VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mögel under pool liner  (läst 4769 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oforssen

Mögel under pool liner
« skrivet: augusti 13, 2013, 21:01:16:16 »
Hej! Jag har köpt hus med pool från -66 . Poolen är gjuten i betong 3x5m 1,8 djup. Den har varit utan vatten i 15 år . Jag tog bort Pool linern o under den hittade jag vitt lurvigt mögel o fukt i hörnen!!
Jag förstår att fukt som finns bakom linern kan ju inte torka = mögel. Då är det ju frågan var det kommer ifrån??
 Misstänker att det kommer från marken, alltså måste jag drännera men hur ???
Huset är inte omdrännerat sen det byggdes.
 Poolen ligger i förlängningen av garaget på ena kortsidan av huset och har en separat ventilations anläggning.Jag kommer bara åt 2 sidor av poolen utifrån !
 Vad gör jag ?? Tvättar rent och sätter i en ny liner eller måste jag drännera  ( isolera ) utsidan först och hur ska det gå till ???
Ínomhus betongpool 24 kbm med liner
Speck Badu 40/9 pump
Hayward vari-flo 710 ventil
Rostfritt sandfilter ca 80 kg
Fjärrvärme med reglering Danfoss ECL comfort 110

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Mögel under pool liner
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2013, 22:36:37:37 »
Om det möglat så måste det ju finnas något material som kan mögla. Fukt ensamt räcker ju inte. Betong kan inte mögla utan det måste ju finnas något organiskt material som kan mögla. Kan du inte rensa poolen från insidan om du lyfter ut linern ?

Vad det gäller vad fukten kommer ifrån så kan den ju mycket väl komma från marken, eftersom betongen tydligen inte är vattentät - om det varit en pool i vattentät betong så hade man aldrig behövt någon liner utan poolen hade varit tät i sig själv.

Är linern defekt oxh måste bytas ? Du bör ju komma åt att kontrollera ev. fukt så snart som linern är urtagen i så fall.

Dränering föruitsätter ju inte att du kommer åt överallt, det viktiga är ju att du kommer ned tillräckligt djupt så att du kan få bort markvattnet om det nu finns sådant. I princip skall det inte mögla även om det skulle stå vatten runt poolen, men skulle det vara vattenfyllt så förlorar ni ju en massa värme till omgivande grundvatten och poolen blir dyr att värma.

Det mögel du hittat skulle jag inte tro är något jätteproblem i sig. Får du bara gjort rent och ordnat linern och får vatten i poolen så skall det inte kunna mögla mellan betong och linern i vart fall. Vad skulle kunna mögla där ?

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Mögel under pool liner
« Svar #2 skrivet: augusti 14, 2013, 11:16:31:31 »
Är du säker på att det inte är saltutfällningar?
Det kan se ut som mögel (vitt pulveraktigt)...



AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad TommyC

SV: Mögel under pool liner
« Svar #3 skrivet: augusti 14, 2013, 12:35:26:26 »
Om det inte är saltutfällning så kan det vara kalkutfällning. Vi tog hit Anticimex för vi trodde att vi hade mögel i betongvalvet i ett källarutrymme. Efter ett par dagar kom beskedet att det var kalk. Kalkutfällning är vit, pulveraktig och liknar mögel.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan