VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: JF storpool - Kopplingar, slangar och massor med grejer  (läst 10280 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jojo02

JF storpool - Kopplingar, slangar och massor med grejer
« skrivet: april 17, 2019, 07:35:37:37 »
Godmorgon alla snälla och hjälpsamma  ;)
Har lite frågor som jag hoppas ni kan hjälps mig med, läser och läser men ibland är det lättare att få ställa direkta frågor.
Har en jf storpool typ nergrävd och inbyggd. Vi har haft poolslang 32mm. Men nu har vi köpt en värmepump för säsongen och den vill ha 50mm. På grund av att vår lucka ner under trallen försvann när vi monterade tak över poolen så är det nu jättesvårt att komma till den. Så jag skulle vilja byta ut slangarna mot något mer hållbart som inte måste kopplas loss inför vintern. Pem har jag förstått ska vara bra? Kan man montera det direkt mot poolens utlopp som vanlig slang eller krävs det något mer? Tänker att övergången från 32 till 50 får ske närmare pump och värmare så skarvar syns (om det blir läckor). Tänker jag rätt? Hur flexibelt är pem, lite vinklar kommer nog att krävas.

Långt men jag hoppas att någon kan förbarma sig.
Tack på förhand
« Senast ändrad: april 18, 2019, 17:25:22:22 av Jojo02 »
JF storpool 3,6x6,1x1,32m
Pooltak från albinox, Klasik B
Poolvärmepump Poolteam LX09CIE 9kW INVERTER WIFI

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kopplingar, slangar och massor med grejer
« Svar #1 skrivet: april 17, 2019, 14:00:02:02 »
PEM är svinhårda. Minsta radie typ 20 meter. Där är allt man ska svänga beroende på klämringskopplingar i form av böjar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Jojo02

SV: Kopplingar, slangar och massor med grejer
« Svar #2 skrivet: april 17, 2019, 18:17:57:57 »
PEM är svinhårda. Minsta radie typ 20 meter. Där är allt man ska svänga beroende på klämringskopplingar i form av böjar.

Har du några bra förslag på annat som klarar att vara ute på vintern?
JF storpool 3,6x6,1x1,32m
Pooltak från albinox, Klasik B
Poolvärmepump Poolteam LX09CIE 9kW INVERTER WIFI

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kopplingar, slangar och massor med grejer
« Svar #3 skrivet: april 17, 2019, 21:29:02:02 »
Är du säker på att kunna tömma på vatten så funkar annat material. Annars är det PEM som gäller.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Jojo02

SV: Kopplingar, slangar och massor med grejer
« Svar #4 skrivet: april 18, 2019, 17:24:15:15 »
Eftersom det är så svåråtkomligt att plocka bort slangarna så får det nog bli pem på sträckan under trallen. Och sedan vanlig poolslang där man kommer åt den.

Nästa fundering om någon vet går det att ändra på jf så att man kan använda 50mm rakt över eller måste man köra med 38mm ut från poolen för att sedan ändra till 50?
JF storpool 3,6x6,1x1,32m
Pooltak från albinox, Klasik B
Poolvärmepump Poolteam LX09CIE 9kW INVERTER WIFI

Utloggad Jämtlands President

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 2
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: JF storpool - Kopplingar, slangar och massor med grejer
« Svar #5 skrivet: april 18, 2019, 18:33:02:02 »
Jag har köpt en bit av denna som jag tänkte prova i år.

https://www.riopool.se/Flexibel-slang-38-inv-heliflex/article


Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: JF storpool - Kopplingar, slangar och massor med grejer
« Svar #6 skrivet: april 21, 2019, 06:54:55:55 »
Lägg upp lite bilder på hur det ser ut nu så kan vi nog lösa övergången till 50mm =) Går själv från 32mm pem till 50. Går att lösa med klämring, lim.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad Jojo02

SV: JF storpool - Kopplingar, slangar och massor med grejer
« Svar #7 skrivet: april 27, 2019, 10:44:32:32 »
Alltså, det går inget bra. Spänningshuvudvärk konstant  :-\ . Hittade pem 10m 50x4,6 men två dagar efter beställning fick jag besked att den utgått från sortiment. Hittat på annat ställe så kommer nästa vecka hoppas jag. Dock blivit osäker på hur man gör det, tänkte vanliga metallringar men jag kanske missförstått ordet klämring? Även haft problem med att fatta hur jag skulle montera bypass kit på den nyinköpta värmepumpen då ingen beskrivning följde med. Men tror det är löst nu. Beställde nya kopplingar från dammbutiken för 50mm slang till filtret men de var för små. Slänger med två bilder en på det totala misslyckandet och avsaknad av slangar och underjorden som är orsaken till 50% av huvudvärken. Innan taket var på plats hade vi en lucka för att komma ner. Nu får man åla sig ner i kortänden där det är öppet.
« Senast ändrad: april 27, 2019, 10:57:34:34 av Jojo02 »
JF storpool 3,6x6,1x1,32m
Pooltak från albinox, Klasik B
Poolvärmepump Poolteam LX09CIE 9kW INVERTER WIFI

Utloggad Jojo02

SV: JF storpool - Kopplingar, slangar och massor med grejer
« Svar #8 skrivet: april 27, 2019, 12:42:40:40 »
Skulle bra gärna fylla på vatten och köra igång filter så att den gröna sörjan kan förvandlas till fint badvatten. Men fråga på det, är det svårt att byta slang när poolen väl är vattenfylld? Gissar att jag kommer tappa det vatten som är ovan skimmer och inlopp?

Koppla in en värmepump i efterhand borde väl vara möjligt för jag kan ju stänga filtret.
JF storpool 3,6x6,1x1,32m
Pooltak från albinox, Klasik B
Poolvärmepump Poolteam LX09CIE 9kW INVERTER WIFI

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: JF storpool - Kopplingar, slangar och massor med grejer
« Svar #9 skrivet: april 28, 2019, 13:18:47:47 »
Skulle bra gärna fylla på vatten och köra igång filter så att den gröna sörjan kan förvandlas till fint badvatten. Men fråga på det, är det svårt att byta slang när poolen väl är vattenfylld? Gissar att jag kommer tappa det vatten som är ovan skimmer och inlopp?

Koppla in en värmepump i efterhand borde väl vara möjligt för jag kan ju stänga filtret.

Goda nyheter, du har samma pump och filter som mig =) Så jag är rätt person att hjälpa dig :D

Inga problem att koppla grejer i efterhand lr byta slangar, själv satte jag in en trasa i in / ut sug, så hade man några min på sig =)
Du byter vatten helt antar jag :O?
Kika gärna min pool projekt tråd i signatur, återkom om du fortfarande behöver hjälp med fästen o slangar o dyligt, har skrivit rätt tydligt i min tråd vad jag använder!
Du tänker på slangklämma, det är inte klämmring ;P
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan