Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp med sandfilter!  (läst 3248 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolpojken

Hjälp med sandfilter!
« skrivet: juni 11, 2011, 17:32:22:22 »
Hej!
Är ny med pool och problem med mitt sandfilter!
När jag kör filter så rinner det ut vatten från "hålet" där det kommer ut vatten när jag backspolar! Har testat det mesta nu men får det inte att fungera!:(
Har haft loss och kollat så att inte packningen är trasig och det var den inte.
Hoppas någon kan ha svar på detta snarast håller på att dö av all värme måste ju kunna bada nu!

Tack på förhand
//Erik

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Hjälp med sandfilter!
« Svar #1 skrivet: juni 11, 2011, 21:44:52:52 »
Hej !  Detta felet gör ju att du förlorar vatten till avlopp hela tiden och är det några större mängder kan du ju inte köra så. Vi har haft detta fel en gång på vår pool och vi märkte det genom att vattennivån plötsligt sjönk flera cm över en natt utan att vi kunde hitta någon läcka någonstans. I vårt fall hade tydligen centralventilen hakat sig på något sätt så att den inte tätade som den skulle. Efter att vi dragit runt några gånger och växlat mellan backspolning, renspolning och filtrering så var problemet borta. Antagligen satt något skräp emellan så att skivor och packning inte kom i kontakt ordentligt.

Har filtret fungerat ordentligt innan detta hände eller är detta din första uppstart ? Är du i säker på att alla portar är kopplade korrekt ?

Utloggad Poolpojken

SV: Hjälp med sandfilter!
« Svar #2 skrivet: juni 11, 2011, 23:11:10:10 »
Hej.
Nej detta är inte första uppstarten allt har fungerat innan!
Det jag gjorde för tre dagar sen var att jag bytte ut slangen mellan filtret och inloppet till poolen för den var lite trasig tredje dagen efter dvs i fredags så upptäckte vi att det läckte väldigt mycket! Det konstiga är att när jag kör på recirculate så läcker det inte. Jo det läcker ca 2 liter i minuten:/
Har testat det mesta tror jag, har haft loss och kollat så att packningen är hel och det var den, låg dock lite skit där som jag rensa bort! Ska testa snurra runt på ventilen lite imorgon och se om det löser sig då annars vet jag inte vad jag ska göra hade ju vart nice och slippa byta filter! Är tacksam om det finns fler tips:)

Utloggad Poolpojken

SV: Hjälp med sandfilter!
« Svar #3 skrivet: juni 12, 2011, 19:35:16:16 »
Upptäckte idag att om jag trycker ner "spaken" man ändrar läge på filtret, så slutade det läcka. Så nu är det bara att komma på om man kan dra åt, eller täta bättre utan att behöva byta ut filtret. Någon som kan ha en lösning på mitt problem?

Utloggad Erica

SV: Hjälp med sandfilter!
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2011, 01:07:38:38 »
Kontrollera om fjädern som trycker omställningsskivan mot packningen verkligen är hel och att det inte finns något skräp eller någon skada som gör att de två tätningsytorna inte trycks mot varandra ordentligt. När vi hade vårt problem var det tydligen bara något som lagt sig emellan (problemet har aldrig återkommit), men skulle fjädern ha gått sönder blir ju resultatet det samma-

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag