VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Inget reningsverk, kemikalier ändå???  (läst 8786 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tina123

Inget reningsverk, kemikalier ändå???
« skrivet: juli 18, 2010, 21:46:47:47 »
Vi har köpt en mindre pool till barnen, Bestway med stålram, 2,49 m i diameter.

Inget reningsverk ingår till denna lilla pool, således ingen slang in och ut från poolen, finns bara tömningshål.

Kan man ändå lägga något i vattnet typ klortabletter?

Andra möjligheter till rening av vattnet?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Inget reningsverk, kemikalier ändå???
« Svar #1 skrivet: juli 18, 2010, 23:34:56:56 »
Köp ett billigt enkelt reningsverk - typ Harald Nyborgs eller Rustas. Utan filter kan du inte hålla vattnet rent särskilt länge, ens med klorering. Alternativet är ju täta vattenbyten men det brukar betyda höga kostnader och/eller kallt vatten...

Utloggad Erica

SV: Inget reningsverk, kemikalier ändå???
« Svar #2 skrivet: juli 18, 2010, 23:43:16:16 »
Jag kan tillägga att det faktum att inlopp/utlopp saknas inte utgör något hinder för att koppla till ett reningsverk. Det går att dra slangarna över poolkanten, man får bara se till att man fyller med vatten vid starten så att man inte får luftfickor så att pimpen inte kommer igång.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Inget reningsverk, kemikalier ändå???
« Svar #3 skrivet: juli 19, 2010, 00:19:09:09 »
Håller nog inte med Eric här.

En pool som inte är förberedd för rening är inget annat en ett felköp.

Jag skulle aldrig låta våra barn bada i en sådan även om det hängde några  HaraldNyborg slangar ner över kanten.

By vatten 2-3ggr/v tröttnar ni och barnen fortfarande tycker det är kul titta efter en annan typ av produkt.


Utloggad tina123

SV: Inget reningsverk, kemikalier ändå???
« Svar #4 skrivet: juli 19, 2010, 00:23:32:32 »
OK, tack för svaren.

Jag hade gärna köpt en större pool med reingsverk, men vi har sluttningstomt och ont om plats + att barnen är ganska små.

Jag ska kolla på de reningsverk ni skrev om, men undrar ändå:

Kan man lägga i klor osv utan reningsverk?

Utloggad Erica

SV: Inget reningsverk, kemikalier ändå???
« Svar #5 skrivet: juli 19, 2010, 01:31:09:09 »
Visst kan man hälla i klor ändå. Men man kan nog knappast få fint klart vatten på det sättet. Man kan kanske hålla det bakteriefritt, men det är ju inte riktigt samma sak.

Vad det gäller ett filters funktion så bir det ingen skillnad om vattnet går i slangar över kanten eller på det normala sättet, bortsett från att man inte får skimmerfunktion mot sådant som ev. flyter. Så länge som vattnet omsätts genom filtret så renar det. Elkablar får inte ligga över kanter m.m. men för slangar finns inga sådana risker.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Inget reningsverk, kemikalier ändå???
« Svar #6 skrivet: juli 19, 2010, 01:45:10:10 »
Problemet med provisoriska lösningar typ slangar som hänger överkant är att dom sällan används.. visst man går in med stora ambitioner men sedan så blir det inget.

Jag tror nog inte att ungarna blir sjuka, miljontals människor badar ju i Ganges varje år.....

Jag hade chockat varje kväll och när vattnet blivit grumligt bytt det.


Utloggad Erica

SV: Inget reningsverk, kemikalier ändå???
« Svar #7 skrivet: juli 19, 2010, 08:53:58:58 »
Självklart måste ett reningsverk ANVÄNDAS, om man har köpt ett, vare sig det är enkelt eller marknadens mest sofistikerade så gör det ingen nytta i avstängt läge, oavsett hur man kopplat det. Däremot så har ju en sådan här pool så liten volym att ett filter inte behöver gå dygnet runt för att klara kravet på att omsätta vattnet.

Vill man inte ha just slangar så går det ju att komma ned i vattnet på annat sätt också. Att med PVC-rör sätta ihop ett par U-formade rördelar så att man kommer över kanten och sedan ned i vattnet bör inte vara särskilt svårt. För en så här liten pool räcker det ju t.ex. med vita avloppsrörsdelar av den typ som man har till tvättställ och liknande, de är ju billigare än de vanliga limmade PVC-delarna som man har till pooler.

Att chockklorera varje dag tror jag inte ger ett badbart vatten. Klorhalten kommer att stiga så högt att vattnet blir obadbart just p.g.a. för hög klorhalt, eftersom man då hela tiden tillsätter mer klor än vad som rimligen kan förbrukas i poolen.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Inget reningsverk, kemikalier ändå???
« Svar #8 skrivet: juli 19, 2010, 10:19:40:40 »
Eric,

Visst går det utmärkt att använda chock klor för små nattliga doser.

Alla lösningar som kräver en massa manuellt bök brukar inte funka i verkligheten någon längre tid.

Känns inte helt rätt att kanske lägga 2000-3000 kr då på filter, pump, dammsugare, cover, kemisats, mätstickor osv osv

Nä, personligen tror jag fortfarande på skvätt klorgranulat på kvällen, byt vatten då det blir grumligt.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Inget reningsverk, kemikalier ändå???
« Svar #9 skrivet: juli 19, 2010, 18:40:10:10 »
Man kan ha olika åsikter, men jag måste nog hålla med Erica, man kan fixa det som hon säger. Och det är väl värt ett par tusenlappar (om det ens behöver kosta det) för att få ett klart, fint, rent vatten att bada i.
Dacke
« Senast ändrad: juli 19, 2010, 19:40:39:39 av dacke »
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Inget reningsverk, kemikalier ändå???
« Svar #10 skrivet: juli 19, 2010, 19:57:25:25 »
Det här kan väl räcka till din lilla pool tillsammans med några rörkrökar.
http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=7892&Grp=&n=10
/dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag