Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lågt ph och alkanitet  (läst 35389 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SingingSailor

SV: Lågt ph och alkanitet
« Svar #10 skrivet: juni 02, 2008, 12:48:10:10 »
Var tvungen att lära mig lite mer om detta - visst är poolkemi kul!  O0
Du har nästan rätt, Rickard. Om alkaliniteten är rätt, så blir även pH åtminstone inte för lågt. Dock kan man ha rätt alkalinitet och alldeles för högt pH värde.

pH+ och Alka+ är nästan exakt samma saker, och de har nästan exakt samma effekt.
Lite förenklat: När man häller i pH+ så höjs pH värdet, och pH+ övergår samtidigt till Alka+. Om pH värdet är lågt så fortsätter reaktionen, och Alka+ blir då koldioxid (som dunstar) samtidigt som pH värdet höjs igen.

Man kan alltså ha i vilket som!
Alka+ är dock alltid att föredra om pH värdet är bra och man bara vill höja alkaliniteten


pH+ är natriumkarbonat, även kallat soda mm (målarsoda är oftast just detta).
Alka+ är natriumVÄTEkarbonat (kallas även bikarbonat mm)

Kemiskt sker följande:
karbonat + oxonimumjon (syra) => vätekarbonat + vatten  (sker om pH lägre än ca 8, höjer pH värdet )
vätekarbonat + oxoniumjon (syra) <=> koldioxid + 2 vatten (sker i balans med pH värdet)
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Poolgiganten

Utloggad Ellinore

SV: Lågt ph och alkanitet
« Svar #11 skrivet: juni 02, 2008, 20:39:40:40 »
Tack för alla era svar! Det verkar ändå nu som att det är på rätt håll, iofs tycks ni ha rätt i att mätstickorna kanske är för gamla (inköptes sensommaren -06...) för de mäter rent åt skogen nu, men vattnet känns annorlunda o när jag tog premiärdoppet idag (<antman>) så blev inte huden alls lika torr som den blivit innan när jag stuckit ner handen. Så nu ska det införskaffas nya mätstickor (el ngt annat lämpligt), o så kämpar jag på lite m ph plus! Känns ändå lite mera hoppfullt nu  <sol>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag