VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Planering av teknikrum  (läst 28441 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
Planering av teknikrum
« skrivet: juni 09, 2011, 22:56:20:20 »
Vi har en vedbod nära poolen där vi ska ställa pump och filter. Värmepumpen ska jag snickra en hylla till på utsidan av väggen.



Jag har kopplingar och kranar så att det räcker för att koppla ihop det hela. Men vad ska man ta med i planering mer som man kanske ska koppla in i framtiden? Eller är det ingen idé att tänka så, den dagen får man köpa nya kopplingar, för jag antar att det inte går att få isär där man har limmat.

På filtret finns ju ett utlopp för waste, hur har ni löst era? Jag har inget avlopp i närheten, och vattnet från pumpgropen har vi tänkt ta tillvara på och använda för vattning. Inte så lämpåligt att hälla klorat vatten direkt... Man kanske bara ska låta det gå ut genom golvet, det är sand under boden.

Hur ofta använder man förresten det läget på filtret?

En annan sak, i bruksanvisningen för pumpen står det att packboxar och liknande håller ett år. För service ska man plocka loss motorn från pumpen. Har ni placerat era pumpar så att ni kan göra liknande manövrar, eller räknar ni kallt med att den dagen så tar ni bort hela pumpen och plockar isär den på en lämpligare plats?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: Planering av teknikrum
« Svar #1 skrivet: juni 09, 2011, 23:29:51:51 »
Om du inte vet med dig att du skall koppla in något specifikt så är det ju svårt att installera pluggade avstick i förväg. Dock så är det bra att planera så att man har tillräckligt med rörutrymme (t ex raksträcka efter byass till VP). utifall man skulle önska koppla in något i framtiden såsom t ex någon form av saltklorinator, automatisk pH-reglering eller dylkt.

Gällande backspolning så gör jag det ca varannan vecka. Jag brukar kika på manometern för att se om mottrycket ökat något och har det ökat 0,2-0,3 bar så backspolar jag.

Skulle den mekaniska tätningen gå så måste man plocka bort hela pumpen för att laga den. Det är inte så att dem menar att utifall man skall utföra service på pumpen så skall man koppla bort strömmen till motorn/pumpen?

Tänk på att inte sätta VP för nära väggen utifall den suger in luft från den sidan.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Planering av teknikrum
« Svar #2 skrivet: juni 10, 2011, 07:22:58:58 »
Waste har jag en sån "brandslang" som ligger ihoprullad bredvid filtret när den inte används. Jag tror jag köpte den på Biltema...

Tänk på att sätta avstängningsventiler på åtminstone inloppet från skimmer. Har du en ByPass för VP fungerar ju den sen också som avstängning för inlopp. Utan ByPass skulle jag också sätta en avstängning för inlopp...

Om du limmar kopplingar, tänk på att inte sätta på tryck på kopplingarna förrän tidigast 12 timmar och helst 24!
Tvätta med aceton (nagelborttagning) först och snåla inte med limmet och limma på båda ytorna!

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Planering av teknikrum
« Svar #3 skrivet: juni 10, 2011, 07:25:35:35 »
Och jag såg på dina andra bilder att du har PEM slang, tänk på att PEM INTE går att limma så du måste ha övergång till HT rör för pump och filter.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Planering av teknikrum
« Svar #4 skrivet: juni 10, 2011, 07:42:06:06 »
Övergång mellan PEM (den svarta med blå kopplingar) och slangen/rören (grå med grå kopplingar) har jag fått med, de övergångarna är också kulventiler.

Automatisk ph m.m., spelar det någon roll om rören är stående eller liggande? Jag har funderat en hel del på layout, och har kommit fram till att stående rör med ventilerna till VP går åt sidan är den mest "smarta" lösningen i mitt krypin.

Brandslangen, hur har du kopplat ihop den med kopplingen på filtret?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Planering av teknikrum
« Svar #5 skrivet: juni 10, 2011, 07:48:04:04 »
Riktning på rör spelar ingen roll, vattnet trycks genom ändå...  ::)
Det enda är väl om man har solpaneler uppe på taket då man kan behöva någon hjälppump.

Jag har en 50-32mm övergång och sen slangen (som jag tror är 40mm) fast med en slangklämma.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Steffe

SV: Planering av teknikrum
« Svar #6 skrivet: juni 10, 2011, 07:52:40:40 »
Skall du sätta in elektroder senare (som t ex fallet för aut. pH justering) så spelar riktningen på röret roll för. I detta fall så skall röret vara horisontellt. Tror även att en cell till saltklorinator skall vara placerad horisontellt har jag för mig, är inte 100 % säker dock.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Planering av teknikrum
« Svar #7 skrivet: juni 10, 2011, 14:17:28:28 »
Tänk ockå på att det är omöjligt att göra några som helst ingrepp i anläggningen utan att det läcker vatten kring prylarna, vore jag i dina kläder skulle jag nog lägga en våtrumsmatta med någon form av kant som gör att vattnet samlas upp/rinner ut, så att itne brädgolvet blir helt genomsurt varje gång.

Att tätningarna bara skulle hålla ett år kan jag inte tänka mig är sant, du måste läst fel jag skulle vilja påstå att de bör hålla i tio år eller mer om prylarna sköts ordentligt.

En annan sak du kanske skulle överväga är att inte limma alls, visst ser det proffsigt ut med limmade rör, men man tappar rätt mycket flöde i varje 90° böj jämför med om du drar en böjlig slang istället, som har mjukare böjar.
Bättre flöde ger bättre/effektivare rening.

Ytterligare ett råd, dra 50 mm PEM, inte 40 som vi gjorde. 40 mm PEM är för klent, det är i vart fall min uppfattning.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Planering av teknikrum
« Svar #8 skrivet: juni 10, 2011, 18:05:54:54 »
Hej,

Har även jag  med fascination läst att backboxarna i pumpen skall bytas varje år, hittills har det inte behövts hos oss, men jag tror det är
någon form av friskrivning från Astral i detta fallet som inte vill ha garantiärenden.

Troligen en bra idé att byta typ vart tredje eller så skulle jag tro. Jag har en havererad pump i garaget som jag sparat för att demontera så man vet hur det sitter ihop innan man ger sig på det hela i skarpt läge (lindningarna i motorn brann på den pumpen).

Vad gäller rördragningen så finns det vinklar och böjar för limning skillnaden är radien på "kröken" en böj ger lite motstånd en vinkel ganska mycket, kan vara värt att beakta.

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Planering av teknikrum
« Svar #9 skrivet: juni 10, 2011, 18:36:27:27 »
Tänk ockå på att det är omöjligt att göra några som helst ingrepp i anläggningen utan att det läcker vatten kring prylarna, vore jag i dina kläder skulle jag nog lägga en våtrumsmatta med någon form av kant som gör att vattnet samlas upp/rinner ut, så att itne brädgolvet blir helt genomsurt varje gång.

Bra tips, det ska vi se till att göra. Eftersom utrymmet jag tar i anspråk varit den del jag travat ved så har jag en öppning i bakkant (skyddad med nät mot småkryp) så jag har nog mattan så att vattnet rinner ut där.

Att tätningarna bara skulle hålla ett år kan jag inte tänka mig är sant, du måste läst fel jag skulle vilja påstå att de bör hålla i tio år eller mer om prylarna sköts ordentligt.

Så här står det i boken...



En annan sak du kanske skulle överväga är att inte limma alls, visst ser det proffsigt ut med limmade rör, men man tappar rätt mycket flöde i varje 90° böj jämför med om du drar en böjlig slang istället, som har mjukare böjar. Bättre flöde ger bättre/effektivare rening.

Inte limma alls menar du väl inte? För jag har fattat att den slang som följer med ska limmas precis som plaströren. Ska kolla med leverantören så att jag inte missuppfattat något. Och jag har tänkt ha slanganslutning till pumpen och filtret av just den anledningen.

Ytterligare ett råd, dra 50 mm PEM, inte 40 som vi gjorde. 40 mm PEM är för klent, det är i vart fall min uppfattning.

Alla rör som följde med i paketet är 50 mm.

En annan sak som jag undrar över. I montagebeskrivningen så är det en schematisk bild på rördragningen. Efter pumpen men innan filtret så är det inritat en termostat. Där kan jag inte lista ut funktionen kan jag säga.

I manualen för filtret så finns det ingen beskrivning på hur flödet genom filtret går vid de olika lägena, utan bara vaga beskrivningar vilka en del faktiskt är ganska klara.

Men här är min tolkning, rätta mig väldigt gärna där jag har fel.

Filter
Vattnet kommer in i filtret uppe och åker genom sanden ut nere, och vidare till poolen

Backwash
Vattnet går i motsatt riktning, men fortfarande till poolen. Får bara köras i ett par minuter, annars kan det som sitter längst ner (dysan?) gå sönder. Känns väldigt osannolikt, det skitiga vattnet borde hamna i utloppet.

Recirculate
Gå direkt till fängesle utan att passera gå. Alltså ingen passage genom filtersanden.

Waste
Vattnet som kommer in till filtret åker ut genom avloppet, hålet som heter Waste.

Rinse
Samma som Waste fast vattnet passerar filtersanden. I samma riktning genom sanden som läget Filter.

Closed
No comments.

Om Backwash innebär att vattnet ska ut ur systemet så måste man ju se till att man har en slang som är lätt att rulla ut/upp och har snabbkoppling till Waste, annars blir man tokig. Tyvärr blir det lång slang då vi har långt till dagvattnet.
« Senast ändrad: juni 10, 2011, 18:42:22:22 av erikn »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag