VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Behöver jag bypass till en MaxiFlow 400  (läst 1036 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad raukisola

Behöver jag bypass till en MaxiFlow 400
« skrivet: april 17, 2019, 10:24:15:15 »
Hej, har en Nibe 1255 som jag skall koppla ihop med en värmeväxlare från Pahlens, en MaxiFlow 400.
Jag har en pump från Astral som ger 10.4 kubik i timmen. Växlaren har en max på sekundärsidan på 22kubik i timmen. Så till min fråga, behöver jag en Bypass för att få bättre verkningsgrad? Eller är det bara för att kunna koppla förbi när den inte behövs?


Poolgiganten

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Behöver jag bypass till en MaxiFlow 400
« Svar #1 skrivet: april 17, 2019, 20:39:59:59 »
Hej,
ett högt flöde på sekundärsidan förbättrar normalt driftförhållandet då det ger ett mindre delta T på sekundärsidan (temperaturhöjning) och därigenom lägre temperatur på framledning från värmepumpen. (Framledningstemperatur i bergvärmen blir lägre om utgående vatten från värmeväxlaren är svalare.) Eftersom din bergvärme med ett högt flöde då kommer jobba mot en lägre temperatur ger det ett högre COP.

Martin

(Not att skillnaden kan vara marginell framförallt om du har en rejäl värmeväxlare redan från början)

Om du ger mig uppgifter på vad din Niber ger i effekt och flödet på primärsidan kan jag ta fram en kalkyl som visar hur det kommer funka med den Pahlén växlaren du har.

Med vänlig hälsning,
Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad raukisola

SV: Behöver jag bypass till en MaxiFlow 400
« Svar #2 skrivet: april 23, 2019, 15:04:53:53 »
Hej, tackar för svaret!
Jag vet inte vart jag hittar flödet på min BV-pump. I installationsboken står det under 16kw, (0,22) för värmebärarkrets. Kan det stämma?

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Behöver jag bypass till en MaxiFlow 400
« Svar #3 skrivet: april 24, 2019, 10:59:48:48 »
Jag har ungefär samma prylar och kör utan bypass och om du kikar på följande länk kan du se mina värden live. Jag startade poolen och värmen nu i helgen men har satt termostaten på 20 grader för tillfället:
http://familjenlindstrom.se/logger/
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan