Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Filter till dammsugaruttag?  (läst 8202 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Filter till dammsugaruttag?
« Svar #10 skrivet: maj 14, 2011, 21:23:29:29 »
Hej

Har ett tips som kanske hjälper :)

Hade samma funderingar och införskaffade ett filter till dammsugaruttaget :)

Se länken

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1100.0

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Filter till dammsugaruttag?
« Svar #11 skrivet: maj 14, 2011, 21:27:13:13 »
Citera
Enda förenklingen som jag ser det är att du slipper anslutningsplattan för slangen. Du måste ju fortfarande fylla sugslangen med vatten, du måste fortfarande stänga av pumpen när du ändrar trevägsventilen mellan skimmer och suguttag.

Beror ju helt på hur det är kopplat, vi har två vanliga ventiler, en till skimmer och en till dammsugare, vid normal dammsugning öppnar vi fullt mot dammsugaruttaget och stryper skimmer till ca 50%, detta gör man utan att stänga av pumpen, det är på sugsidan och inte en trevägsventil.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Filter till dammsugaruttag?
« Svar #12 skrivet: maj 15, 2011, 11:51:16:16 »
Hej,

Jag har ett liknande filter som du kan få köpa billigt, det satt med på vår poolrobot men jag använder den inte då jag kör genom skimmern.
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad x man

SV: Filter till dammsugaruttag?
« Svar #13 skrivet: maj 15, 2011, 20:27:48:48 »
Just så som du "Housedad" har gjort med ventiler etc. har jag i åtanke att göra. Jag funderade ett tag på om jag skulle ta upp ett hål i poolväggen och montera ett vac-uttag innan jag fyllde upp poolen för i år. Jag bestämde mig dock (för tillfället) att fylla upp och köra skimvac-plattan tills vidare.
 
Skulle jag få för mig att sjösätta min plan så kontaktar jag gärna dig "lundberg" och kollar närmare på ditt filter, tack för tipset.

//Janne
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Filter till dammsugaruttag?
« Svar #14 skrivet: maj 16, 2011, 01:11:39:39 »
Som någon skrev tidigare, när man tröttnat på böket med en dammsugare till skimmern så skaffar man sig en elektrisk poolrobot och bara ler....   <love>


Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Filter till dammsugaruttag?
« Svar #15 skrivet: maj 16, 2011, 21:10:35:35 »
Citera
Som någon skrev tidigare, när man tröttnat på böket med en dammsugare till skimmern så skaffar man sig en elektrisk poolrobot och bara ler....   

Precis så är det, å andra sidan ibland kommer de tre timmar roboten tar på sig inte att finnas --> det kommer att blir dammsugning då och då.

/ Housedad

9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad x man

SV: Filter till dammsugaruttag?
« Svar #16 skrivet: maj 16, 2011, 21:46:44:44 »
Personligen tycker jag det är en aningen "overkill" med en poolrobot för en 3,7x7,5 meters pool som det är i mitt fall. Har inga problem att stå på trädäcket i solskenet då och då och dammsuga för hand. Och är det dåligt väder så väntar jag helt enkelt tills det blir bättre <sol>!


//Janne
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Filter till dammsugaruttag?
« Svar #17 skrivet: maj 17, 2011, 11:33:36:36 »
För egen del så har det inte ens existerat i min vildaste fantasi att behöva köra manuellt sedan roboten köptes. En sak är säker och det är att poolen har aldrig varit så ren som efter detta och ansträngningen är nästan noll.
Känner inte till någon som ångrar sitt robotköp och ingen har väl gått tillbaka till manuellt med alla dess nackdelar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag