VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Minska yta på betongpool  (läst 3370 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Collider

Minska yta på betongpool
« skrivet: juni 12, 2016, 21:36:33:33 »
Vi har en ovanmarkspool som är gjuten på en sluttande bergknalle. De tidigare ägarna av vår fastighet tillverkade poolen men bemödade sig aldrig att skaffa en vettig pooltäckning. Vi har vinterplåtar på nu men går i tankar att skaffa antingen pooltak eller lamelltäckning. Dock har vi märkt att det inte är vidare smidigt att hitta en täckning som inte kostar en förmögenhet till vår pool eftersom den har udda måtten 5 x 9 meter. Över 4x8 meter verkar priserna öka exponentiellt så vi börjar fundera på om det skulle vara möjligt att minska ytan på poolen så att det går att använda en 4x8-täckning. Frågan är bara - hur gör man det på bästa sätt? Poolen är en overflow-pool men vi skulle kunna tänka oss att konvertera den till en pool med vanlig skimmer istället om det underlättar ytminskning.

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: Minska yta på betongpool
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2016, 22:23:59:59 »
Att minska poolyta och poolvolym kommer att kosta mycket mer och öppnar "a can of worms" som man säjer för framtida problem.

Dessutom är det synd att förminska man en fin, stor overflow pool och konvertera till vanlig skimmerutlopp.

Du kan antigen speciellbeställa ett pooltak som är custom made till din poolstorlek eller ännu bättre i mån av yta runt omkring köpa den näst största standardstorleken som är 5x10m.

Båda lösningarna är mycket billigare och smydigare än att konvertera betongpool.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad largab

SV: Minska yta på betongpool
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2016, 06:22:58:58 »
Hej, jag köpte ett lamelltäcke från Frankrike. http://www.piscines-online.com/volet-piscine-hors-sol-perseo.html
Jag betalade ca 43k för elektrisk ovanmarkrulle 4*9m. 5*9 är bara marginellt dyrare. Jag har inte monterat den ännu, ligger i garaget, hoppas kunna montera innan midsommar...
Mvh

Utloggad Collider

SV: Minska yta på betongpool
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2016, 11:59:08:08 »
Tack för input. Ett alternativ som dök upp under gårdagen är att lyfta ned en färdig pool i den befintliga men det är såklart trevligast om vi kan fortsätta på den vi har.

Men ett litet förtydligande bara - det är inte nödvändigtvis så att vi tänker oss att minska volymen, bara ytan, men det kanske är nog så meckigt att minska bara den. Att minska hela volymen skulle sluka helt vansinniga mängder betong så det undviker vi.

Largab - det där ser trevligt ut. Är det ett sådant lamelltäcke som är godkänt som personskydd? Duger det som vinterskydd också?

Utloggad Collider

SV: Minska yta på betongpool
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2016, 12:13:42:42 »
Följdfråga till dig Largab - jag lyckades hitta http://www.swimming-pool-online.com/perseo-above-ground-pool-shutter.html som verkar vara samma företag men på ett språk jag förstår :)
Du nämner att det gick loss på 43K för din pool men om jag kollar prislistan där ser det ut att ligga på ca €3300. Vad är det som tillkommer innan man når upp till ca €4600?

Utloggad largab

SV: Minska yta på betongpool
« Svar #5 skrivet: juni 13, 2016, 12:44:52:52 »
Ja, det är samma företag. Jag beställde en robot samtidigt, har kollat på fakturan nu o priset för skyddet var ca
9x4 m 3500 (Jag valde annan färg än vit så det valet höjde priset med några euro)
frakt 51
fransk moms 20% 710
-> summa ca 4260 ~= 40 kSek
mvh

Utloggad Collider

SV: Minska yta på betongpool
« Svar #6 skrivet: juni 13, 2016, 22:57:39:39 »
Kanon, ett sånt kan det få bli. Hur är det med vinterskydd? Covrex lameller kan man tydligen låta frysa in. Hur är det med Perseos lameller?

Utloggad largab

SV: Minska yta på betongpool
« Svar #7 skrivet: juni 13, 2016, 23:20:31:31 »
Jag vet inte hur det funkar att frysa in. Men kolla gärna upp det  :).  Jag har just nu en plan på att köpa vinterplåtar framåt hösten....
Ta reda på hur de fungerar med overflow innan du beställer. Jag har inte sådant. Jag har för mig att det fanns en kryssruta på beställningsformuläret för det, så det funkar nog. Jag anmälde mitt intresse på den engelska kontaktsidan, fick mail om att ringa upp en försäljare i Fr. Han kunde skaplig engelska.

Utloggad largab

SV: Minska yta på betongpool
« Svar #8 skrivet: juni 13, 2016, 23:32:45:45 »
Personskydd. Det är godkänt i frankrike. Jag fattar det som att de har ordentliga regler för detta. Men för att det ska vara godkänt i Fr så ska man haka fast lamellerna i 3 punkter på var kortsida för att öka bärigheten!?  Eller för att hindra att någon lyfter på lamellerna o kryper inunder!?  Någon anledning som jag inte vet....

Utloggad j-t

SV: Minska yta på betongpool
« Svar #9 skrivet: juni 14, 2016, 09:48:29:29 »
Du har även zabra pooltak som alternativ, håller precis på att installera ett sådant själv. http://zabra.se/pooltackning/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag