CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Att koppla ihop två "pooler"...  (läst 6505 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lillblomma

Att koppla ihop två "pooler"...
« skrivet: april 17, 2011, 20:14:06:06 »
Hej Experter...

Nu får ni lova att inte skratta utan bara förklara så även ett blåbär förstår för jag och maken är av lite olika uppfattning och ingen av oss vill ge sig...  ;D
Vi har en liten ovanmarkspool idag och vill gärna köpa även en badtunna. Vi vill kunna rena även vattnet i badtunnan, kunna hålla vattnet i tunnan (och poolen?) ofryst (åtminstone delvis kanske?) under vintern och kanske kunna använda kaminen till att få upp värmen även i poolen under vår och höst.
Funkar det att ha båda "poolerna" kopplade på samma pump och sen ha kopplingar så man kan välja om man ska cirkulera/rena den ena, den andra eller båda?
Kommer det bara fungera, eller beror det på vilken nivå poolerna står, hur mycket tryck det är vid utloppen och så? Som extra krångel vill vi lägga solvärmemattor på vägen som man kan välja att gå via om det är gynnsamt...
Eller blir det bara svårt? Måste man ha en separat pump per pool, och en som man kan växla vattnet med mellan "poolerna"?

//A - som är för trött för att förstå makens resonemang....

Poolgiganten

Utloggad storbadarn

SV: Att koppla ihop två "pooler"...
« Svar #1 skrivet: april 17, 2011, 20:26:41:41 »
Kör ni klor i tunnan eller liknande o.s.v. känns det som det borde gå, glömt ordet för det då det strömmar igenom men
man tycker det borde gå att testa.
Storbadare som gärna badar med kläderna på.
Fler med denna hobby?

Utloggad Erica

SV: Att koppla ihop två "pooler"...
« Svar #2 skrivet: april 17, 2011, 20:44:51:51 »
För att det skall vara tänkbart utan massor av dyr extrautrustning (nivåreglering i någon form) så måste ju vattenytorna ligga på exakt samma nivå. Annars går det aldrig att på ett enkelt sätt hålla kontroll på vattenflödena mellan de två systemen. En möjlighet är ju annars att ha ett filter och en pump men att koppla dem antingen till det ena eller till det  andra med hjälp av olika ventiler. Men så fort som du samtidigt har förbindelse till båda vattenmängderna så blir det problem om inte nivåerna är identiska.

Utloggad storbadarn

SV: Att koppla ihop två "pooler"...
« Svar #3 skrivet: april 17, 2011, 20:46:33:33 »
Det är alltså vattennivåerna som måste vara lika och detta p.g.a. vattentrycket då förstås?
Storbadare som gärna badar med kläderna på.
Fler med denna hobby?

Utloggad Lillblomma

SV: Att koppla ihop två "pooler"...
« Svar #4 skrivet: april 17, 2011, 20:52:18:18 »
Åkej...
Men om det går att lösa då, så att man har vattenytan på samma nivå... Och om det blir ojämnt (skvalpar ut) så jämnar det inte bara ut sig då när man öppnar upp cirkulationen genom båda, eller kan det flöda åt fel håll då?

Då kan man kanske ha en separat förbindelse med kran som man öppnar försiktigt först så vattennivån får jämna ut sig, innan man drar igång cirkulationen? Och så får man ha lite marginal till kanten på tunnan så det inte flödar över så lätt...

//A

Utloggad storbadarn

SV: Att koppla ihop två "pooler"...
« Svar #5 skrivet: april 17, 2011, 21:03:24:24 »
Det borde vara en bra tanke att testa det.
Storbadare som gärna badar med kläderna på.
Fler med denna hobby?

Utloggad Erica

SV: Att koppla ihop två "pooler"...
« Svar #6 skrivet: april 17, 2011, 21:04:38:38 »
Vattennivåerna kommer normalt automatiskt att jämna ut sig om man kopplar ihop två kanaler på sugsidan, en till varje pool. Det som skvalpar ut ur en pool är närmast försumbart, möjligen undantaget när man har barnkalas i poolen,, :)  Men om det är en utomhuspool så kan ju regn öka nivån lika väl som att avdunstning kan minska den.

Men under drift så är väl det oftast så att man i en badtunna vill ha en betydligt högre temperatur än vad som är vanligt i en pool och då har man ett problem till att lösa...

Utloggad storbadarn

SV: Att koppla ihop två "pooler"...
« Svar #7 skrivet: april 17, 2011, 21:06:07:07 »
Det blir en väldigt behaglig temperatur i poolen, dock inte för simmare.
Storbadare som gärna badar med kläderna på.
Fler med denna hobby?

Utloggad Erica

SV: Att koppla ihop två "pooler"...
« Svar #8 skrivet: april 17, 2011, 21:32:15:15 »
Att simma i 40-gradigt vatten är inte så behagligt. Dessutom skulle man få extremt höga uppvärmningskostnader om man skulle hålla en pool på den nivån här i Sverige. Till det kommer höga kemikaliekostnader, eftersom kloret bryts ned mycket snabbare vid så hög temperatur. Men man kanske kunde komma runt problemet genom att låta en mindre del av vattnet cirkulera genom tunnan och hålla höre temperatur där. Men det blir ganska komplicerade lösningar och med tanke på att ett litet filter idag kan fås ganska billigt är det frågan om det är lönt att experimentera med sådana lösningar.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Att koppla ihop två "pooler"...
« Svar #9 skrivet: april 17, 2011, 21:46:42:42 »
Jag tyckte jag kände igen frågan, och söker man så finner man  ;D
Här är en som har fått det du vill göra att fungera

Har nu badtunnan på plats och efter ett antal sömnlösa nätters funderande tror jag mig funnit en hållbar idé för sammankoppling. Tunnan står högre än poolen vilket gör att det borde fungera.

En trevägsventil efter sandfiltret tillåter mig välja hur mycket vatten som skickas till tunnan(resten går i retur till poolen som vanligt). Med hjälp av ett breddavlopp i tunnan, typ 15 cm under kanten kan vattnet rinna tillbaka till poolen eftersom den står lägre ner.

Alltså, tunnan förses kontinuerligt med samma renade vatten som poolen och nivån hålls konstant med hjälp av breddavloppet. Vid bad i tunnan stängs tillförseln av vatten och breddavloppet och tunnan kan värmas upp. Om värmen blir för hög vilket lätt händer kan tillförseln öppnas tillfälligt.

Efter badet trycker man kaminen full, öppnar breddavloppet och tillförseln till max. Det blir då typ 2-2500 liter 45-50 gradigt vatten som matas ut i poolen på ca 17000 liter. Vet inte hur många grader det gör på poolvattnet men har en känsla av att det blir varmare  O0

Tunnan är från "Sotarn" och utrustad med plast-insats. Den har provbadats ett antal gånger (helt underbart i kombination med dopp i poolen och ett par pilsner)och det känns lika tokigt varje gång man lämnar 1500 lit 40 gradigt vatten att bara stå och kallna!?!?

...tror det kommer funka...eller?...

...kommentar någon?...

Jonas

Hela tråden
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5502.0

/Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Lillblomma

SV: Att koppla ihop två "pooler"...
« Svar #10 skrivet: april 18, 2011, 16:44:09:09 »
Jag tyckte jag kände igen frågan, och söker man så finner man  ;D
Här är en som har fått det du vill göra att fungera

Har nu badtunnan på plats och efter ett antal sömnlösa nätters funderande tror jag mig funnit en hållbar idé för sammankoppling. Tunnan står högre än poolen vilket gör att det borde fungera.

En trevägsventil efter sandfiltret tillåter mig välja hur mycket vatten som skickas till tunnan(resten går i retur till poolen som vanligt). Med hjälp av ett breddavlopp i tunnan, typ 15 cm under kanten kan vattnet rinna tillbaka till poolen eftersom den står lägre ner.

Alltså, tunnan förses kontinuerligt med samma renade vatten som poolen och nivån hålls konstant med hjälp av breddavloppet. Vid bad i tunnan stängs tillförseln av vatten och breddavloppet och tunnan kan värmas upp. Om värmen blir för hög vilket lätt händer kan tillförseln öppnas tillfälligt.

Efter badet trycker man kaminen full, öppnar breddavloppet och tillförseln till max. Det blir då typ 2-2500 liter 45-50 gradigt vatten som matas ut i poolen på ca 17000 liter. Vet inte hur många grader det gör på poolvattnet men har en känsla av att det blir varmare  O0

Tunnan är från "Sotarn" och utrustad med plast-insats. Den har provbadats ett antal gånger (helt underbart i kombination med dopp i poolen och ett par pilsner)och det känns lika tokigt varje gång man lämnar 1500 lit 40 gradigt vatten att bara stå och kallna!?!?

...tror det kommer funka...eller?...

...kommentar någon?...

Jonas

Hela tråden
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5502.0

/Johan

Ja, ja, ja!!! Det är ju precis så vi tänkt oss! Och vad enkelt med ett bräddavlopp bara!
Ska se om det går att få tag på Jonas T för en uppdatering!
Tack Experter, det VISSTE jag väl att svar fanns att finna här. (Och förlåt, jag borde ha letat själv innan jag frågade)

//A

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag