VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Snälla, hjälp en noobie med sandfilterpump  (läst 1951 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Minnie

  • Gäst
Minnie
Snälla, hjälp en noobie med sandfilterpump
« skrivet: juli 11, 2018, 14:30:02:02 »
Idag har vi kopplat in pumpen till vår nya pool och jag behöver hjälp med att förstå det här. Jag är inte kunnig på vad alla siffror egentligen innebär, så snälla, prata i termer som en noobie förstår.  ;D

Det är en sandfilterpump på 230 W, flow rate 6 m3/h, max working pressure 0,8 bar. Poolen är inte gigantisk (15 m3) och vi har haft lite andra stora utgifter den här säsongen så i år tänkte vi nöja oss med Intex solvärmemattor och investera i en poolvärmepump nästa år. (Barnen badade dessutom i vår förra pool i fjol som aldrig kom över 18 grader, så det duger nog för en övergångsperiod. En vän har dessutom en pool i samma kubik och får upp temperaturen till 25-26 grader med två mattor.)

Men, när vi kopplar på mattorna (2 st.) och sätter igång pumpen går manometern upp på rött. Siffermässigt innebär det 0,5 bar (eller 7 psi). Enligt instruktionen till mattorna ska de klara en pump med flow rate upp till 7,5 m3 och vår ligger som sagt på 6 m3 så det borde funka. Men det känns ju inte direkt bra när den ligger och pumpar på rött. (Utan mattorna ligger pumpen på dryga 0,3 bar/5 psi) vilket är precis uppe på gult på vår manometer.) Vad kan vi ha gjort för fel eller får vi helt enkelt acceptera att mattorna inte funkar till vår pump (trots vad som står i instruktionsböckerna)?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Snälla, hjälp en noobie med sandfilterpump
« Svar #1 skrivet: juli 11, 2018, 15:21:15:15 »
Din pump klarar att dra runt 6 kubik vid ett max motstånd (tryck) på 0,8 bar .

Man anger att mattorna skall klara ett flöde på 7,5 kubik så dina 6 skall precis som du skriver mattorna klarar , men då vill det till att även pumpen klarar det tryck som mattor tillsammans med sandfiltret ger.

När filtret är backspolat kommer du väl ner rejält i tryck , man får hålla trycket över filtret nere genom spolningar så o då, men trycket över mattorna är ju statiskt och går inte att påverka, jo om du drastiskt drar ner flödet då sjunker även motståndet, men då tappar du mängden uppvärmt vatten.

Du behöver helt enkelt en kraftigare pump

Utloggad Mickelin

SV: Snälla, hjälp en noobie med sandfilterpump
« Svar #2 skrivet: juli 11, 2018, 20:05:21:21 »
Det finns väl en bypass-ventil på mattorna om jag minns rätt?  Koppla förbi mattorna på natten, (då de ju ändå bara kyler, inte värmer) och kör sandfiltret då. På dagen sätter du filterventilen i passthrough (dvs kopplar förbi sandfiltret) och kör bara mattorna. Problem solved.

Minnie

  • Gäst
Minnie
SV: Snälla, hjälp en noobie med sandfilterpump
« Svar #3 skrivet: juli 12, 2018, 11:11:50:50 »
Det finns väl en bypass-ventil på mattorna om jag minns rätt?  Koppla förbi mattorna på natten, (då de ju ändå bara kyler, inte värmer) och kör sandfiltret då. På dagen sätter du filterventilen i passthrough (dvs kopplar förbi sandfiltret) och kör bara mattorna. Problem solved.

Ja, det finns det ju, så det ska vi testa! Tack så mycket!

Minnie

  • Gäst
Minnie
SV: Snälla, hjälp en noobie med sandfilterpump
« Svar #4 skrivet: juli 12, 2018, 13:16:02:02 »
Det finns väl en bypass-ventil på mattorna om jag minns rätt?  Koppla förbi mattorna på natten, (då de ju ändå bara kyler, inte värmer) och kör sandfiltret då. På dagen sätter du filterventilen i passthrough (dvs kopplar förbi sandfiltret) och kör bara mattorna. Problem solved.

Testade att köra bypass på mattorna och visst, trycket gick ner något men var fortfarande på rött på manometern.

Jag börjar fundera på om vi har ett grundproblem, för (som jag skrev inledningsvis) så är trycket högt även utan mattor. Utan mattor är trycket mellan 0,3 och 0,4 bar vilket är på gult på manometern. Jag förutsätter liksom att den ska vara på grönt när allt är som det ska, så inte ens helt utan mattor är det riktigt bra. Vi har backspolat, men fick inte ner trycket särskilt mycket för det.

Utloggad Erica

SV: Snälla, hjälp en noobie med sandfilterpump
« Svar #5 skrivet: juli 13, 2018, 20:52:58:58 »
Om du trots backspolning och bypass-kopplade mattor har för högt tryck så har du något annat problem. Det skulle kunna vara sådant som för klena slangar från pumpen/filtret till poolen eller för små inloppsmunstycken. Med andra ord, något som ger ett stort flödesmotstånd när vattnet cirkulerar. Men det kan vara  så enkelt som att manometern visar fel ? Manometrar till pooler burkar inte vara vare sig exakta eller långlivade. Stäng av pumpen och vänta en stund. Visar nu manometern verkligen på noll ? Eller ligger den fortfarande en bra bit upp på skalan ? Gör den det så har du fel på manometern.

Utloggad butthead

SV: Snälla, hjälp en noobie med sandfilterpump
« Svar #6 skrivet: juli 17, 2018, 11:07:15:15 »
Har du ett ordentligt flöde tillbaka till poolen?
Läser du av skalan rätt? Jag har en med dubbla skalor PSI och kPa. Men i manualen pratar man om bar. Detta lurade jag mig på. Se mitt inlägg. https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12749.0

(Om du nu skulle behöva byta mattorna kan jag rekommendera de mattor från vidaXL som är 6,5m långa. Lätta att montera och värmer sjukt bra)
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan