CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: luft i systemet  (läst 5227 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jack

luft i systemet
« skrivet: mars 31, 2011, 22:38:19:19 »
Hej på er alla!

Har idag startat upp poolen efter en lång o kall vinter i Skåne(Malmö) o vad händer ?
En jävla massa luft som jag inte kan bli av med ! När jag har backspolat så är nivån full i pumpen, sedan sjunker den ner till hälften efter 1minut, och det bubblar i glasfönstert till sandfiltert.
Pumpen är ca 7år, och sandfiltert är nytt 2010.
Vänligen
Jack

Poolgiganten

Utloggad Zaphod

SV: luft i systemet
« Svar #1 skrivet: april 01, 2011, 11:13:36:36 »
Om alla skarvar är täta på sugsidan, så skulle jag kolla om axeltätningen på pumpen kanske läcker. Har själv ingen koll på hur man gör detta, men det finns säkert någon annan som kan ;)

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad jack

SV: luft i systemet
« Svar #2 skrivet: april 01, 2011, 21:59:17:17 »
Tack för ditt svar! Jag får kolla upp det, såg också att jag får lite sand ( Grus ) i vatten koppen när jag backspolar?

Utloggad Erica

SV: luft i systemet
« Svar #3 skrivet: april 02, 2011, 13:31:12:12 »
Vi hade detta felet på vår poolpump en gång. Det kom in luft oförklarligt. Det var inte sådana mängder att det blev helt stopp, men man märkte att det bubblade i utloppen. Strax efteråt gick ett lager i pumpen sönder och den fick lämnas in på service. Efter servicen, där man bytte lager plus tätningar, så var problemet borta.

Fyll upp systemet och försök starta. Torka noga runt pumpaxeln före start dock. När man sedan stannar pumpen så märker man nog oftast om något vatten tränger ut tillbaka runt axeln. Vår pump är en Pahléns, av brons.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: luft i systemet
« Svar #4 skrivet: april 09, 2011, 16:34:24:24 »
Jag hade luft i systemet i fjol.
Poolfolk från Folkpool var här, skakade på huvudet, bytte koplingar och kranar..skakade på huvudet och åkte hem.
Luften kvar.

Efter halva sommaren sträckte jag ner armen i tekniklådan så långt jag kunde och kände på pumpens avtappningsplugg. Den gick att vrida ytterligare ett varv (då jag tog i med all kraft).

Luften borta.
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad zek

SV: luft i systemet
« Svar #5 skrivet: april 11, 2011, 19:18:26:26 »
Ibland är det enklare än man tror, jag hade samma fenomen nu i år när jag startade upp. Pumpen var fylld och startade fint, efter en stund kom det massor med luft. Nu är det så att jag har ett separat "pumprum" varifrån jag inte ser breddavloppet. Det visade sig nämligen vara så enkelt att nivån var så låg att när pumpen gått en liten stund drog virveln i breddavloppen ner luft i pumpen. en timmas påfyllningf senare var problemet ur världen.

Naturligtvis har du redan kollat detta det är väl bara jag som är så dum...... <hmm>
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Zaphod

SV: luft i systemet
« Svar #6 skrivet: april 12, 2011, 10:20:35:35 »
Det visade sig nämligen vara så enkelt att nivån var så låg att när pumpen gått en liten stund drog virveln i breddavloppen ner luft i pumpen. en timmas påfyllningf senare var problemet ur världen.

Naturligtvis har du redan kollat detta det är väl bara jag som är så dum...... <hmm>

Nädå, det finns fler som kliade sig på flinten vid uppstart  <hmm>

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag