VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolbotten.. - Houston, do I have a problem..?  (läst 965 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jomo

Poolbotten.. - Houston, do I have a problem..?
« skrivet: mars 23, 2019, 14:30:54:54 »
Hej, ny på forumet här. Verkar vara en fantastisk källa till kunskap!
Jag kommer bygga en Ovanmarkspool i galvat stål från Poolkungen, men som en markpool istället. Grävning och betongplatta gjordes i höstas, och nu börjar det verkliga jobbet för mig.. Byggsatsen står i garaget...

Nu när det började töa för några veckor sedan så märkte jag ju att gropen började se väldigt grund ut.. Mycket vatten som ni ser på bilden, cirka 40 cm över betongplattan hann det bli innan jag kom iväg för att köpa en vettig dränkpump och börja pumpa bort det. Jag har sedan av och till kört ett par timmar med pumpen för att få bort vattnet ur brunnen, men det är fortfarande ett hyggligt tillflöde. I höstas när markjobbet gjordes var det helt snustorrt i gropen, så förmodligen så är det en massa smältvatten från omgivande tomter som har en liten underjordisk flod just förbi min blivande pool...

När poolen väl är på plats kan jag hålla detta i schack genom att ständigt ha en dränkpump i brunnen som håller nivån låg. Jag ser liksom ingen annan lösning..  - Tänker jag rätt..?

Tacksam för råd o dåd!

Poolgiganten

Utloggad Swefredrik

SV: Poolbotten.. - Houston, do I have a problem..?
« Svar #1 skrivet: mars 23, 2019, 18:21:34:34 »
Hej, jag tror vi har liknande förhållanden. När vi grävde så kom det också ordentlig med vatten i marklagren nära schaktbotten. Vi har haft vår dränpump igång sedan dess och efter att det regnat låter det som ett mindre vattenfall i brunnen. I princip tror jag att det är lugnt så länge inte grundvattnet stiger över vatten nivån i poolen på vintern. Gör den det finns risk att grundvattnet då trycker upp litern och det vill man o regel inte:) att hela platsen skulle flyta upp tror jag är mindre risk, men det finns nog de som vet <dontkn>

På sommaren när poolen är full tror jag det blir en avvägning med hur mycket vatten man vill pumpa och hur stor värmeförlusten blir med kalltvatten på utsidan poolen. Mon gissning är att det blir billigare att pumpa vatten :D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan