VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool på framsidan  (läst 2258 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niillis

Pool på framsidan
« skrivet: februari 18, 2016, 22:17:27:27 »
Kan det bli snyggt? De flesta har ju poolen på baksidan av huset men där är den nu och ja det är skugga hela dagarna så vi vill ju flytta poolen men kan det dra ner värdet på något sätt och finns det någon som gjort det? Att sätta den på framsidan? Måste vi ha marklov tror ni det eller fråga grannen? Blir rätt tajt på framsidan men skyddat de har vi redan 1,8 m staket och låst grind så det problemet är redan fixat..

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pool på framsidan
« Svar #1 skrivet: februari 19, 2016, 06:06:08:08 »
Kolla tomtkartan, hos oss är det byggförbud 6 meter från tomtgränsen mot gatan, så att kommunen skall kunna bygga framtida infrastruktur t.ex.

I övrigt så skulle jag väldigt gärna vilja ha min pool på framsidan, att ha pool (i min värld) är ju att bjuda in grannar och vänner att umgås på ett otvunget sätt över en kopp kaffe, ett bad, en öl eller så - med poolen på baksidan får man oftast sitta där själv - de som har poolen mer synligt från gator eller vägar har en mycket mer aktiv samlingspunkt.

Hade vi haft läget och möjligheten att bygga mer synligt hade jag absolut gjort det.

Är rätt säker på att du inte behöver grannarnas tillstånd om det inte är byggförbud på den del av tomten du funderar på.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Niillis

SV: Pool på framsidan
« Svar #2 skrivet: februari 19, 2016, 06:22:42:42 »
Nu är jag lite osäker på hur du menar att kolla tomtkartan  :-\ vem ska vi fråga? Vår tomt är tom på rör och kablar det har vi gjort på ledningskollen förstår nog inte riktigt vad eller vem vi ska höra med för bygglov de behövs väl inte?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pool på framsidan
« Svar #3 skrivet: februari 19, 2016, 07:26:46:46 »
Om det är stadsplanerat område så kan du se på kommunens tomtkarta om det finns ett streckat område mellan gatan och huset.
Det är ofta 4-6 meter som har byggförbud närmast gatan.
Vet inte om det omfattar pool, som normalt inte är bygglovspliktigt, men det skulle inte förvåna mig.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool på framsidan
« Svar #4 skrivet: februari 19, 2016, 10:34:59:59 »
Vi behövde marklov för att bygga. För att få göra gropen alltså.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Pool på framsidan
« Svar #5 skrivet: februari 19, 2016, 22:39:05:05 »
En originell ide som jag sett i USA var en pool framför huset och med en bro över den på mitten för att komma in till entredörren...

Utloggad Niillis

SV: Pool på framsidan
« Svar #6 skrivet: februari 22, 2016, 18:34:45:45 »
Ja något sånt kommer ju inte vi kunna ha. Har kollat upp och det är inget bygg förbud  O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan