VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Byggtråd: Målning av betongpool  (läst 12637 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dimitris76

Byggtråd: Målning av betongpool
« skrivet: juni 02, 2016, 08:39:11:11 »
För tre år sedan flyttade in familjen in ett hus med pool. Poolen är byggd samma år som huset, 1969 alltså.

Poolens reningsverk var uppgraderad av tidigare ägare med "nyare" komponenter och poolen var säkert målad om vid olika tillfälle genom åren men färgen har gulnad och släppte på visa ställe som jag tänkte att det var dags för lite uppfärskning.

Jag vågar inte experimentera med farliga och dyra epoxyfärgsystem så jag har anlitat en professionell firma för arbetet men materialet köptes utomlands i förmånligt pris.

Här är några bilder som togs de senaste veckorna.

Dammsugning och högtryckstvätt först 160515!

/Dimi



4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: Byggtråd: Målning av betongpool
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2016, 08:42:40:40 »
Slippning med stålborste på vinkelslipare för att avlägsna lösa färgbitar och puts som har släppt på visa ställe. Sedan noggrann dammsugning igen. 160518
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Byggtråd: Målning av betongpool
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2016, 08:50:28:28 »
Priming med Durofloor-BI på ytorna som skall spacklas med två-komponents epoxy spackel Isomat Epomax-EK. Sedan grovslipning, spackling av detaljierna och slippning igen.

Epoxyspackeln blev såpass hård efter ett dygn att det inte gick att slipas ner även med ned grövsta carbide slippapper. Min målare var tvungen att hyra en heavy-duty slipmaskin för sten och marmor just för detta uppdrag!!!

4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Byggtråd: Målning av betongpool
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2016, 08:54:44:44 »
Priming av hela poolytan med Durofloor-BI.

Durofloor en ingen grundfärg definitionsmässigt utan en tunnflyttande transparent impregnerings material som sugs upp i betongens porer och gör den vattentätt. Samtidigt ökar epoxyfärgens vidhäftning.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Byggtråd: Målning av betongpool
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2016, 08:59:36:36 »
Sista kort som togs imorses kl.07:00. Första skikt med Epoxycoat-S RAL 9003 (vit) utspätt med 5% SM-14.

Andra siktet skall strykas på kvällen!
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Byggtråd: Målning av betongpool
« Svar #5 skrivet: juni 02, 2016, 21:52:09:09 »
Blir som en ny pool  O0
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad Dimitris76

SV: Byggtråd: Målning av betongpool
« Svar #6 skrivet: juni 02, 2016, 22:08:07:07 »
Blir som en ny pool  O0

Yeap!  :)

Nu är det andra färgskikt färdigt målat och den ser ännu bättre ut. Jag tar kort imorgon. Hur länge bör vänta man innan fyllning?

Medan färgen torkar måste jag montera inloppsmunstycken. De gamla var bara limmade med silikonfog på plats. Jag kan fixera de på samma sätt med jag vill helst ha en bättre lösning. Kanske limma fast en muff med 1,5" interna gängor och skruva plastmunstycken på denna istället.

/Dimi
« Senast ändrad: juni 03, 2016, 11:11:22:22 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Byggtråd: Målning av betongpool
« Svar #7 skrivet: juni 03, 2016, 11:00:09:09 »
Så här ser det färdigt målat ut!  <antman>
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Byggtråd: Målning av betongpool
« Svar #8 skrivet: juni 04, 2016, 04:47:19:19 »
När det gäller hur länge man ska vänta innan fyllning så är det nog viktigt att följa fabrikantens anvisningar. För min epoxifärg var kravet 10-14 dagar lite beroende på vilken snittemperatur jag hade under härdningsprocessen. Viktigt att färgen får härda ordentligt innan fyllning.

Googlade på den färg du använt men hittade inte några svenska svar. Saluförs den inte i Sverige eller har den ett annat namn här?
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad TommyC

SV: Byggtråd: Målning av betongpool
« Svar #9 skrivet: juni 04, 2016, 10:02:22:22 »
Det ser väldigt bra ut. Snyggt med vit pool. Det blir lite svagt blått när vattnet kommer i. Hur lyckades ni undvika att växtdelar, frön m m fastnade i plasten innan den härdat? Det ser ut som att ni har ett vindskyddat läge så det kanske inte är något problem? Jag brukar tvingas plasta under pooltaket. Temperaturen är inte behaglig därunder när poolen är tom.

Ett tips om stenplattorna. Det ser ut som att det börjar växa lite grönt mellan plattorna. Med en lite kraftigare trimmer/röjsåg (bensindriven) och grov tråd så går det väldigt smidigt att få bort det gröna i skarvarna. Betydligt trevligare än att krypa på knä och skrapa för hand. Trimmern drivs lämpligen med alkylatbensin
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan