CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ni som har saltklorinator  (läst 31861 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad deppa

Ni som har saltklorinator
« skrivet: augusti 02, 2011, 21:51:20:20 »
Är nybliven poolägare för säsongen och startade min saltklorinator enligt bruksanvisningen. Upptäckte efter ett tag att klor halten var skyhög så jag stängde av den och efter 3 dagar var den 1,5. Nu har jag satt ner den på lägsta effekt och kör bara 2 tim/dag. Får se om det räcker. Hur ofta kör ni era och vilken typ har ni samt hur stor är pooolen? Jag har en Astral Sel Basic och en 48 kubik pool.
« Senast ändrad: augusti 03, 2011, 16:41:22:22 av deppa »
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Poolgiganten

Utloggad walltorp

SV: Ni som har saltklorinator
« Svar #1 skrivet: augusti 03, 2011, 13:54:13:13 »
Hej,

Jag har en på pool ca 19kubik. Jag kör min Intex saltklorinator 1 timme om dagen. Tidigare körde jag 2 timmar men fick då för mycket klor.

Edit: Glömde skriva att jag har täcke på min pool utom när det badas på helgerna. Väldigt sällan poolen täcks av i veckorna.

Mvh Håkan

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ni som har saltklorinator
« Svar #2 skrivet: augusti 03, 2011, 18:34:02:02 »
Hej har en Balneo 12 tror jag den heter 48m3 pool kör m ca 40% effekt har fungerat bra nu
när det är varmt o mkt bad. kallare o mindre m bad så får man dra ner effekten ytteligare.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad swanthe

SV: Ni som har saltklorinator
« Svar #3 skrivet: augusti 04, 2011, 22:12:32:32 »
Vår pool är 4x8x1,4 (44m3) och vi har en Zodiak Tri18Ph som vi kör 10h/dygn på 20%. Jag har för mig att rekommendationen är 10% för poolstorleken, men eftersom vi bara kör halva dygnet så skruvade jag upp effekten. Sedan jag för första gången startade vår pool kring midsommar har jag aldrig tillsatt någon form av klor. Jag har heller aldrig provat saltkorinatorns klorchockfunktion som gör att den kör på 100% i 24 h. Mitt vatten är kristallklart och väggarna har heller aldrig känts slemmiga, vilket jag tolkar som ett tecken på att bakteriereningen fungerar som den skall.
Jag har två gånger mätt klor och pH mha nån form av tabletter och mätskala som Poolkungen skickade med och  vid båda tillfällena har kloret varit obefintligt. När jag läst diverse inlägg här på forumet så har det givet en viss känsla av osäkerhet men för att citera Pooklungens hemsida angående produkten: "En saltklorinator tillverkar underklorsyra av salt genom elektrolys. När underklorsyran kommer ut i poolvattnet så tar den död på eventuella bakterier för att sedan återgå till saltform". Jag har dock aldrig konsulterat Poolkungens support i frågan.

Har sett andra som har samma uppfattning som mej angående klorvärden i badvattnet
Tanken med en klorinator är att klorhalten i cellen är mkt hög och i det närmaste chockar vattnet lokalt just där men i övriga volymen är klorhalten nästan obefintlig.

Vattnet är skönt att bada i och ingen har blivit sjuk, så jag antar att allt är som det ska.

//Swanthe
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad psau

SV: Ni som har saltklorinator
« Svar #4 skrivet: augusti 05, 2011, 09:38:55:55 »
Helt korrekt med en klorinator kan man ha en mkt låg klor nivå i poolen då vattnet renas lokalt i klorinatorn. Det kan vara bra att någon gång ibland chocka poolen för att vara på säkra sidan. Själv kör jag min Intex klorinator 2-3h per dygn och har inte haft annat än kristallklart vatten som är underbart att bada i. Nu är jag noga till manisk med att täcka poolen när den inte används, mest av säkerhetsskäl då jag har två barn i åldern 3 och 5 år.

Det tog ett par veckor att komma fram till lagom tid att kör klorinatorn för bäst effekt men nu är jag toppen nöjd. Har en fundering på att styra klorinatorn på timer för att sprida klortillverkningen över dygnet, 1h morgon och 1h på kvällen...

Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad deppa

SV: Ni som har saltklorinator
« Svar #5 skrivet: augusti 05, 2011, 15:56:06:06 »
Hmmm..intressant med alla svar. Jag körde min på max i början d.v.s. 7 ampere eller vad det heter (startvärdet från fabrik). Det stog ingenting i manualen. Nu ,kör jag 1.5 mellan kl 8 och 22:00. Ska se till att klorvärdet knappast syns och sedan köra den för fullt någon gång ibland. Vi har så gott som alltid tak öevr poolen utom när barnen badar då det är soligt.

Poolsäljaren tyckte även att jag skulle chock klorerar på gammeldags sätt innan första uppstart men det borde väl gå lika bra att köra klorinatorn på max tills man kan mäta upp ett högt klorvärde och sedan dra ner produktionen till normalt.
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad Magnus Sollentuna

SV: Ni som har saltklorinator
« Svar #6 skrivet: september 03, 2011, 16:51:59:59 »
Hej,

Har kört Intex salt-klorinator i ca en månad och är lite konfunderad över funktionen.

Den körs ca 4 timmar per dag till en pool på 30 m2, med 100 kg salt. Vattentempen ligger på ca 27-29 grader.

Det som gör mig undrande är att jag inte lyckas få något utslag på på stickorna som mäter fritt klor. Jag har inga problem med algväxt eller dyligt och vattnet känns fräscht. Det kan ibland förekomma en svag klorlukt, vilket jag tycker borde tyda på någon form av klorproduktion.

Vad har ni andra för erfarenheter? Både av Intex, och salt-pool i allmänhet?

Skall det ge något utslag för fritt klor, eller hur skall man annars kolla att man har bra vatten?

Utloggad Ingvar

SV: Ni som har saltklorinator
« Svar #7 skrivet: september 04, 2011, 22:01:33:33 »
Jag föreslår att du prövar och öka på tiden tills du har mätbara värden av klor i poolvattnet. Sedan kan du sänka tillbaka något, så att du är precis på gränsen, vilket är optimalt. Beroende på hur poolen används, kan du sedan justera så att du får extra klorproduktion under perioder då poolen används mycket, dvs i regel då den är avtäckt mycket och UV-strålningen är hög, vilket förbrukar mycket klor.

.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Magnus Sollentuna

SV: Ni som har saltklorinator
« Svar #8 skrivet: september 05, 2011, 09:13:31:31 »
Tack för svaret.

Jag har testat att köra den 8 timmar, men ändå inte fått något utslag.

Vet inte om det kan vara fel på klorinatorn, men eftersom jag har känt klorlukt vid några tillfällen borde det väl tyda på att något produceras.

mvh
//Magnus

Utloggad swanthe

SV: Ni som har saltklorinator
« Svar #9 skrivet: september 05, 2011, 10:30:13:13 »
Kan bara repetera vad jag skrivit tidigare i tråden:

Jag har två gånger mätt klor och pH mha nån form av tabletter och mätskala som Poolkungen skickade med och  vid båda tillfällena har kloret varit obefintligt. När jag läst diverse inlägg här på forumet så har det givet en viss känsla av osäkerhet men för att citera Pooklungens hemsida angående produkten: "En saltklorinator tillverkar underklorsyra av salt genom elektrolys. När underklorsyran kommer ut i poolvattnet så tar den död på eventuella bakterier för att sedan återgå till saltform".

Tanken med en klorinator är att klorhalten i cellen är mkt hög och i det närmaste chockar vattnet lokalt just där men i övriga volymen är klorhalten nästan obefintlig.

En av poängerna med saltklorinator är ju att slippa bada i klorvatten.

//Swanthe
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag