CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vilket pooltak söker jag? 8x4m, 100 00kr, öppningsbar gavel.  (läst 2537 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredrik_k

Hej forumet.

Dags att köpa ett pooltak! Jag känner mig något vilse i pankakan och vet inte riktigt vilket tak jag söker, och vem jag ska köpa det av. Jag har tittat lite på exempelvis Klasik från Poolteam. Jag är inte på något vis rädd att köpa "tak i box" då jag inte är rädd att montera och snickra.

Mina krav:

1. Ska passa en 8x4m pool
2. Ska ha en sidodörr
3. Bör vara drygt 1m give or take under, för enkelt bad under tak.
4. Ska ha "gåvänliga" skenor
5. Ska vara enkelt att skjuta undan, så även ungdomarna/fru kan öppna
6. Ska klara snö på vintern (har inga problem att skotta och ta hand om det såklart, men tänker inte byta till vinterplåtar)
7. Bör ha borttagbar gavel, jag vill under högsommaren kunna skjuta bort taket "nästan helt". Min altan medgör att jag kan skjuta undan drygt 180cm av taket utanför poolen, vilket gör att ett fyr-sektions tak fortfarande kommer sticka över poolen litegrann, men kan man ta bort gaveln så kan man ju ändå nyttja hela poolens bredd. Behöver således även skarvskenor.
8. Passa inom budgeten på drygt 100 000kr.
9. Antracit/Grå färg
10. Kanalplast, inte klarglas.

Vilket tak och vilken leverantör ska jag prata med?

Poolgiganten

Lars.g

  • Gäst
Lars.g
SV: Vilket pooltak söker jag? 8x4m, 100 00kr, öppningsbar gavel.
« Svar #1 skrivet: april 16, 2020, 09:28:22:22 »
Kolla med bumerangpooltak.se
Lars

Utloggad Eriaxe

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 37
  • Planerar poolbygge under hösten/våren 19/20
    • Visa profil
SV: Vilket pooltak söker jag? 8x4m, 100 00kr, öppningsbar gavel.
« Svar #2 skrivet: april 16, 2020, 20:48:07:07 »
Jag har köpt från ovanstående som stämmer väl i på din specifikation frånsett borttagbara gaveln, men det kanske finns som tillval.
Jag har inte monterat taket än, men det ser väldigt fint ut! Klanderfri service från första kontakt till leverans som också kom på minuten enligt överenskommelse. Betalade när jag hade fått taket - kändes tryggt!
Bygge 2019-20 av Poolkungen Eco Premium 4x8 m med helgaveltrapp och blå mosaikliner. Ecolight UV-rening, Saphir 110 reningsverk, Ecoheat IXM7 värmepump, Blue Connect+. EcoClean 3000 poolrobot. Bumerang Deli klimatsmart pooltak. Kanalplast, klarglas i gavlar. Antracitgrått.
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15847.msg115005#msg115005

Utloggad Swefredrik

SV: Vilket pooltak söker jag? 8x4m, 100 00kr, öppningsbar gavel.
« Svar #3 skrivet: april 18, 2020, 09:16:42:42 »
Vi ville ha ett lägre tak pga synintrycket då vår pool sticker upp 70 cm ur backen. Samma som dig så ville vi kunna bada under och har 70 cm i högsta sektionen(över poolen) och ca 40 vid lägsta. Går utmärkt att bada under så lås dig inte för hårt vid 1m kravet är mitt tipps.

Vi var också i valet mellan klar/kanalplast men gick till slut på klarplast. Det ser onekligen trevligare ut och den eventuellt ökade isoleringseffekten är nog försumbar. Men det beroende vad man sätter högst så klart och vad man gillar. Ville bara dela med mig av lite erfarenheter.

Utloggad TommyC

SV: Vilket pooltak söker jag? 8x4m, 100 00kr, öppningsbar gavel.
« Svar #4 skrivet: april 18, 2020, 09:38:18:18 »
Mitt bästa råd är att se och känna på de aktuella taken i verkligheten före köp. Skillnaderna är väldigt stora. Priserna varierade inte lika mycket som kvalitétskänslan när vi köpte tak. Efter ett besök på Bomässan i Älvsjö så blev det taket Atlanta. Jag hittar inget pris på det nu men troligen runt 100 000 kr. Vi har ena gaveln delad så att nederdelen kan fällas upp för att kunna simma under gaveln då taket inte kan flyttas utanför poolen. Mycket smidigare än att plocka bort hela gaveln. Det går nog att hitta fakta v b isolationen men kanalplast blir troligen mycket bättre än enkelplast. Badar man bara juli-augusti så kvittar det nog men mot slutet av september vill man nog ha kanalplasten. Det är alltid massor av kondens på insidan av taket så speciellt klart blir det inte.

Edit: tag reda på hur mycket snölast taken tål.
« Senast ändrad: april 18, 2020, 10:49:47:47 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilket pooltak söker jag? 8x4m, 100 00kr, öppningsbar gavel.
« Svar #6 skrivet: april 20, 2020, 14:45:41:41 »
Gåbara poolskenor är svåra att hitta. De vi har är hyfsat OK att gå på men jag skulle gärna ha ännu mer platt yta att gå på.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Vilket pooltak söker jag? 8x4m, 100 00kr, öppningsbar gavel.
« Svar #7 skrivet: april 20, 2020, 17:38:58:58 »
https://www.bumerangpooltak.se/pooltak/luci-2/

Kolla skenorna som heter Aludeck. Vet inte till vilka tak dessa finns men skenorna ser helt släta ut?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilket pooltak söker jag? 8x4m, 100 00kr, öppningsbar gavel.
« Svar #8 skrivet: april 20, 2020, 18:00:50:50 »
Har sett de skenorna när jag var på mässa, de är väldigt trevliga vad gäller att gå på. Tyvärr fanns de inte till alla tak. Skulle gärna ha de skenorna till det taket jag har, men det gick inte, i alla fall inte då.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Poolteam.se

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Malmö - Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolteam.se
    • Visa profil
    • Poolteam.se
SV: Vilket pooltak söker jag? 8x4m, 100 00kr, öppningsbar gavel.
« Svar #9 skrivet: april 24, 2020, 19:48:54:54 »
Pooltaket Sydney har en enkelskena endast på ena sidan och passar till 4x8 och priset är under 88900kr:

https://www.poolteam.se/product/pooltak-i-box-sydney-b-antracite/
Med vänlig hälsning

Mark Toth

Generalagent för Idealcover, Brilix, Luxlama, Leisure Pools, Fonteyn Spas

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag