CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vattennivåstyrning och temperaturmätning DIY  (läst 3466 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad davidekholm

SV: Vattennivåstyrning och temperaturmätning DIY
« Svar #10 skrivet: juni 28, 2019, 09:47:15:15 »
Ja, detta är ingen "volymprodukt" direkt :-). Det är intressant att spekulera kring vilken teknisk lösning som är mest robust. Det finns allt ifrån  helt mekaniska flottörer, till denna lilla "dimitris76" som är mekanisk/elektrisk och så min lösning med högohmig resistansavläsning. Grundregeln "less is more" brukar förstås gälla, men den KAN vara så att den rent mekaniska lösningen lättare "jammar" rent mekaniskt. Min probe har ju inga mekaniska delar alls. Elsignalen kan fela, men där har jag en "better safe than sorry" logik som slår av vattnet efter en timme i alla lägen oavsett signal. Att magnetventilen jammar ser jag som mindre sannolikt än att en mekanisk ventil gör det eftersom magnetventilen har en fjäder som vill stänga den hela tiden. Där är risken dock större att den aldrig öppnar vid något elektriskt fel, och det kan ju också leda till problem med en pump som går torr... Många parametrar blir det...

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: Vattennivåstyrning och temperaturmätning DIY
« Svar #11 skrivet: juni 29, 2019, 11:39:55:55 »
Jag har pooltak och vattenförlust pga avdunstning är minimalt. Jag koppla slangen väldigt sällan vid säsongstart och då och då för att "top off" poolen utan behöva vänta och kolla kontinuerligt nivån. Trägårdsslangen ligger alltså inte i vägen när vi baddar i poolen men en såpass liten flötörventil kan lätt gömmas i vilken skimmerhus som helst med en permanent PEM-slang liggande under markstenar/trall för en mer diskret installation.

Vad gäller säkerhet och översvämningsrisk som innebär en ventil som hänger öppen, detta problem kan man lätt lösa med en sån manick:
Flowmeter Water Timer https://www.amazon.com/dp/B00176FFJC/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_20YfDbVAKE3RJ
eller
CONTINENTAL Flow Meter Water Timer https://www.amazon.com/dp/B00CWC3CFE/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_U.YfDbQASG7SZ

Man kan inställa max vattenvolym som man kan acceptera att försvinna från poolen inom bäddsäsongens period.

//Dimi
« Senast ändrad: juni 29, 2019, 12:49:47:47 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad davidekholm

SV: Vattennivåstyrning och temperaturmätning DIY
« Svar #12 skrivet: juni 29, 2019, 12:48:15:15 »
Vår pool är ovanpåliggande och avdunstningen är betydligt större då vi inte orkar täcka den så ofta med bubbelplast, så för oss har det blivit meckigt att komma ihåg att fylla upp. För att hålla nivån i den "sweet-spot" som vi önskar (inom en cm) så får man fylla på några gånger i veckan

Utloggad Dimitris76

SV: Vattennivåstyrning och temperaturmätning DIY
« Svar #13 skrivet: juni 29, 2019, 12:51:25:25 »
Flötörventil i skimmerlock alltså och volymstyrd ventil vid kranen.  O0
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag