VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ni som har pool från tjällden  (läst 27827 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TobbeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 232
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Learning-by-doing
    • Visa profil
Ni som har pool från tjällden
« skrivet: augusti 13, 2015, 19:49:58:58 »
Hej har efter många års planerande äntligen valt att bygga pool och har fastnat för tjälldens poolpaket.
vad tycker ni som byggt dessa är det bra och värt pengarna??
tacksam för all info jag kan få.
8*4 Tjällden pool med gaveltrappa
mer kommer eftersom ;)

Byggtråd Pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11997.0

Byggtråd Badtunna:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7354.0

Poolgiganten

Utloggad Tynell

SV: Ni som har pool från tjällden
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2015, 20:05:22:22 »
Hej har efter många års planerande äntligen valt att bygga pool och har fastnat för tjälldens poolpaket.
vad tycker ni som byggt dessa är det bra och värt pengarna??
tacksam för all info jag kan få.

Jag är väl mitt uppe i det kan man säga :-) ska sätta linern till helgen hade jag tänkt. Jag kom fram till att det var det mest prisvärda lösning för oss iaf. då man kan göra mycket själv och det är inga superkrångliga moment som kräver en massa folk (jag bygger alltså helt själv, 1 person).

Vad jag saknar i leveransen från dem är en ordentlig byggbeskrivning som i detalj går igenom vad som ska göras och hur, det är väldigt många små moment här och där som kräver att man lusläser forumet och/eller ringer dem för att få reda på. Den de har på webben är väldigt spartansk märker man när man väl sätter igång.

Jag anser mig ändå vara normalbegåvad, tummen sitter oftast närmare kanten än mitt i handen (men jag har aldrig byggt någon pool tidigare, så det är möjligt att det är busenkelt för alla som redan gjort det en gång), men det har varit mycket huvudkliande, googlande och mail/telefonsamtal till Tjälldéns...som visserligen är väldigt hjälpsamma och svarar oftast fort, men för deras egen skulle hoppas jag att de tar tag i den biten och gör en ordentlig dokumentation.

Jag köpte det mesta (allt utom VP, UV och Pooltak, typ) genom dem och leveranserna har funkat bra.
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad TobbeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 232
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Learning-by-doing
    • Visa profil
SV: Ni som har pool från tjällden
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2015, 20:31:11:11 »
Med andra ord ett plus för den sortens pool? Tittar lite åt termoblocks pool (lego bitarna ;) ) men det går ju åt mer bruk ( betong ) till dessa är de bättre stabilare än en tjälldens pool?? Köpte ni linern genom de med Tynell??
8*4 Tjällden pool med gaveltrappa
mer kommer eftersom ;)

Byggtråd Pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11997.0

Byggtråd Badtunna:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7354.0

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Ni som har pool från tjällden
« Svar #3 skrivet: augusti 13, 2015, 21:11:23:23 »
Jag har ju ingen erfarenhet av andra lösningar men Tjälldéns byggsats har fungerat utmärkt för oss.
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad Tynell

SV: Ni som har pool från tjällden
« Svar #4 skrivet: augusti 13, 2015, 22:29:37:37 »
Med andra ord ett plus för den sortens pool? Tittar lite åt termoblocks pool (lego bitarna ;) ) men det går ju åt mer bruk ( betong ) till dessa är de bättre stabilare än en tjälldens pool?? Köpte ni linern genom de med Tynell??

Ja, välisolerad + förhållandevis enkelt att bygga + att det inte går åt så mycket betong är väl det som gjorde att vi valde Tjälldén. Poolen är placerad så att man inte enkelt kan komma till dem med bil/lastbil så att ens köra betongblandare var uteslutet, utan jag har kört allt på säck och blandat direkt i brukshinkar. Och jag har blandat rubbet med en sån där visp från Jula, funkat väldigt bra även om det blivit en hel del säckar. Typ 2 säck per pelare och 2 per meter krönbalk (har jag för mig iaf) :-) sen är ju min inte nergrävd utan fristående så jag har 0,5m-block hela vägen = väldigt många pelare. Plattan gjöt jag med hjälp av betongbil...3,5m3 kändes lite övermäktigt att handjaga på en dag.

Jo, visst är det mer betong i thermo-blocken, men jag känner ingen som helst oro över stabiliteten i den här konstruktionen.

Vi köpte linern genom Tjälldén, den kommer från ett företag som heter PBK eller nått sånt (hittar inte mailet, kan kolla upp det imorn) och efter helgen kan jag evt. ge ett utlåtande om det var en bra idé att välja dem...


Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad kg21

SV: Ni som har pool från tjällden
« Svar #5 skrivet: augusti 14, 2015, 08:47:55:55 »
Nu har jag ju egentligen inget att jämföra med, men att sätta ihop själva poolen (botten, armering och väggar) var så här i efterhand bland de lättare momenten. Vi tog iofs hjälp av en betongbil (även om jag skötte slangen själv). Hade jag blandat betongen själv så kanske jag hade svarat annorlunda.
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad TobbeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 232
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Learning-by-doing
    • Visa profil
SV: Ni som har pool från tjällden
« Svar #6 skrivet: augusti 15, 2015, 12:02:54:54 »
precis de svaren jag var ute efter ;) känns som man väljer rätt sorts pool O0

ja det hade varit bra med ett utlåtande av liner monteringen Tynell.
8*4 Tjällden pool med gaveltrappa
mer kommer eftersom ;)

Byggtråd Pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11997.0

Byggtråd Badtunna:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7354.0

Utloggad Grannarna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 106
  • Total likes: 2
  • Grannar bygger pooler
    • Visa profil
SV: Ni som har pool från tjällden
« Svar #7 skrivet: augusti 15, 2015, 14:47:32:32 »
Vi är riktigt nöjda med båda poolerna. Linern funkade kanon med trappa. Vårt tanke var Thermopool med svetsad löner från början men när vi hittade detta och de kunde hjälpa oss med trappa och en linermakaren som kunde fixa det så känns detta som ett riktigt bra alternativ. Billigare, enklare och riktigt bra isolering. Andra sommaren vi har den igång och allt känns riktigt bra. Som andra sagt enkelt montage som man klarar själv. Kolla oss som byggt så får du tillräckligt med info och svar på alla dina frågor. Lycka till!
2 lika Thermopooler från Tjällden i hela block 8,5 x 4 meter. Tjällden trappa längs hela kortsidan.

Utloggad TobbeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 232
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Learning-by-doing
    • Visa profil
SV: Ni som har pool från tjällden
« Svar #8 skrivet: augusti 15, 2015, 16:52:04:04 »
Vi är riktigt nöjda med båda poolerna. Linern funkade kanon med trappa. Vårt tanke var Thermopool med svetsad löner från början men när vi hittade detta och de kunde hjälpa oss med trappa och en linermakaren som kunde fixa det så känns detta som ett riktigt bra alternativ. Billigare, enklare och riktigt bra isolering. Andra sommaren vi har den igång och allt känns riktigt bra. Som andra sagt enkelt montage som man klarar själv. Kolla oss som byggt så får du tillräckligt med info och svar på alla dina frågor. Lycka till!

det var faktiskt när ni började bygga era pooler som jag fick upp ögonen för just denna pool O0
smidigt och att man just kan göra det mesta själv (ni var väl bland de första som byggde deras pool tror jag?)
sen finns där ett orosmoment just att det inte funnits så många år på marknaden som en "vanlig" traditionell träpool. frågan är vad som händer efter några år?
8*4 Tjällden pool med gaveltrappa
mer kommer eftersom ;)

Byggtråd Pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11997.0

Byggtråd Badtunna:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7354.0

Utloggad Tynell

SV: Ni som har pool från tjällden
« Svar #9 skrivet: augusti 17, 2015, 00:12:31:31 »
Ingen liner i än, skruvade dit 'regelramen' runt poolen i helgen, som takskenor och trall ska fästa i/ligga på. Och sprang även Midnattsloppet.

En sak som är säker är att den eps-matta som PDK skickar med linern är helt värdelös, så fort temperaturen är över ~18 grader (eller solen skiner på den) expanderar den. Så det spelar ingen roll hur bra/jämnt man monterat fast den, några timmar/grader senare (varmare eller kallare) så är den vågig, ojämn och för lång/kort. Och eftersom den är såpass töjbar ska den endast fästas i överkant enligt Tjälldén, so it's all over the place. >:(

Jag har lagt Bauhaus balkongmatta från kortsida till kortsida och använt eps-mattan på långsidorna, borde lagt balkongmatta där också så här i efterhand, även om den är lite tunnare.

Sjukt irriterande, men nu är den ju fastklämd under plåtlisten plus linerlisten som är skruvad cc20cm så det blir ett jä-hävla jobb att göra om – så vi gör ett försöka att montera linern imorn kväll när tempen gått ner... 
« Senast ändrad: augusti 17, 2015, 15:05:35:35 av Tynell »
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan