CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klor vs. cyanursyra  (läst 8737 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lospilotos

  • Gäst
lospilotos
Klor vs. cyanursyra
« skrivet: juli 22, 2007, 11:01:18:18 »
Hej!

Efter 2 månaders svordomar och några svettdroppar så är vår pool äntligen klar. Då får man förstås nya bekymmer såsom vattnet. Har fått schysst vatten levererat i tankbil från vattenverket så det var ju en bra start.

Vid första mätningen hade vattnet följande värden:

Kalk: 100
PH: 7.7
Fritt/totalt klor: 0
Alkalinitet: 80
Cyanursyra: < 30

Chockklorerade då med natriumhypoklorit och kloret var så snabbt uppe i 10. Dagen efter nere i 5, men nästa dag (igår) 0 igen.

Jag la i en tablett långverkansklor igår men halten klor är idag fortfarande 0

Är det solen som förbrukar kloret så snabbt eftersom halten cyanursyra är låg?

Långverkanskloret (Triklorisocyanursyra) innehåller ju cyranursyra i sig så vågar jag höja halten på annat vis för att åtminstone komma upp lite i nivå på den? Kommer en längre tids användning av detta successivt höja halten cyraunyrsyra och hur fungerar det då eftersom det sägs att cyranursyran inte förbrukas och en för hög halt leder till klorlås??

Nu ska jag ut och försöka höja kalk och sänka pH-t lite  :)

Tackar!

Niklas

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: Klor vs. cyanursyra
« Svar #1 skrivet: juli 22, 2007, 12:41:37:37 »
Hej,

Dra ner ph värdet till 7,4 innan du klorar.
Annars kan inte vattnet ta imot kloret.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

lospilotos

  • Gäst
lospilotos
SV: Klor vs. cyanursyra
« Svar #2 skrivet: juli 23, 2007, 10:13:17:17 »
Tackar!

Gjorde detta. Pytsade först i 1 kg av Folkpools "Sänk-PH" (skulle vara totalt 1.9 kg för våra 65 kbm). Vid nästa kontroll hade pH-t gått UPP..... till 8.2. Felmätning tyckte jag och gjorde om och då var det på 7.9 vilket fortfarande var högre. I med ytterligare 1 kg och, ja det verkar hålla sig runt 7.9.

Dock, värdena ovan kommer från en digital "AquaChek" [sic] http://www.aquachek.com/trutest/, som jag funderar på att reklamera. 3 olika avläsningar inom 2 minuter gav vilt skilda värden (8.2, 7.7, 7.9). Är det verkligen OK?

Teststickorna ser däremot ut som om pH-t skulle vara i regionen 7.6. Men jag köpte ju den digitala för att det skulle bli mer exakt.....

Gammal hederligt lackmuspapper kanske??

/Niklas

Utloggad Janne

SV: Klor vs. cyanursyra
« Svar #3 skrivet: juli 23, 2007, 10:19:54:54 »
Hej Niklas,

Jag har en digital ph mätare ifrån Claes Ohlson som funkar kanon bra.
Den skall inte diffa mer än +- 0,1
Har även kaliberingsvätska med också som jag kabilerara till 7.0 varje gång.

Jag tror din är kass.

Teststickorna är inte pålitliga, dom visa lite olika har jag märkt.

//Janne
« Senast ändrad: juli 26, 2007, 11:02:46:46 av Janne »
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klor vs. cyanursyra
« Svar #4 skrivet: juli 27, 2007, 10:59:52:52 »
Hej,

Om jag är rätt underrättad så är det instrument du har baserat på stickor, har varit hos folkpool och testat mitt vatten i en dylik.
Samma syndrom som du beskriver flera mätningar och lika många resultat. Jag skulle skaffa ett vanligt testkit med vätskor eller tabletter.

Hade samma syndrom som du och hivade i flera kilo pH sänk innan jag skaffade en annan testutrustning, oops då blev det höj för ett tag....

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Laika

SV: Klor vs. cyanursyra
« Svar #5 skrivet: juni 23, 2008, 18:11:25:25 »
Har för mig att lackmuspapper har drygt hundra år på nacken och det finns väl en anledning att dom fortfarande finns kvar? :-)

Utloggad aromata

SV: Klor vs. cyanursyra
« Svar #6 skrivet: juni 23, 2008, 20:52:58:58 »
Apoteket säljer lackmuspapper ... eller har i alla fall gjort det.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag