VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp med elkoppling till poolpumpen  (läst 18400 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Hjälp med elkoppling till poolpumpen
« Svar #10 skrivet: april 25, 2011, 14:03:15:15 »
"Proffskopplat" är givetvis bäst, men "korrekt amatörkopplat" blir ändå bättre än "galet amatörkopplat". Min man har sett gott om skräckexempel. Allt från småfel till rena livsfarligheter. Ibland kanske inte faran kommer direkt heller. Han berättade om ett fall där han åkt ut för att besiktiga ett hus där ett barn fått ström i sig från en elgrill på en altan och familjen ville ha elsystemet kollat. Grillen var korrekt kopplad till ett jordat vägguttag. Men det visade sig att jordkontakten i vägguttaget inte var ansluten. De ringde husets förre ägare.Han hade satt upp uttaget genom att koppla vidare från ett icke jordat uttag inomhus (då fanns det ju ingen jord att ansluta till), men han sa att det var inget  problem eftersom han satt upp uttaget bara för sin elektriska gräsklippare, som var dubbelisolerad och inte behövde jord, vilket ju stämde. Men när sedan den andra familjen köpte huset blev det ju livsfarligt när de ovetande om felet kopplade grillen där. Därför gäller ju absolut att ett jordat uttag MÅSTE vara riktigt jordat, oberoende av vad man tänkt att använda det till.

Visst kan du köra pumpen utan motorskyddet tills din elektriker kommer och kopplar. Är du bara BOMBSÄKER på att du kopplat jorden rätt, att du har jordfelsbrytare och att denna fungerar (testa med testknappen) så skall det inte vara någon risk för personskador i vart fall. Men kolla noga när du sätter ström på pumpen att den verkligen snurrar. Gör den inte det lär den brinna upp ganska snabbt om den inte har inbyggt skydd.

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Hjälp med elkoppling till poolpumpen
« Svar #11 skrivet: april 25, 2011, 17:31:33:33 »
Hej,
då slänger jag mig in i matchen... och jag är elektriker... ;)

Enfas motorskydd är i stort sett meningslöst om man inte har någon specialmotor som kräver extra skydd. De flesta har inbyggt termiskt skydd och sätter man motorn till en snabb 10A säkring så sker inga bränder heller (eller, ja, oddsen är väl som att vinna på lotto).

Om en enfas motor tänker "brinna" så gör den det oftast i vilket fall innan ett motorskydd hinner lösa ut. Om man ställer skyddet "snålt" kan det gå men då får man räkna med rätt många "falska" utlösningar av skyddet.

Huvudorsaken till att man har motorskydd för 3-fas motorer är att om en fas trillar bort så brinner motorn direkt annars så motorskyddets främsta egenskap är att "mäta" så alla tre faser belastas lika och lösa ut om de inte gör det. Med en-fas trillar ju liksom den logiken bort...
Överström för en motor ska lösa ut säkringen.

Så, tuffa lugnt på du utan motorskydd för din en-fasare...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Erica

SV: Hjälp med elkoppling till poolpumpen
« Svar #12 skrivet: april 25, 2011, 19:19:10:10 »
Checkade igen med min man som inte riktigt håller med om ovanstående. Visst beror det på vilken typ av 1 fas motor som du har; har den inbyggt skydd så stannar motorn så fort som den blir för varm och då är ju skyddet ordnat. Men en hel del enfasmotorer är egentligen trefasmotorer, som man konverterat genom att sätta en kondensator på dem så att de går att köra på 1 fas. På sådana motorer finns oftast inget inbyggt skydd.

Motorskyddet löser ut så fort som du kommer över inställt värde, ja med en kort fördröjning. Om man t.ex. ställt in det på 2 A så ligger gränsen ungefär där. En 10 A säkring löser inte ut snabbt förrän vid runt 20 A och då har nog motorn redan brunnit. Sedan kan ju motorer brinna av andra skäl också, t.ex. att vatten trängt in i dem.

Det faktum att ett motorskydd levererats med den här aktuella pumpen tyder ju på att motorn är avsedd för detta och kanske inte då har något inbyggt skydd.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Hjälp med elkoppling till poolpumpen
« Svar #13 skrivet: april 25, 2011, 21:16:03:03 »
Tack alla för all hjälp, jag kopplade idag själv in en stickkontakt direkt till pumpen och kopplade den till en uttag som jag vet har en väl fungerande jordfelsbrytare. Pumpen startade jättefint och har rullat hela dagen.

Pumpen verkar dock vara av den typen som erica nämnde alltså en trefas som nu är en 1-fas. Det sitter en stor vit rulle inne där det står 400v. Förmodar att det innebär 3-fas?

I veckan hoppas jag att elektrikern kommer för nu vill jag även ha igång VP så man får lite mer värme!
Swimspa 17fx från Hydropool.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag