkulationssystemet och rännorna runt poolen? Jag gissar att problemet ligger där....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad corrado95

SV: Varför sâ lâg vattenivâ i min pool idag?
« Svar #3 skrivet: maj 28, 2018, 16:23:16:16 »
Finns inga rännor runt poolen. Bufferten är diket.

Utloggad TommyC

SV: Varför sâ lâg vattenivâ i min pool idag?
« Svar #4 skrivet: maj 28, 2018, 16:29:24:24 »
Finns det en backventil mellan diket och pumpen? Skräp i backventilen eller annat fel på backventilen? Nivån i diket är lägre än poolens vattennivå om jag förstår rätt. I så fall går det ju inte att stänga av pumpen utan backventil för i så fall skulle ju hända precis det som nu hänt.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad corrado95

SV: Varför sâ lâg vattenivâ i min pool idag?
« Svar #5 skrivet: maj 29, 2018, 05:21:29:29 »
TommyC
Backventil? Först förstod jag inte detta. Tittade i pumprummet. Jo det verkade finnas en backventil men det var till poolen!
Sen kollade jag pâ den nivâ som var i poolen när jag upptäckte problem. Det var 29 cm under poolens överkant. Sen mätte jag till dikets överkant när det var fyllt. Samma!
Sâ det var sâ det mâste gâtt till! Men var finns backventilen?  I diket finns ett grovt rör som suger ut vattnet. I änden pâ det sitter en plastsil. Kan det vara där inne som backventilen sitter?
Skruvar loss silen och där innanför sitter backventilen. Bingo (som i  Ingloriousbastards). Det har alltsâ funnits skräp som gjort att backventilen varit öppen när pumpen stängts.
TommyC, du ska ha ett stort tack för ditt tips! Hoppas att du kunnat njuta av den tidiga sommarvärmen!

Utloggad TommyC

SV: Varför sâ lâg vattenivâ i min pool idag?
« Svar #6 skrivet: maj 29, 2018, 17:10:04:04 »
Det är alltid roligt när det finns en enkel lösning.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad peein

SV: Varför sâ lâg vattenivâ i min pool idag?
« Svar #7 skrivet: maj 30, 2018, 02:38:14:14 »
eller så har man som jag en gammal Poolguard som läcker !

Den gamla dyra horan kommer jag plocka bort!

Jag ser ljuset i tunneln!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan