CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Limma om koppling?  (läst 11276 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Limma om koppling?
« Svar #10 skrivet: juni 23, 2011, 09:46:28:28 »
Aha, det är så man ska göra. Har inte framgått i de beskrivningar jag sett. Då förstår jag, det röret får man ersätta sedan. Ska prova på ett par vinklar jag har någon gång, jag har flera 90-graders över då jag bara använde två st.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Limma om koppling?
« Svar #11 skrivet: juni 23, 2011, 09:54:58:58 »
Jo, det har jag också testat (men använde ett stämjärn) men fick inte loss allt inne i kopplingen eftersom röret gick sönder p.g.a. värmen och sen är det kört att försöka värma inuti kopplingen... Känns nog ändå tryggare och bättre att köpa en ny tycker jag, då finns inga rester, repor eller missformningar som kan bli när man värmer...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Stroker

SV: Limma om koppling?
« Svar #12 skrivet: juni 23, 2011, 21:03:55:55 »
En slö gammal lagom stor (modell större alltså) skruvmejsel använder jag och röret man ska ta bort kapas bara kanske 5 millimeter från kopplingen. .
Klart man kan köpa nytt men varför då? Som sagt - har limmat om kanske 20 kopplingar eftersom det blev helt fel från början och det har hållit tätt nu i 8 år. Om man är försiktig blir det inga repor av nämnbar art och som sagt. Ta värmepistolen och värm inne i röret på ett halvt varv. Det funkar kanske inte första gpngen så öva på någon annan koppling för fungerar gör det garanterat .. för mig i alla fall :)
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad DJME

SV: Limma om koppling?
« Svar #13 skrivet: juli 28, 2011, 09:23:05:05 »
Har nu verifierat att mina omlimmade kopplingar är helt täta så med tangit lim går det definitivt att värma loss och limma om och gör man sedan som Stroker beskriver, vilket jag inte gjorde, så är det ännu mindre risk att den del som är viktigt inte skadas.

/Mikael
Thermopool 8x4 med glasfibertrappa och GT hylla.
Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag