CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Högt tryck i sandfiltret samt sand i poolen  (läst 3270 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mlidbom

Högt tryck i sandfiltret samt sand i poolen
« skrivet: juni 08, 2011, 09:52:11:11 »
Hej!
Jag har ett problem med trycket i sandfiltret.
Det ligger strax under 1.5 bar , nästan över på den röda markeringen. Har backspolat ett gäng gånger samt kört rinse men den går upp till 1.5 direkt efter det. Någon som har någon erfarenhet av detta?

Samt när jag stannar pumpen och slår på den så blir det en jäkla skjuts med vatten till sandfiltret så att en stråle skjuter upp från packningen. Strålen kommer bara vid start för att sedan försvinna. Är det bara att byta o-ringen eller är det ventilen som gett upp måntro.

Samt att jag får en del sand i poolen som lägger sig på botten.

Tacksam för tips och råd

Mvh Mattias

Poolgiganten

Utloggad psau

SV: Högt tryck i sandfiltret samt sand i poolen
« Svar #1 skrivet: juni 08, 2011, 10:09:38:38 »
Hade jag varit i din situation skulle jag tömma sandfiltret och inspekterat dysorna längst ner i filtret. Känns som att någon av dessa har gått sönder av en eller annan anledning...

Det är inte helt ovanligt att tryckmätarna fryser under vintern och visar fel värden men i ditt fall verkar du ha ett för högt tryck.
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag