VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Frostsäker nivåavkänning  (läst 2236 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bjarredsbon

Frostsäker nivåavkänning
« skrivet: mars 27, 2011, 21:28:39:39 »
 Hej,

Jag har en balanstank till ett spa som är magert isolerad, och som fryser vintertid. Helst vill jag inte tömma den varje säsong..
Samtidigt behöver jag ha en nivåavkänning i den, så att systemet kan fylla på nytt vatten och/eller stanna cirkulationen när det blir för lite vatten.

Vad är den driftsäkraste lösningen som inte ruinerar mig?
- Pressostat på cirkulationsvattnet är inte tillräckligt driftsäkert. Den jag provat "hänger" sig titt som tätt iaf (Pahlen).
- Nivåbrytare i tanken känns svårt, eftersom tanken kommer att frysa. Har inte kollat så noga - finns det nivåbrytare som kan befinna sig i is? Ett robust skal och gummislang kanske funkar..
- Nivåsensor på utsidan (ultraljud?) . Har liten erfarenhet av dem. Men eftersom de inte har kontakt med vatten så känns inte is som ett problem. Driftsäkra / dyra?

Tar gärna emot tips om vad som funkar bäst.

Tack,
Peter


Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Frostsäker nivåavkänning
« Svar #1 skrivet: mars 28, 2011, 09:35:51:51 »
Frostsäker säger du - menar du att den måste fungera även vid frost eller bara att den inte blir förstörd om det fryser ? Vi har en nivåindikering till vår pool (visserligen inomhus) som min man knåpade ihop och som består av en pressostat som har suttit i en gammal tvättmaskin kombinerat med en akvarieluftpump. Luftpumpen bubblar ut geom en slang och pressostaten känner mottrycket. Funkar jättebra och eftersom det bara är luft i kretsen så bör den tåla frost också.

Utloggad Lars T

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Portugal
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Numera en liten rund ovanjordspool.
    • Visa profil
    • Miranda do Corvo
SV: Frostsäker nivåavkänning
« Svar #2 skrivet: mars 29, 2011, 08:17:34:34 »
Hej poolare.
Det finns ju numera nivåkännare, som sättes på utsidan av tankarna.
Troligtvis lämnar de dock bara en signal när nivån stiger/faller till ett visst läge.
Enkla att installera.
http://www.watski.se/Butiken/Produkt/?EnovaId=218228
Lycka till,
Lars

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag