CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Glaskross i stället för sand  (läst 8626 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

Glaskross i stället för sand
« skrivet: juli 30, 2014, 13:10:19:19 »
Någon som vet något om detta ? börjar bli dags att byta sand, Folkpool säger 6-8 år tror jag , när det gäller sand men påstår att glaskross räcker för alltid och att det filtrerar bättre , priset är väl dock det fyrdubbla, inga stora belopp dock så om det är bättre väljer jag kanske detta

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Glaskross i stället för sand
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2014, 23:33:12:12 »
Jag har samma sand sedan poolen byggdes 1995. Kristallklart vatten. Jag tror inte på att man måste byta sand. Gissar att Folkpool vill bygga en kundrelation.

Utloggad nyburjare

SV: Glaskross i stället för sand
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2014, 23:52:57:57 »
Jag har samma sand sedan poolen byggdes 1995. Kristallklart vatten. Jag tror inte på att man måste byta sand. Gissar att Folkpool vill bygga en kundrelation.

Hört detta tidigare , att många aldrig byter.. fler som kan bekräfta att den kanske är överkurs ?

Utloggad TommyC

SV: Glaskross i stället för sand
« Svar #3 skrivet: juli 31, 2014, 00:47:22:22 »
Jag har samma sand sedan poolen byggdes 1995. Kristallklart vatten. Jag tror inte på att man måste byta sand. Gissar att Folkpool vill bygga en kundrelation.
Samma här, vi har aldrig bytt sand, förra ägaren bytte aldrig sand, poolen är från ca 1991. Kristallklart vatten. Antikt sandfilter modell större ger troligen stora marginaler.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Glaskross i stället för sand
« Svar #4 skrivet: juli 31, 2014, 01:55:05:05 »
Samma här, vi har aldrig bytt sand, förra ägaren bytte aldrig sand, poolen är från ca 1991. Kristallklart vatten. Antikt sandfilter modell större ger troligen stora marginaler.

Samma här. Mer än 10 års drift och inget sandbyte, dock även här med ett överdimensionerat filter eftersom vi först tänkt bygga en utomhuspool och då med större dimensioner än vad det blev när vi valde inomhus. Inga problem med filtreringen hittills, vattnet blir kristallklart.

Utloggad ProfessorP

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Borås/Sverige
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Mina poolproblem
SV: Glaskross i stället för sand
« Svar #5 skrivet: augusti 02, 2014, 18:56:11:11 »
Poolteam i Malmö säljer glaskross för 210 kr för 25 kg. Inte mycket dyrare än vanlig sand. Sandkornen slipas så småningom runda och filtrerar de mycket sämre. Glaskross behöver mycket längre tid på sig för att bli runda. Jag har bytt till glaskross och vattnet är verkligen klart!
JF storpool 3,6x7 m
0,5 hkr Brilix cirkulationspump
45 kg sandfilter m glas
Powerline poolvärmepump
Min poolsida: http://flensburgs.se/poolen.html

Utloggad aromata

SV: Glaskross i stället för sand
« Svar #6 skrivet: augusti 02, 2014, 19:15:58:58 »
Frågan är varför man ska köpa något som inte är så vanligt och dessutom dyrare när den vanliga standardlösningen bevisligen fungerar utmärkt i minst 25 år?

Att öppna filtret och byta innehåller blir alltid en påfrestning på materialet. Går något sönder kan det bli svårt att hitta nya delar, om det överhuvudtaget går. Och kostnaden och jobbet på det. Nä, jag skulle inte göra det. Ärlig talat vet jag inte om glas är bra eller ej men jag finner ingen anledning till att chansa.

Utloggad Steffe

SV: Glaskross i stället för sand
« Svar #7 skrivet: augusti 02, 2014, 19:17:02:02 »
Finns det verkligen några belägg för att filtersanden slipas och att sandkornen blir runda? Hur slippas sandkornen? Vad är det för hårt material som slipar dem?

Filtersand kan man i princip använda hur länge som helst. Gör bara tvättning av filtersanden mellan några års mellanrum. Tvättningen görs med kalcinerad soda som strös över filtrerbädden (10-50 kg/m²) när vattennivån skall ligga strax under sandytan. Fyll därefter på med vatten. Låt stå och backspola efter dygn (kan behöva backspolas flera gånger).

Gällande sand kontra glas så skulle jag först och främst vilja se något form av test där båda materialen jämförs. Det bör i princip vara 2 st. filter som betjänar samma anläggning så att det blir ett jämförbart resultat. Testet skall visa värden på FTU (turbiditet) före och efter filter och över en tillräckligt lång tid.

Utloggad aromata

SV: Glaskross i stället för sand
« Svar #8 skrivet: augusti 02, 2014, 19:33:24:24 »
Jag har aldrig "tvättat" någon filtersand. Kloret tar död på allt organiskt och backspolningen sköljer ut alla partiklar. Kalkavlagringar blir det inte eftersom pH ligger neutralt. Vad mer kan man vilja åstadkomma?

Utloggad Steffe

SV: Glaskross i stället för sand
« Svar #9 skrivet: augusti 02, 2014, 19:47:17:17 »
Jag har aldrig "tvättat" någon filtersand. Kloret tar död på allt organiskt och backspolningen sköljer ut alla partiklar. Kalkavlagringar blir det inte eftersom pH ligger neutralt. Vad mer kan man vilja åstadkomma?

Problemet med privatpoolsfilter är att man inte öppnar och kontrollera dem så ofta. Det kan ju hända att man har en riktig filterkaka p.g.a. dålig backspolning. För att säkerställa filterbäddens funktion så kan man filtertvätta. En filterbädd som inte backspolas korrekt får försämrad funktion med tiden.

Klor tar inte död på allt organiskt material. Det kan reagera med det och skapa icke önskvärda restprodukter som t ex THM.

Fördelen med klor när det gäller sandfilter jämfört med desinficering utan klor är att klor löser upp fetter vilket annars kan lagras i sanden om man kör t ex väteperoxid.

Utloggad aromata

SV: Glaskross i stället för sand
« Svar #10 skrivet: augusti 02, 2014, 20:28:18:18 »
Borde man inte märka på trycket om det finns en "filterkaka"?
Vad är THM?

Utloggad nyburjare

SV: Glaskross i stället för sand
« Svar #11 skrivet: augusti 04, 2014, 16:20:00:00 »
Finns det verkligen några belägg för att filtersanden slipas och att sandkornen blir runda? Hur slippas sandkornen? Vad är det för hårt material som slipar dem?

Filtersand kan man i princip använda hur länge som helst. Gör bara tvättning av filtersanden mellan några års mellanrum. Tvättningen görs med kalcinerad soda som strös över filtrerbädden (10-50 kg/m²) när vattennivån skall ligga strax under sandytan. Fyll därefter på med vatten. Låt stå och backspola efter dygn (kan behöva backspolas flera gånger).

Gällande sand kontra glas så skulle jag först och främst vilja se något form av test där båda materialen jämförs. Det bör i princip vara 2 st. filter som betjänar samma anläggning så att det blir ett jämförbart resultat. Testet skall visa värden på FTU (turbiditet) före och efter filter och över en tillräckligt lång tid.

Det hårda materialet är vatten  8) det är ett otroligt effektivt "material" att slipa både grus o stenar under tid... gå bara ut på en strand varför är många stenar så behagligt mjuka o runda  <antman>

Utloggad Steffe

SV: Glaskross i stället för sand
« Svar #12 skrivet: augusti 04, 2014, 17:07:13:13 »
Det hårda materialet är vatten  8) det är ett otroligt effektivt "material" att slipa både grus o stenar under tid... gå bara ut på en strand varför är många stenar så behagligt mjuka o runda  <antman>


Nu kommer jag knappt ihåg vad som lärdes ut i mellanstadiet, men de runda stenarna på stranden har väl uppstått precis på samma sett som de runda stenarna i rullstensåsarna? Dvs. att det var sten och grus som slipades mot varandra. Vattnet var endast drivkraften. Och med tanke på den låga hastigheten i ett sandfilter så känns det ju knappast som att sandkornen skulle rundas till nämntvärt på några år. Kan givetvis ha fel, men tror nog bara poolsäljarna säger att man skall byta sand efter ett par år som standardrekommendation. Att sandkornen skulle slipas nämnvärt runda efter bara ett par år låter som en myt/efterkonstruktion. Speciellt eftersom sandkornen själva som skulle kunna vara upphov till slipningen ligger stilla under filtrationen. Dvs. det är ingen direkt rörelse i sandbädden.

@Aromata: THM=Trihalometaner.
« Senast ändrad: augusti 04, 2014, 17:20:31:31 av Steffe »

Utloggad nyburjare

SV: Glaskross i stället för sand
« Svar #13 skrivet: augusti 04, 2014, 17:31:34:34 »
Jag bara gissar, men vatten tillsammans med grus = bläster , sen hur hårt eller hur mkt rörelse det behövs, vet jag inte.

Men en fontän jag sett droppar en liten vattendroppe år ut o in.. det har blivit ett hål i stenen under

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Glaskross i stället för sand
« Svar #14 skrivet: augusti 12, 2014, 18:06:09:09 »
Poolteam i Malmö säljer glaskross för 210 kr för 25 kg. Inte mycket dyrare än vanlig sand. Sandkornen slipas så småningom runda och filtrerar de mycket sämre. Glaskross behöver mycket längre tid på sig för att bli runda. Jag har bytt till glaskross och vattnet är verkligen klart!

Hur är krosset, kan man skära sig på det om det skulle komma ut på något vis? Har du märkt något annat, fördelar vs nackdelar jfrt med sand?
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag