VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hembyggd poolstyrning med "extra allt"  (läst 9455 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad largab

SV: Hembyggd poolstyrning med "extra allt"
« Svar #10 skrivet: juni 17, 2018, 06:08:36:36 »
I dina första diagram, har du stängt av doseringen av klor här eller varför sjunker klorhalten hela tiden?
Nej, klorpumpen går så mycket jsg tillåter den att göra ( max X minuter var Yte minut).  Antingen så bryter solen ner kloret snabbare än tillförseln. Eller så har det något med Orp och sol att göra. Men jag ser det inte som något problem. Får väl mäta fritt klor med dpd1-metod en gång per timme någon gång för att förstå vad som händer. ORP är ju ingen direkt mätning av FCL därför så begränsar jag max dosering/timma för att inte få för hög FCL nivå.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Hembyggd poolstyrning med "extra allt"
« Svar #11 skrivet: juni 17, 2018, 12:30:59:59 »
Ok. Onekligen intressant grafik. Jag tycker det ser ut som att du behöver tillåta mer klor. Både ORP och FCL faller ju snabbt.

En grafik med ORP, FCL och gångtid pump skulle reda ut detta....:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad jbr

SV: Hembyggd poolstyrning med "extra allt"
« Svar #12 skrivet: augusti 22, 2018, 12:46:26:26 »
Ok. Onekligen intressant grafik. Jag tycker det ser ut som att du behöver tillåta mer klor. Både ORP och FCL faller ju snabbt.

En grafik med ORP, FCL och gångtid pump skulle reda ut detta....:)

Lyfter tråden lite...

Man kan ju inte se huruvida nivån på FCL faller, eller...?
Jag tolkar det som att den röda kurvan visar nivån av klor i dunken/kärlet, dvs. visar förbrukningen.

Jag har en liknande uppsättning och mina observationer visar att ORP varierar mycket trots att mängden FCL är konstant. Med en given mängd klor i poolen stiger t.ex. ORP markant då man stänger pooltäcket.
Jag har mätt FCL lite då och då och har konstaterat att nivån ligger fint på en förhållandevis låg nivå trots att ORP lever sitt eget liv.
Om pooltäcket ligger på några dagar stabiliseras ORP-värdet och FCL hamnar på en väldigt låg nivå då systemet knappt tillsätter något klor alls. Jag tolkar det positivt då det bör innebära att nivån på FCL ligger lågt pga. att det föreligger litet behov av rening.

Ska lägga upp lite bilder på grafer jag också.


För övrigt är vattnet löjligt klart...
« Senast ändrad: augusti 22, 2018, 14:06:49:49 av jbr »

Utloggad largab

SV: Hembyggd poolstyrning med "extra allt"
« Svar #13 skrivet: augusti 22, 2018, 20:47:36:36 »
Hej,
Jo jag har mätt en hel del och mitt ORP levde sitt egna liv helt och hållet. Ibland när det fungerade bra så steg ORP med tillsatt klor. Den sjönk dock väldigt då pooltäcket togs bort, med följd att klorpumpen pumpade in (för) mycket klor för att försöka lyfta ORP. När täcket låg på 2-3 dagar i sträck så steg ORP mycket då vattnet blev renare och renare. Inget klor tillsattes då med följd att FCL -> 0 trots högt ORP. Min ORP-sensor svarade inte alls ibland på klortillskott vilket medförde att FCL åkte jo-jo mellan 0 och 5-10 ppm. Var nära att skrota systemet men bestämde mig att skriva om klorstyrningen radikalt samt köpa ny, annan ORP-sensor. Beställde en sensorex-sensor (www.sensorex.com ORP1000). Den nya styrningen innebär att kontinuerligt tillsätta en skvätt klor varje timme, 3-dubbla skvätten då poolskyddet är borta. Skvättvolymen minskar linjärt med "ORP_mätt - ORP_set". Om ORP_mätt < ORP_set så adderas en större volym klor. Införde också max tillåten volym som ska hindra för mycket klortillsättning.
Resultatet är över förväntan. FCL hålls väldigt konstant typ 0.3-1.0 ppm. Klorförbrukningen har minskat radikalt. Pga regn nu i slutet så måste jag tillsätta ph-höj !! Ingen syraförbrukning alls sista 3 veckorna. Här kommer några plottar som det ser ut nu. Dock så har det inte varit några 35 grader och stekande sol, så får vänta tills nästa sommar för att se om det även funkar då.

Bild 1 visar kontinuerlig addering av klor samt ORP-ändringar. ORP_mätt går aldrig under ORP_set. Lite mera klor tillsätts då poolskyddet är av. Dygnsförbrukning = 1.8 dl.


Bild 2 visar att mera klor tillsätts då ORP_mätt sjunker under ORP_set . Dygnsförbrukning = 5 dl.


Mvh L


Utloggad Erica

SV: Hembyggd poolstyrning med "extra allt"
« Svar #14 skrivet: augusti 22, 2018, 21:38:45:45 »
Intressant att se att klornivå och ORP verkar leva lite mera separata liv än jag trodde. Vi har ett äldre autodoseringssystem, som mäter ORP (och pH) och reglerar efter detta. Om nu klornivån inte skulle följa ORP-värdet så borde vårt reglersystem ge rätt stora variationer i klorvärdena. Men när vi någon gång testar med tabletter så ligger värdena ganska så konstant. Nu blir kanske en inomhuspool lite annorlunda - ingen solpåverkan, inte lika stor skillnad på täcket av - täcket på o.s.v. Vi håller ju poolen täckt när det inte badas, men å andra sidan är vi en stor familj och badar ofta.

Utloggad Henr73

SV: Hembyggd poolstyrning med "extra allt"
« Svar #15 skrivet: augusti 25, 2018, 10:21:04:04 »
Problemen som uppstått med din styrning har det varit elektrodernas kvalitet eller din programmering och lödning?
Först Atlas elektroder (både ph och orp?) sen problem med lödning, ny orp elektrod (märke?). Nya problem (?) omprogrammering och beställning av ny elektrod (sensorex).

Om jag fattat det rätt så är du inne på din tredje orp elektrod (Atlas, okänd och Sensorex). (Tror att Atlas är Sensorex elektroder.)Jag har i en annan tråd funderat över hur man kan bedöma att en elektrod är bättre än ngn annan utan att behöva köpa ett gäng och testa. Klar att HAch och de etablerade lab företagens produkter är bra men kostar ju därefter.

Borde väl finnas pålitliga elektroder i 6-700:- klassen. Processing tar ca 1600:-/st för en elektrod (ph, orp). Tyspiskt en sån produkt som kostar dubbla pengen här på månens baksida (Sverige) kontra Tyskland. Skulle vilja hitta den kvaliten men till ca 700:-/st så att ett byte (ph +orp)var ca tredje år sprätter loss på 1500:-.

Har testat billiga ( ca 400:- orp) ebay prober men det är bara dynga. Helt opålitliga i verkliga situationer, funkar jättebra i kalibreringsvätskor men i mätvatten helt klappkassa. Ngn som vet vad det beror på? Är det mer salter eller dylikt i kalibreringsvätskor som gör att "signalerna" funkar bättre i de "dopade" kalibreringsvätskorna? Har märkt samma sak med ph kalibreringsvätskor, proben visar direkt ph värdet i dessa men doppar man den direkt efter i vanligt vatten så tar det flera minuter innan den kommer upp i "rätt" ph.

Inga problem med Ph elektroden?

Hjärtat i dessa autodos system är ju faktiskt elektroderna som måste fungera pålitligt annars fallerar ju hela idén.

Utloggad largab

SV: Hembyggd poolstyrning med "extra allt"
« Svar #16 skrivet: augusti 25, 2018, 18:07:24:24 »
>> Problemen som uppstått med din styrning har det varit elektrodernas kvalitet eller din programmering och lödning?

Löd-problemet jag hade var en dålig lödning/svets på koax-donet, dvs donet var felaktigt inte min lödning...
Programmeringen har inte varit något problem. Först använde jag metoden "pumpa in klor X ml varje Y minut" om mätt ORP < önskat. Nu är det ändrat till en kontinuerlig tillförsel av klor oavsett mätt ORP (justerar mängden dock).
Elektrod kvalitet!? , Ja kanske, Atlas elektroden kanske inte fungerar vid kontinuerlig drift !? Vet ej om det är kvalitetsproblem eller något annat. Så jag inbillar mig att de ej passar till min applikation.

>> Först Atlas elektroder (både ph och orp?) sen problem med lödning, ny orp elektrod (märke?). Nya problem (?) omprogrammering och beställning av ny elektrod (sensorex).

Atlas både pH och ORP. Det var enklast då de har bra anpassningskort mot Arduino/dator.
Ja, felaktigt koaxdon ställde till det. Det tog ett tag innan jag hittade det.
ny orp (märke?) , jag köpte faktiskt Atlas då också, så jag har bara provat 2 typer.
Sensorex marknadsför denna ORP1000 elektrod till pool. Synd att det blir dyrt med nästan 700 i frakt o tull. Men den var värd varenda krona....

>> Om jag fattat det rätt så är du inne på din tredje orp elektrod (Atlas, okänd och Sensorex). (Tror att Atlas är Sensorex elektroder.)Jag har i en annan tråd funderat över hur man kan bedöma att en elektrod är bättre än ngn annan utan att behöva köpa ett gäng och testa. Klar att HAch och de etablerade lab företagens produkter är bra men kostar ju därefter.

Atlas,Atlas,Sensorex. Det var stor skillnad på Atlas / Sensorex i utseende. Så dessa 2 är helt olika iallafall.

>> Borde väl finnas pålitliga elektroder i 6-700:- klassen. Processing tar ca 1600:-/st för en elektrod (ph, orp). Tyspiskt en sån produkt som kostar dubbla pengen här på månens baksida (Sverige) kontra Tyskland. Skulle vilja hitta den kvaliten men till ca 700:-/st så att ett byte (ph +orp)var ca tredje år sprätter loss på 1500:-.

Håller med.

>> Inga problem med Ph elektroden?
Nej, den tuffar på.

Det skulle vara intressant med en fritt-klor sensor. Jag har bara hittat Pahle'n som har sådana billigt. Alla andra kostar ju 10k !. Men då kan man ju fundera på hur Pahlens FCL-sensor fungerar !?

mvh L

Utloggad Henr73

SV: Hembyggd poolstyrning med "extra allt"
« Svar #17 skrivet: augusti 28, 2018, 10:09:42:42 »
Du har inte hittat någon bra mätcell för elektroder?

Vad har du för flöde i din mätslinga?

Har du ingen visuell flödesvisare (typ magnetisk svävkropp)? Svävkropp med magnetgivare för att kunna styra relä, sett någon prisvärd sån?

I mitt system sitter både sensor och insprutningsmunstycke på huvudstammen(blir ju ett jäkla blås förbi elektroderna), skulle vilja grena av och köra typ pahlen med separat och lugnt flöde för elektroderna. Kan ju inte kräva speciellt högt flöde, i princip bara så att vattnet cirkulerar.

Diameter på ditt mätvatten system?

Vad har du för insprutningsmunstycken?

Saknar loggning, fjärrstyrning/avläsning på min enhet, tror du det är möjligt att sätta en wifi arduino modul som "kidnappar" signaler och gör om dom till wifi för att kunna läsa av värden i realtid samt loggfunktion? Är ju "bara" mv signaler som ska vidarebefordras och tolkas väl?

Det är hårdvaran det, sen måste det väl till ett program att konvertera signaler samt visualisera och logga signalerna. Finns det någorlunda färdiga sådana appar eller är det från grunden som gäller?


Utloggad Erica

SV: Hembyggd poolstyrning med "extra allt"
« Svar #18 skrivet: augusti 28, 2018, 10:35:06:06 »
Hmm, låter märkligt att elektroderna skulle ha så kort livslängd. Vi har kört våra i mer än 10 år utan problem och ändå saknar vårt system både flödeskontroll och filter för mätvattnet. Jag vet inte vad märket på dem är, men vi köpte dem genom Processinggruppen en gång. Vi har alltså en Redox (ORP)-  och en pH-elektrod, båda fungerar alldeles utmärkt.

Kan det vara så att man får längre livslängd på elektroder till en inomhuspool ? Visserligen betyder det drift 24/7 året runt, men de slipper ju att stå ut med stillastående och vinterförvaring.

Utloggad Henr73

SV: Hembyggd poolstyrning med "extra allt"
« Svar #19 skrivet: augusti 28, 2018, 11:01:23:23 »
10 år låter ju som toppkvalitet. Frågan är om Processing nu, 10 år senare fortfarande säljer samma kvalitet eller om dom rullat in i slit och släng jargongen?

Har man rent och fint badvatten så är ju den miljön "bra" för elektroder vilket avsevärt ökar livslängden. Tydligen så är det glaskulan som tar slut först (slaggar igen) i en elektrod inte själva "laddningen". Därför så kan ju livslängden i en pool vara mkt längre än "rekommenderat" pga av att den dessutom också bara används ca 3 mån/år.

Låter ju otroligt att era elektroder rullar på efter 10 år dygnet runt. Vårt lokala badhus kör Processing elektroder och dom brukar bli trött efter 1 år dygnet runt körning.

Hur sjutton kan man veta om en elektrod är av bra kvalitet utan att köpa grisen i säcken?  Utöver de etablerade lab företagen (Hach) etc så finns det ju en hel del tex Tyska elektrod leverantörer men hur vet man om det är kvalitet eller ej?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan