Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pumptryck & filterstorlek  (läst 2903 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kongoloader

Pumptryck & filterstorlek
« skrivet: maj 14, 2011, 13:04:58:58 »
Hej på er alla poolmänniskor

Jag har en fråga som jag hoppas ni kan svaret på.
Jag har ett Bali sandfilter (litet 25-30 kg) och har nu fått tag på en pump med 1 Hp. Tidigare hade jag en pump med 0,33 Hp och tyckte att det var dåligt tryck och att dammsugningen var ineffektiv. Nu ska jag dessutom driva vattnet vid 150 meter PEM slang vilket jag inte tror går med den gamla pumpen.

Frågan = Håller sandfiltret för denna pump eller kommer jag att få problem?

Tack på förhand.





Poolgiganten

Utloggad Zaphod

SV: Pumptryck & filterstorlek
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2011, 13:39:07:07 »
Hej och välkommen  <sol>

I manualen http://primastar.nu/Manualer/PDF%20Filer/Bali_sandfilter.pdf står att det maximala trycket i filteret inte får överstiga 1,5 bar.

Det enklaste och mest tillförlitliga är nog att ringa Primastar direkt och fråga.

Lycka till O0

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Mr kanon

SV: Pumptryck & filterstorlek
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2011, 15:10:47:47 »
Kan gå om du anpassar slangens diameter så att du ligger strax under 1,5 bar.
Du behöver nog by-passa filtret då en så stor pump ger mer än dubbelt så bra flöde.
Sedan när du ska backspola så kanske sanden följer med också.
Enklast är nog att by-passa PEM-slangen med den gamla pumpen och har du bara en 25 mm så måste du nog ha två slingor på 75 m för att få hyfsat flöde.
Jag har själv en likadan pump där jag kör 150 m 25 mm PEM slang parallellt i 3 slingor, ska bli 4 snart.
Jag får ett tryckfall på 0,5 bar när jag kör allt flöde genom slangarna mao så går det 2300 l/min isf 7500 l/min. Skaffa en by-pass samt en avstängning till slangen/slangarna så kan du köra reningen när det är dåligt väder.

Utloggad Kongoloader

SV: Pumptryck & filterstorlek
« Svar #3 skrivet: maj 18, 2011, 12:57:07:07 »
Hej på er och tack för hjälpen. Har precis fått ett nytt bekymmer. Jag har lyckats få tag på en äldre pump med märket Marlow. Jag kan tyvärr inte utläsa hur många bar som kommer ur denna och är rädd att mitt sandfilter går sönder då det endast klarar 1,5 bar. Någon som kan hjälpa mig här, kanske någon som har denna typ av pump?


Marlow Modell J150EC

Typ nr tror jag är T71L2/34924

Om jag visste hur jag lägger upp en bild skulle jag kunna göra det.


Utloggad Kongoloader

SV: Pumptryck & filterstorlek
« Svar #4 skrivet: maj 18, 2011, 13:14:38:38 »
Nu tror jag att bilderna kommer med  ;D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag