CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ibland har man bråttom....  (läst 1766 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad x man

Ibland har man bråttom....
« skrivet: juli 08, 2011, 11:12:16:16 »
Igår kväll skulle jag kolla så att det fanns tillräckligt med puckar i min klorinator. Slår av pumpen och stänger ventilen som sitter precis innan klorinatorn. Skruvar av locket och konstaterar att det finns puckar så det räcker. På med locket igen och sen.... slår på pumen utan att öppna ventilen igen  <help>. Det tar bara bråkdelen av en sekund så sprutar det vatten mellan dom två halvorna av kläm-ringen som tätar mellan flervägsventilen och sandfiltret. Fort som f.. stänger jag av pumpen och det slutar att spruta. Öppnar ventilen och startar pumpen igen med samma resultat, två strålar mellan kläm-ringen.

Klantskalle (milt uttryckt) tänkte jag om mig själv. Nåväl, plockar isär ventilen från filtret, kollar packningen, ser inget konstigt utan monterar ihop det hela igen. Håller tummarna och döm av min förvåning när allt är lustätt igen  <antman>.

Ingen är gladare än jag att det löste sig så smidigt men nu undrar jag vad som igentligen hände?
Att vattnet tog sig ut vid den svagaste punkten som tydligen var vid flervägsventilen är tydligt men det jag undra är hur jag kunde avhjälpa felet utan att behöva byta eller reparera något? Jag tog ju bara isär det och återmonterade igen.

Lite nyfiken på om någon har en teori?


//Janne

Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ibland har man bråttom....
« Svar #1 skrivet: juli 08, 2011, 11:42:39:39 »
Om packningen är liknande en o-ring så trycktes den troligtvis åt sidan och fastnade där, när du plockade isär så hoppade den rätt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad x man

SV: Ibland har man bråttom....
« Svar #2 skrivet: juli 08, 2011, 12:48:51:51 »
Låter som det jag också har kommit fram till eftersom klämringen lämnar två glipor där skruv & mutter sitter så fanns det möjlighet för packningen att "smita" ut där.

Anyway, ibland är det skönt att saker och ting kan lösa sig smidigt.


//Janne
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag