Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Elsäkerhet för olagliga hempulare  (läst 5514 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stroker

Elsäkerhet för olagliga hempulare
« skrivet: april 19, 2014, 11:29:39:39 »
Oavsett vad fabror blå tycker och tänker så är det många som olovandes drar och pular med sin el.
Kunde det inte varit lämpligt på ett sådant här forum där det finns en uppsjö hempulare att ha en tråd bara för sådant livsviktigt som elsäkerhet.
Att blunda för att det finns räddar inga liv så enkla (för branschens råd är minst av allt enkla och ska bara vända sig till fackmän) tips på hur man kan lösa saker och ting istället för att säga "NEJ Så får du inte göra" och avråda från rena vansinnigheter hade väl varit behjärtansvärt och kanske kan det räddas liv i förlängningen. Det har alltid pulats och kommer alltd att göras så hjälp istället för stjälp på ett begripligt "ickefackmannamässigt" vis efterlyses. Att få folk att tänka efter är bättre än att blunda.
Jag själv har reviderat mina egna lösningar när jag förstått och är övertygad om att det i de flesta fall aldrig kommer till någons kännedom då det "otänkbara" helt enkelt inte händer. OM det skulle hända så finns det i alla fall en chans att någon slipper uppleva "el ände". Kanhända det är olagligt med en sådan tråd men det måste väl ändå vara bättre att stämma i bäcken.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Elsäkerhet för olagliga hempulare
« Svar #1 skrivet: april 19, 2014, 12:28:21:21 »
Hahaha  ;D

Det du föreslår är i praktiken en alternativ elstandard för dom som inte kan eller vill följa gällande elsäkerhetsregler. Och det i form av en tråd i ett forum. Och inriktningen ska vara att undvika de värsta vansinnigheterna.

Varför inte bara skaffa standarden och lära sig förstå vad som står där och göra rätt istället? Det kommer att spara massor av tid och problem.
« Senast ändrad: april 19, 2014, 13:06:23:23 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Stroker

SV: Elsäkerhet för olagliga hempulare
« Svar #2 skrivet: april 19, 2014, 13:31:55:55 »
 O0 se där vad svårt det kan vara att läsa bara..kanske skulle finnas en standard för det oxå. ::)
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Elsäkerhet för olagliga hempulare
« Svar #3 skrivet: april 20, 2014, 02:41:13:13 »
Med jämna mellanrum kommer det upp frågor om elproblem. Efter lite motfrågor och svar märker man om det är rätt att gå vidare och hjälpa den som har frågeställningen eller be dem kontakta en elektriker.

Kan inte ge exempel, men vet att det har förekommit flera gånger under den tiden jag varit aktiv här.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan