Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fästa VP i betongplatta  (läst 2696 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

Fästa VP i betongplatta
« skrivet: juli 31, 2015, 10:38:14:14 »
Skulle vilja ha tips på vad jag ska använda för att skruva  fast VP i en betongplatta. VP kommer stå  på  bussningar som är 30 mm våga och plattan är ca 7 cm tjock.
Tack

Poolgiganten

Utloggad fredddan

SV: Fästa VP i betongplatta
« Svar #1 skrivet: juli 31, 2015, 11:24:43:43 »
Slagankare ska du ha, bara att borra ett hål och banka ner den. Sen är det bara att skruva fast den.
Finns i olika dimensioner.

http://www.swedol.se/slagankare-fzb-66719.html

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Fästa VP i betongplatta
« Svar #2 skrivet: juli 31, 2015, 11:26:57:57 »
Jag borrade hål i plattan och satte dit en gängstång med kemankare. På denna skruvade jag en lång mutter, som jag sen skruvade fast gummibussningarna på.
Jag har använt samma metod för båda VP och cirkulationspump.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad fredsan

SV: Fästa VP i betongplatta
« Svar #3 skrivet: juli 31, 2015, 11:31:30:30 »
Tack för svar.
Hade  det inte varit lättare att använda expanderbultar? Anledningen till att jag är tveksam till din lösning (och den med expanderbultar)  är att det kanske blir  bökigt att lyfta av och på VP. Den väger ju en del...

Utloggad fredsan

SV: Fästa VP i betongplatta
« Svar #4 skrivet: juli 31, 2015, 11:38:46:46 »
Tänker lite högt :
Behöver den sättas fast i plattan eller  räcker det om man ställer den på bussningarna? Borde i så fall fästa dem på VP...

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Fästa VP i betongplatta
« Svar #5 skrivet: juli 31, 2015, 11:40:37:37 »
Jovisst väger den en del, men även om min "bor" under ett lite tak, var det inga större bekymmer. Jag la bara några brädor under pumpen, så att jag kunde putta den på plats över skruvarna, och lyfte sen när en sida i taget. Då er det inte speciellt tungt.....
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Fästa VP i betongplatta
« Svar #6 skrivet: juli 31, 2015, 11:45:17:17 »
Ingen aning om det funkar OK att köra med VP lös ovanpå en betongplatta. För min egen del känns det inte riktigt bra, men det är möjligt det funkar.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Bjurenhed

SV: Fästa VP i betongplatta
« Svar #7 skrivet: juli 31, 2015, 23:34:02:02 »
Kört med min vp lös i 4 år inga problem med det står på gummitassar. Bara att baxa dit på våren och in i garaget på vintern.
PP pool 8x4 trappa längs gavel.
Tak och värmepump.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan