Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Väderstationer  (läst 2783 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sjabth

Väderstationer
« skrivet: augusti 07, 2011, 16:10:12:12 »
Vad har ni för mätning av temperaturer, etc.?

Jag funderar på att skaffa något som håller koll på åtminstone:
* Utetemp.
* Pumprumstemp.
* Vattentemp.
* Under pooltaks-lufttemp.

Är det Oregon Scientifics WMR-serie man ska titta på, eller vad finns det för alternativ?

Kanske är de tre senare temperaturerna i stort sett identiska (möjligen med visst eftersläp på vattentempen om man inte har värmaren på)?
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Väderstationer
« Svar #1 skrivet: augusti 09, 2011, 20:28:51:51 »
Den du nämner verkar ju kompetent enligt manualen och är troligen enklast och snabbast att komma igång med. Jag föredrar dock att dra kablar till givarna, annars blir det ju batterier som ska bytas i varje givare.

Sedan finns ju Rickards logger http://www.logger2020.se/ svårslagen låg energiförbrukning (3 W) och många möjligheter förutom att mäta temperatur. Nästan lika enkel att komma igång med men kablar till givarna.

Själv kör jag loggning av temperatur med en enkel Linuxdator, Linksys NSLU2 (< 10 W). Just den burken har utgått men det går att använda vilken dator som helst som kan köra Linux. Det går att börja med en äldre utrangerad PC för att komma igång och testa men på lång sikt vill man ha något med lägre energiförbrukning. Temperaturgivarna är samma som i logger2020. De är förkalibrerade och kommunicerar med Dallas/Maxims "one-wire" gränssnitt. Det behövs bara en enkel parkabel till givarna och alla givarna kan kopplas parallellt på samma parkabel. Det behövs även en enkel liten anpassningsburk från datorns RS-232 eller USB-port till one-wire.

På Linuxdatorn körs ett program som heter rrdtool som lägger in mätdata i en databas (rrd = round robin database) samt genererar en grafisk bild av mätdata (temperaturerna).

Det här systemet är väldigt flexibelt. Det går relativt enkelt att byta HW-burk som det körs på. Bra när burken går sönder. Nackdelarna är relativt stor tröskel för att komma igång och därmed mer tidsödande. (Varför ska man göra något enkelt när man kan krångla till det)  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad sjabth

SV: Väderstationer
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2011, 09:21:50:50 »
hmm.. det låter som om det här får bli ett vinterprojekt att få ihop detta, men något ska man ju göra också under de mörka månaderna. :-)
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Väderstationer
« Svar #3 skrivet: augusti 14, 2011, 11:49:50:50 »
Hej,
jag har inte de bästa erfarenheter av Oregon Scientific, tyvärr... Köpte två "väderstations klockor" (samma givare som WMR serien). Den ena klockan brakade efter ett par månader och jag fick ny från butiken. På den andra hade tempgivaren gett upp efter ca. 1 år men jag hittade inte kvittot så jag kontaktade Oregon Scientific direkt och skulle få en ny om jag skickade den gamla tillbaka till USA först...

Köpte sen en stor väderstation till stugan och där har jag spenderat mer pengar på att skicka tillbaka grejer (regnsensor och vindmätare) än vad hela stationen kostade. Dumt nog köpte jag den från England... :o

Så, jag kanske bara haft extrem otur men att så mycket strular på samtliga grejer jag köpt från Oregon Scientific verkar ju lite misstänksamt...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag