CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Konstant stigande pH, fattar inte varför, Hjälp?!?  (läst 1027 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matbl

Konstant stigande pH, fattar inte varför, Hjälp?!?
« skrivet: augusti 21, 2023, 15:20:01:01 »
Hej

Har problem med högt pH och vad jag än gör så går det tillbaka till samma värde efter någon dag även om poolen inte används och saltklorinatorn är avstängd.

Grundförutsättningar:
Markpool 4x8x1,4 m med skjutbart tak.
Pump, sandfilter, bluerioot mätare, värmeväxlare (titan), saltklorinator i den ordningen.

Det går ungefär så här:
- Sänker pH med saltsyra från ca 8 till 7,2-7,4 (beror lite på hur man doserar saltsyran och det gör jag lite på känn)
- Saltklorinatorn avstängd (strömmen till den är bruten).
- Värmning automatiskt vid behov för att hålla 29 grader.
- Taket på och ingen badar.
- pH stiger först snabbt och sen långsammare och långsammare tills det återigen når 7,9-8,0. Tar ca 1 dygn.

Saker jag testat:
Recirkulation på filtret för att se om föroreningar i filtret/sanden ökar pH. Ingen effekt, pH ökar även med recirkulation.
Stäng av all cirkulation, dvs stäng av pumpen och mät pH i poolen direkt med samma blueriiot. pH STABILT 7,4 i flera dygn. Så inget i vattnet i sig som orsakar.

Så då är återstående möjliga orsaker:
- Pump
- Värmeväxlare
- Avstängd saltklorinator
- Rörsystemet.

Om någon har några idéer på vad som gör detta så vore jag väldigt tacksam.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Konstant stigande pH, fattar inte varför, Hjälp?!?
« Svar #1 skrivet: augusti 21, 2023, 19:56:11:11 »
Mätfel ? Om du stänger av cirkulationen helt så får du plötsligt stabilt pH. Men det kanske då kan vara så att vattnet skiktat sig så att om du tar provet uppe vid ytan så får du ett värde som inte är representativt för poolens medelvärde som du kommer att få med cirkulationen igång eftersom allt vattnet då blandar sig. Kan det vara något som finns nere i poolen som höjer pH+ Vi målade för en tid sedan om vår pool, den första tiden efter ommålningen så steg pH ofta, automatiken korrigerade ned det till korrekt värde, men man märkte effekten genom att vi fick en helt onormal förbrukning av saltsyra - det gick åt mer på någon månad än på ett år normalt. Vi har tolkat det så att färgen måste ha avgivit något starkt basiskt ämne som drivit upp pH. Kan du ha något liknande ? Kan det finnas något i poolen (t.ex. på botten) som löser upp sig och driver upp pH ?

Utloggad matbl

SV: Konstant stigande pH, fattar inte varför, Hjälp?!?
« Svar #2 skrivet: augusti 22, 2023, 19:32:12:12 »
Bra poäng.
Får göra om testet och röra om kraftigt efter att det stått ett dygn med konstant pH.

Utloggad matbl

SV: Konstant stigande pH, fattar inte varför, Hjälp?!?
« Svar #3 skrivet: augusti 28, 2023, 14:35:59:59 »
Som jag postat i annan tråd så löser färgen på linern (trycket) upp sig. Så det kan mycket väl vara det som höjer pH.
Det stiger lite även utan cirkulation när jag rör om. Men å andra sidan sjunker tempen ju också då så svårt att veta vad som är vad.


Utloggad matbl

SV: Konstant stigande pH, fattar inte varför, Hjälp?!?
« Svar #4 skrivet: september 08, 2023, 09:38:07:07 »
TA var på tok för lågt så har dragit upp det till ca 100. Gick åt 5 kg natriumbikarbonat (alka up).

Så nu ska inte vattnet vara lika aggressivt, men pH går fortfarande upp till ca 8,1-8,2 på 1-2 dygn efter sänkning till 7,2. Fast nu med bättre TA.

Byta vatten är inte aktuellt då kommunalt vatten håller pH 8,0-8,5 här så lär inte fixa något.

Någon idé någon?

Vattnet är iofs rent och fint så kanske får vara på pH 8, men känns väldigt fel.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag