CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gullberg & Jansson poolvärmepump frysit sönder  (läst 6230 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sulu

Gullberg & Jansson poolvärmepump frysit sönder
« skrivet: april 26, 2011, 17:29:09:09 »
En väns poolvärmepump har fått frostskador och frysit i sönder. Har någon varit med om ngt liknande? Affären vill inte ersätta. Går de på vanlig villaförsäkring eller på allriskförsäkring eller hur löser man det?
Någon som varit med om detta ?
Tacksam för svar

Poolgiganten

Utloggad x man

SV: Gullberg & Jansson poolvärmepump frysit sönder
« Svar #1 skrivet: april 26, 2011, 22:00:23:23 »
Min G & J pump står alltid ute med det medföljande överdraget som enda skydd på vintern. Jag tar endast loss kopplingarna så att vattnet i pumpen dräneras ut och slår av strömmen. Om din väns pump har stått med vatten i sig över vintern så är det stor risk för skador, i övrigt borde det inte vara några problem.

Det står dessutom i handboken till pumpen att den kan förvaras ute över vintern bara den töms på vattnet.

Finns en allriskförsäkring så borde den kunna gå att utnyttja.

//Janne
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Gullberg & Jansson poolvärmepump frysit sönder
« Svar #2 skrivet: april 27, 2011, 07:34:37:37 »
Vanlig hemförsäkring ska täcka, jag fick vår luft/luft värmepump (för innebruk) ersatt och frågade då även om poolen och enligt TryggHansa räknas poolen som del av "huset".

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Gullberg & Jansson poolvärmepump frysit sönder
« Svar #3 skrivet: april 27, 2011, 09:31:01:01 »
Om du får ut detta på försäkringen har du nog en väldig tur, skall bli kul att se hur det går själv har jag våran i uppvärmt garage över vintern så fort det går ner till frostgrader så låter jag det varma poolvattnet gå igenom pumpen flera ggr under natten.

Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gullberg & Jansson poolvärmepump frysit sönder
« Svar #4 skrivet: maj 10, 2011, 18:19:59:59 »
Hej! Vid stängning så brukar jag även använda en
våtdammsugare för att vara säker på att få
bort allt vatten.
Roland
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Erica

SV: Gullberg & Jansson poolvärmepump frysit sönder
« Svar #5 skrivet: maj 10, 2011, 21:40:10:10 »
Det lär väl då vara värmeväxlaren som har frusit sönder. Den bör ju gå att byta utan att hela pumpen behöver bytas ut.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag