CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Koppla nypool  (läst 2819 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Trollmann

Koppla nypool
« skrivet: augusti 09, 2011, 20:28:17:17 »
Jaha, efter 4 år med intex ovanmarkpool så är det dags nu att göra detta på riktigt. Vi har beställt en pp-pool 4*8 med kopplingskit, pump filter osv. har även beställt en vp. Det jag vill ha hjälp med är hur man bäst kopplar detta? Jag har hört att en egen slinga med en egen pump för vp är bäst, och det skulle nog passa mig bra eftersom vp kommer att vara ca 10 meter från teknikrummet, som är nära poolen. Men hur gör man, skall man koppla in sig i bräddavloppet direkt och ett eget inlopp, eller en y koppling innan reningspump och en efter?

Tacksam för råd!
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Poolgiganten

Utloggad jkrassman

SV: Koppla nypool
« Svar #1 skrivet: augusti 09, 2011, 20:47:51:51 »
Desto närmare poolen - mindre effektförluster. Isolera rören väl om den står långt bort.

Jag ställde min direkt under pooldäcket och störs inte av ljudet från pumpen, kopplad direkt i serie efter reningsanläggningen.

Jocke

Utloggad Trollmann

SV: Koppla nypool
« Svar #2 skrivet: augusti 09, 2011, 20:52:32:32 »
Jag har tyvärr inte den möjligheten, utan den måste stå en bit bort. Men skall man ändå köra i serie med filtret? Är det inte så att ibland vill man köra värmaren utan att köra filtret?
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad jkrassman

SV: Koppla nypool
« Svar #3 skrivet: augusti 09, 2011, 21:14:14:14 »
Jag har tyvärr inte den möjligheten, utan den måste stå en bit bort. Men skall man ändå köra i serie med filtret? Är det inte så att ibland vill man köra värmaren utan att köra filtret?

Så kan det nog vara men då behöver du två pumpar till din anläggning. Jag kör med filtret dygnet runt för att säkerställa att vattnet håller bra kvalitet.

Utloggad Liemannen

SV: Koppla nypool
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2011, 01:46:07:07 »
Jag har tyvärr inte den möjligheten, utan den måste stå en bit bort. Men skall man ändå köra i serie med filtret? Är det inte så att ibland vill man köra värmaren utan att köra filtret?
Förstår inte varför du skulle vilja köra värme, men inte rening? Om du av någon för mig obegriplig anledning vill göra detta, så sätter du sandfiltret på recirculate, då går det direkt till poolen utan att renas.

Den logiska kopplingen är bräddavlopp-cirkulationspump-sandfilter-bypass-värmare-inlopp. Med hjälp av en bypass kan du då koppla förbi värmaren ifall du behöver göra något, t.ex. service på den. Att skaffa en extra pump bara för att förse värmepumpen med vatten låter bara dyrt och krångligt. Dessutom missar du möjligheten att justera flödet med en bypass, vilket kan vara bra, då cirkulationspumpen ofta har högre flöde än vad som är optimalt för värmepumpen.

Utloggad Trollmann

SV: Koppla nypool
« Svar #5 skrivet: augusti 10, 2011, 10:16:29:29 »
Skälet är att den första pool (glasfiber ) jag tittade på hade värme på en slinga och rening på en annan. Verkar bra men ifall det inte behövs så drar jag ju inte så. Dvs då blir det en bypass bara :)
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag