CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Frågor kring klorering  (läst 1730 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad espo999

Frågor kring klorering
« skrivet: november 13, 2018, 22:37:51:51 »
Köpte mitt spa i somras och har provat olika metoder gällande klorering. Tycker det står olika uppgifter över allt och svårt och veta vad som gäller....

Just nu är läget så att vi badar kanske en gång i veckan och har Sun Wac tabletter för klorering. På anvisningarna står det 2 tabletter innan bad och 1 efter bad, sen ska det inte behövas mer.

För vår del innebär det att kloret redan är på 0 dagen efter och tillsätter vi inte mer klor så står vattnet okolerat i en vecka, vilket inte känns sunt.

Ska jag då tillsätta nytt klor varannan dag eller är det ok att vattnet står okolorerat i ett antal dagar och att man sen bara höjer nivån innan man ska bada?

Poolgiganten

Utloggad addell

SV: Frågor kring klorering
« Svar #1 skrivet: november 14, 2018, 18:06:16:16 »
Varför inte köra med en doseringsflottör? Och givetvis chockklorera efter bad.

Utloggad espo999

SV: Frågor kring klorering
« Svar #2 skrivet: november 14, 2018, 22:25:25:25 »
Körde med detta i början, men klorhalten blev väl hög.

Utloggad stea

SV: Frågor kring klorering
« Svar #3 skrivet: november 21, 2018, 16:01:22:22 »
Köpte mitt Spa bad nu i höstas. Vi har den på landet så den kan komma att stå "obemannd" ibland kanske upp till en månad.
Har följt instuktioner vad det gäller kemi och klorerat enligt anvisning. Men kom snabbt upp i för hög cyanusyra nivå d.v.d. klorblovkering.
Har någon tips hur man skall hantera detta då vi inte kommer att kunna fylla på kem varje vecka. Hur fungerar brom och aktivt syre? Måste hitta ett hanterbart sätt att sköta så man inte behöver byta vatten e gång i månden samt kan låta den stå, några förslag?

Utloggad Teknikern

SV: Frågor kring klorering
« Svar #4 skrivet: november 23, 2018, 11:55:36:36 »
Så här sköter jag mitt spa, jag köpte en billig begagnad klorgenerator på Blocket och monterade in, den säljs fö. av Toys R Us, jag kör alltså saltvatten och därför stämde inga mätvärden så jag kör på känsla nu och när det slutar lukta klor kör jag en halvtimma. En gång i månaden kör jag hel timma och då hamnar klorhalten högt så den dan badar jag inte och vattnet är mjukt mot kroppen och kristallklart. Det är ju ett evighetssystem som inte kostar mer än lite ström och byte av elektrodpaket som dock räcker många år och så här långt är jag nöjd med resultatet av ombyggnaden. Monteringsmaterialet finns på Biltema, det är två bordgenomföringar till båt, två långa universalkylarslangar till bil och fyra rostfria slangklämmor, hålsåg för att ta hål i baljan hade jag redan men den finns också på Biltema.

Simpelt, enkelt och funkis!  O0

Tidigare körde jag med en soppa från Clear Water Tech som heter Spa 100 och den funkar också bra, tydligen även för dom spa-bad som står oanvända långa tider utan tillsyn. Clear Water Tech har hemsida och webbutik.

Utloggad stea

SV: Frågor kring klorering
« Svar #5 skrivet: november 24, 2018, 08:41:24:24 »
Att köra med klor dosering gör väl att cyanusyran stiger kraftigt vilket innebär att effekten av klor till slut blir obefintlig och måste då byta vatten.
Är det någon som har erfarenhet av Clear Water Tech (Spa 100 ) som verkar intressant Vad är det för verksam bakteriedödare i det. Har läst någonstans att klor är den enda som tar hand om legionella bakterier.
Har funderat på att köra en klorchock efter varje längre "obemannde" tidsperiod eller kanske var 14:e dag. och sen använda aktivt syre vid bad. (eller skall man använda Brom?)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag