Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pooltak med kortaste sektionen  (läst 7740 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sauk1

Pooltak med kortaste sektionen
« skrivet: oktober 25, 2019, 12:44:05:05 »
Hej,
Av utrymmesskäl skulle jag gärna ha ett pooltak där det avtaget/rullat åt sidan tar så lite bredd som möjligt. Jag vill också helst att det bara kräver skena på en sida. Någon som kan tipsa om något de tycker verkar som ett bra val?

Poolgiganten

Utloggad Eee

SV: Pooltak med kortaste sektionen
« Svar #1 skrivet: oktober 25, 2019, 14:16:20:20 »
Hej,
Vi valde ett Leia men beställde det med en sektion extra för att det skulle ta mindre plats när det är parkerat. Vi är nöjda men det är ju inte det billigaste på marknaden..
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Lars G

  • Gäst
Lars G
SV: Pooltak med kortaste sektionen
« Svar #2 skrivet: oktober 25, 2019, 19:52:44:44 »
Kolla med BumerangPooltak.se där kan du få precis vad du önskar
Lars

Utloggad bitbone

SV: Pooltak med kortaste sektionen
« Svar #3 skrivet: november 18, 2019, 19:53:50:50 »
Hej,
Vi valde ett Leia men beställde det med en sektion extra för att det skulle ta mindre plats när det är parkerat. Vi är nöjda men det är ju inte det billigaste på marknaden..
Hur mycket plats tar det när det är parkerat? Har ni gjort så att man kan gå längs poolkanten vid gaveln där taket är parkerat?

Utloggad Eee

SV: Pooltak med kortaste sektionen
« Svar #4 skrivet: november 19, 2019, 09:11:43:43 »
När man skjuter ihop det så bygger varje sektion ut lite. âr inte hemma på ett par dagar man kan mäta överhänget för varje sektion när jag kommer hem.
Vi har en liten "gång" på ca 20 cm mellan taket och poolen.  Det känns okej eftersom alla andra sidorna är lätt att gå runt. Allt blir lite av en kompromiss oavsett.
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad bitbone

SV: Pooltak med kortaste sektionen
« Svar #5 skrivet: november 19, 2019, 10:18:29:29 »
Om vi ska ha 20cm att gå mellan tak och pool så behöver vi 2.5m om jag förstått det rätt. Då behöver vi bygga ut altanen. Den delen kommer inte längre liva med resten av altanen utan det kommer bli en liten utbuktning som inte känns speciellt snygg. Dessutom blir det inte mycket kvar av grässmattan (där robotgräsklippare, skottkärror och annat ska kunna komma förbi).

Alternativet är att man lever med att taket, när det är helt öppet, hänger en aning ovan poolen. Då går det inte ta sig runt jättesmidigt och man tappar en del poolhängsyta. Ytterligare ett alternativ är att helt enkelt gå tillbaka till tanken på vanlig ribbcover.

Bifogar en skiss. Det är linjerna i gult som är relevant (ignorera resten).
« Senast ändrad: november 19, 2019, 10:34:38:38 av bitbone »

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Pooltak med kortaste sektionen
« Svar #6 skrivet: november 19, 2019, 10:32:46:46 »
Om vi ska ha 20cm att gå mellan tak och pool så behöver vi 2.5m om jag förstått det rätt. Då behöver bygga ut altanen. Den delen kommer inte längre liva med resten av altanen utan det kommer bli en liten utbuktning som inte känns speciellt snygg. Dessutom blir det inte mycket kvar av grässmattan (där robotgräsklippare, skottkärror och annat ska kunna komma förbi).

Alternativet är att man lever med att taket, när det är helt öppet, hänger en aning ovan poolen. Då går det inte ta sig runt jättesmidigt och man tappar en del poolhängsyta. Ytterligare ett alternativ är att helt enkelt gå tillbaka till tanken på vanlig ribbcover.

Bifogar en skiss. Det är linjerna i gult som är relevant (ignorera resten).

Fick några tankar när jag såg din skiss.
Ska du ha någon trappa eller kommer du att köra på stege?
Jag har själv helgaveltrappa och teknikrum på motsatta sida och det är även ovanför mitt teknikrum som jag parkerar mitt tak. vilket krånglar till det ibland men det funkar.

Som tidigare nämts är ju att köpa flera sektioner för att få det att ta mindre plats när det är parkerat. jag har en 8x4 pool och ett tak med 4 sektioner som tar 2,25 parkerat och jag har 3 m så totalt 75cm kvar att gå på.

Vill du ha så litet som möjligt får du nog titta på ett zabra pooltak men då åker du nog på två skenor men dock smidigare än ett ribcover kan jag tycka plus att du kan använda det som vintertäckning
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad bitbone

SV: Pooltak med kortaste sektionen
« Svar #7 skrivet: november 19, 2019, 10:42:23:23 »
Vi kommer ha en trappa i övre högra hörnet av poolen. Ett eventuellt tak får bara plats på vänstra gaveln. Den andra sidan är ännu trängre. Vi har tittat på Leia och jag gissar att den som minst går att få i 2.3m parkerad. Dvs, det finns inte kortare sektioner än så men jag kanske har fel.


Hade ju varit smidigt med skjutbara skenor som gick att dra ut som ett överhäng på altanen när poolen är helt öppen för att kunna flytta taket de där sista 50-60 centimeterna utan att behöva  bygga ut hela altanen.

Utloggad TommyC

SV: Pooltak med kortaste sektionen
« Svar #8 skrivet: november 24, 2019, 09:11:45:45 »
Vi har inte möjlighet att skjuta taket utanför poolen. Som vi använder poolen har vi inget behov av att frilägga poolen. Vi badar oftast under taket. Det är bara när det är riktigt varmt och soligt som vi öppnar taket och då skjuter vi bara isär det några meter runt mitten. Att vi skulle använda poolen så här hade vi inte förstått innan vi skaffade taket men alla är ju olika och många tycker att det är viktigt att kunna skjuta ifrån taket helt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag