CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Cirkulationspump tabbe?  (läst 2015 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vanten7

Cirkulationspump tabbe?
« skrivet: juni 21, 2019, 00:03:04:04 »
Hej!

Jag skulle rensa filtret på poolen idag. Stängde av pumpen, backspolade osv. Men sen till det klantiga. Jag satte filtret på filtrering sen drog jag igång pumpen igen. Men så dum som jag är så glömde jag att släppa på vattnet från pumpen genom kulventilen >ohno> >ohno> Denna va avstängd pga att jag gjorde rent silen i pumpen.
Hörde att det slörpade till och allt vatten i pumpen tog slut och pumpen han gå torr i 1-2 sekunder då stoppade jag pumpen. Släper på vattnet från poolen till pumpen och drog igång pumpen igen. Pumpen funkade och inget mer med det, men nu på kvällen när jag skulle bada så tycker jag att det låter lite mer i poolen under pooltaket.
Antingen är det bara nojjor eller att det kanske är lite tystare ute än på dagen så arr den hörs högre eller så har pumpen tagit skada. Går detta att kolla/testa på något sätt?

Tyckte pumpen kändes ganska varm men det kanske den alltid är? Mycket man lägger märke till när man gjort något klantigt.

Pumpen ligger under vattenytan och det är en
Phalens SBM T14 0.65kW.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Cirkulationspump tabbe?
« Svar #1 skrivet: juni 21, 2019, 01:43:34:34 »
Lugn,lugn...1 eller 2 sekunders drift utan vatten kan INTE förstöra din pump. Om du hade sagt att den stått och gått en timme utan vatten hade risken varit relativt stor...men med detta lilla så om något ljud har ändrats så har det andra orsaker. Man brukar söga att en pump helst inte skall få gå torr mer än 30 sekunder, men jag vet flera fall där det handlat om många minuter utan att det blivit några skador.

Utloggad nyburjare

SV: Cirkulationspump tabbe?
« Svar #2 skrivet: juni 21, 2019, 10:08:54:54 »
Ja en timme!! Utan vatten då finns inga tvivel om en bränd axeltätning!
En helt ny pump som startas upp för första gången där räcker 5-10 sek. För att tätningen ska paja. En tidigare använd har en inkörd keramisk yta o klarar sig längre... om nu mot förmodan någon skada skulle uppkommit på axelrätningen brukar inte det första tecknet vara oljud utan fukt på golvet under pumpens axel.... o skulle den vara skadad går den att byta ut... tätningen alltså.

Utloggad Erica

SV: Cirkulationspump tabbe?
« Svar #3 skrivet: juni 21, 2019, 14:20:01:01 »
I det här aktuella fallet var pumpen tydligen först full med vatten (det "slörpade till" som TS skriver), men sedan pumpades detta ut utan att något nytt kom in. I det fallet tål tätningen klart mycket mera än om man bara startar en ny pump som aldrig fått tätningsytan våt över huvud taget. Så risken för skador i TS fall borde vara obefintlig.

Utloggad nyburjare

SV: Cirkulationspump tabbe?
« Svar #4 skrivet: juni 21, 2019, 16:56:39:39 »
Ja exakt..
 Typ vad jag skrev ..  <antman>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag