Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolbygge i leca, lite frågor och lite bilder  (läst 38376 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Drogen

Poolbygge i leca, lite frågor och lite bilder
« skrivet: februari 05, 2008, 21:39:47:47 »
Är på gång att ta in offerter på material för mitt påbörjade poolbygge. Det blir en murad sexkantig stomme (rektangel med brutna hörn mot huset för lite mer yta runt poolen). Poolen blir helt motfylld mot huset (sidan med brutna hörn) men ligger i en slänt och blir motfylld ca 80cm på mosatta sidan.

Jag har tänkt att placera avlopp/inlopp o.s.v. enligt bilden men det blir inte symetriskt med två inlopp på den sidan som tänkt. Ska man sätta dom där ändå, alternativa placeringar, räcker det med ett inlopp i centrum på kortsidan, eller? Dessutom blir det en del rör/slang i mark. Ska man isolera dessa lite kanske? Det känns som lite isolering runt rören skulle vara bra för både förluster, påfrestningar och annat – eller är det överkurs?

Infogar en skiss samt lite bilder på inledningen. Det är lite jobb kvar...
Formen på poolen


Först lite gräv...


Mycket sten – ingen höjdare att gräva för hand i...


Sedan några månaders avbrott för bygge av uterum.


Rummet växer fram. Tanken är att lägga sten från uterummet och fram till poolkanten.


Inpassning av glaspartier.


Så här blev innertaket. Även utsidan är färdig men det har inte varit ljust nog att ta bilder på tre månader nu...


Det var lite offtopic-bilder. Om två veckor är det meningen att vi ska börja gjuta sockeln till poolen om vädret håller i sig...

« Senast ändrad: juni 22, 2008, 09:24:15:15 av Drogen »
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Poolbygge i leca lite frågor och lite bilder
« Svar #1 skrivet: februari 05, 2008, 23:22:36:36 »
Ser ut att bli snyggt! Vilken typ av poolskydd har ni tänkt att använda? Hur stor blir den? Hur lång blir kortsidan, utan det brutna hörnet?
Du kan ha två inlopp o rikta det vänstra åt vänster för att få cirkulation där.
« Senast ändrad: februari 05, 2008, 23:26:46:46 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Poolbygge i leca lite frågor och lite bilder
« Svar #2 skrivet: februari 06, 2008, 00:05:54:54 »
Spännande bygge  O0
Ska bli kul att följa. Vad hade du tänkt dig för liner eller tätskikt?
Vi tänkte oss också sten runt men det föll lite efter att ha läst alla inlägg om att marken bör sätta sig något år alternativt lägga om stenen efter en tid. Det blir ju en del grävande och flyttande av massor ;-)

Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Drogen

SV: Poolbygge i leca lite frågor och lite bilder
« Svar #3 skrivet: februari 06, 2008, 19:31:51:51 »
Jag har fått in lite offerter på pooldetaljer inkl. liner. Tanken är att få alla lagervaror levererade ganska snart och linern lite senare. Kan man rikta inloppet så mycket som nästan 45 grader så funkar det ju fint. Tack för det tipset. Poolen blir ganska liten. Tänkte försöka pressa in knappt 6x4 meter yttermått. Det är en ganska liten tomt så jag vill inte att den tar över helt. Funderar på hur jag ska fästa ett pooltäcke eftersom det blir samma nivå ända fram till poolkanten med sten, ingen sarg alltså. Har inte klurat ut riktigt hur jag ska göra där men det blir förmodligen någon form av manuell upprullningsanordning.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Drogen

SV: Poolbygge i leca lite frågor och lite bilder
« Svar #4 skrivet: februari 07, 2008, 17:11:48:48 »
Offerterna trillar in men det verkar ändå bli lite fördröjning. Det har visat sig att jag behöver ytterligare 30-50 centimeters djup. Den stora maskinen vi hade till grävarbetet tidigare är ute på "riktigt" jobb så det blir att gräva med en minigrävare i helgen. Kan bli problem eftersom det är ganska stenigt... Nåja, jag måste ändå gräva lite dike för slang och kabel så det är värt ett försök. I övrigt funderar jag mest på hur man ska lösa infästning för stege, pooltäcke m.m. eftersom jag ska ha marksten i samma nivå ända fram till kanten. Alla tips emottages tacksamt...
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Drogen

SV: Poolbygge i leca lite frågor och lite bilder
« Svar #5 skrivet: februari 12, 2008, 12:17:41:41 »
Har fått lite positiva svar från CC Höganäs ang. att fästa min marksten i poolstommen. Höganäs har två typer av fix som tål frost, viss rörelse, vatten m.m. Planen är att lägga sättsand i nivå med poolstommen och sedan "gjuta fast" sista raden på poolstommens överkant. I övrigt blir det nog att förbereda med plintar där stege, täcke m.m. ska fästas. Funderar på att gjuta ner några rostfria rör som slutar jäms med marbeläggningen och fästa täcket med stroppar och dubb (typ vagnsbult) i hålen.

I övrigt var det en perfekt helg att gräva färdigt. 10 grader varm och uppehåll. Synd då att den "stora grävarn" var iväg på riktigt jobb och den lilla som jag skulle ha kört själv  O0 Var trasig  >:(. Inte ett skit gjort med andra ord. Ny plan är stor maskin lördag 16/2...

Tog även hem en rulle 50mm PEM-slang. Är det OK för all cirkulation till vattnet? Pump och filter ska stå ca 7m ifrån poolen i ett förråd. Ska jag förbereda med andra dimensioner medan diket är öppet? Jag har lagt i en 20mm till ev. dusch eller utkastare samt en kabelslang för el med. Det borde väl räcka, eller?

Nu vet jag vad som menas med lååångsamt poolbygge. Tanken är att kunna bada till midsommar men jag är tveksam...
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Poolbygge i leca lite frågor och lite bilder
« Svar #6 skrivet: februari 12, 2008, 16:49:20:20 »
Ska du ha mycket el kanske du ska lägga ner två el kabelrör. Du kanske vill ha belysning som har svagström någonstans. Är det bara el ut till ett proppskåp så räcker det med ett rör.

Fundera om du ska ha automatisk vatten påfyllning. Då kanske du behöver en slang till.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Poolbygge i leca lite frågor och lite bilder
« Svar #7 skrivet: februari 12, 2008, 19:41:20:20 »
50mm PEM er helt OK
Hvor sender du vannet når du skal rense filter, krever dette eget rør?

Utloggad Drogen

SV: Poolbygge i leca lite frågor och lite bilder
« Svar #8 skrivet: februari 12, 2008, 21:35:20:20 »
Hmmm, en extra slang för el är nog inte så dumt. Det blir nog frågan om både fasadbelysning och annat när plank m.m. kommer upp. Dränaget för backspolning tänkte jag släppa ut genom förrådsväggen till stenkista eller dagvatten. Tack för alla tips!
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Drogen

SV: Poolbygge i leca lite frågor och lite bilder
« Svar #9 skrivet: februari 16, 2008, 08:21:45:45 »
Det väl f-n också! Förra helgen fick jag inget grävt för att den lilla maskinen gick sönder och den stora var på annat jobb. Nu är den stora maskinen tillbaka men nu har den också gått sönder. Dessutom är det -7 ute. Hoppas det inte ställer till det för mina planer att gjuta om några veckor...
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan