VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Luft i pumpen, tacksam för hjälp.  (läst 9872 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ankan_84

Luft i pumpen, tacksam för hjälp.
« skrivet: juli 24, 2009, 18:25:38:38 »
Hej, är nyregistrerad här. Min far och jag håller på med ett poolbygge som är näst intill klart.
Cirkulationen fungerar på följande sätt. Det finns två insugningmöjligheter till cirkulationspumpen. En via en skimmer och en via en ränna där det sker "overflow".
Hoppas att jag kan förlara bra:P

Skimmern ligger högre än pumpen så när man kör cirkulationen via skimmern så fungerar allt prickfritt, men ska man ta cirkulationen via owerflown så kommer det luft i pumpen.
Via rännan (overflown) går det till en bufferttank som ska hålla en konstant nivå, därifrån suger pumpen ca en meter upp.
När man kör på detta sättet så löser flödesvakten efter 20-30 min. Hur har ni kopplat flödesvakten??

I pumpstyrningen ligger det ett tidsrelä som är inställt på 20 sek för att man ska hinna få flöde innan flödesvakten klipper vid start, men ska man även ha ett tidsrelä på flödesvakten?
Det kan ju komma en luftbubbla och då klipper ju vakten direkt. Hade kanske varit bra om man hade ca 5 sek fördröjning på flödesvakten??

Eller hur mycket nivå över suget behöver det vara för att inte pumpen ska dra med sig luft?
Ska man ha någon avluftning av något slag??

Hoppas jag kan göra mig förstådd....

Mycket tacksam för svar....

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Luft i pumpen, tacksam för hjälp.
« Svar #1 skrivet: juli 24, 2009, 18:56:47:47 »
Hej o välkommen.  :)

Kan tyvärr inte svar på dina frågor men vart väldigt nyfiken på hur poolen ser ut, kan man få se en bild? :angel:
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad ankan_84

SV: Luft i pumpen, tacksam för hjälp.
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2009, 19:06:53:53 »
Hejsan, jajamen jag kan lägga upp bilder. Lägger upp några imorgon eller övermorgon... O0

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Luft i pumpen, tacksam för hjälp.
« Svar #3 skrivet: juli 24, 2009, 19:09:17:17 »
hej
tycker det låter som vattenmängden via owerflown är otillräckligt eftersom den fungerar vanliga vägen,men precis som Fia säger skicka ut lite bilder som visar vad du talar om så får du säkert hjälp.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad ankan_84

SV: Luft i pumpen, tacksam för hjälp.
« Svar #4 skrivet: juli 24, 2009, 19:11:23:23 »
Tack för svaren. Precis som du säger Carlsos, det verkar vara någon läcka någonstans, att nivån blir för låg i expansionskärlet.

Men men, jag skickar upp bilder imorn, så får ni se :)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Luft i pumpen, tacksam för hjälp.
« Svar #5 skrivet: juli 24, 2009, 21:47:22:22 »
Jag tror inte att det behöver vara någon läcka, kanske har ni helt enklet bara lite för lite vatten i poolen, när ni växlar från skimmer till overflow så blir det helt enkelt tomt/för låg nivå i bufferttanken. (skimmernivån ligger ju antagligen lägre än "overflownivån", vilket i sin tur ger mer vatten i bufferttanken när ni kör via skimmern)

Ni kommer att behöva fylla poolen då och då, det avdunstar rätt mycket vatten...
Jag skulle tro att det ni nu upplever är ett klart tecken på att ni behöver fylla poolen, men ej heller jag har någon egen erfarenhet av overflowpooler.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad ankan_84

SV: Luft i pumpen, tacksam för hjälp.
« Svar #6 skrivet: juli 25, 2009, 18:00:27:27 »
Lite uppdatering: Bilder inkommer under kvällen då jag glömde sladden mellan datorn och kameran.
Vi har troligen hittat problemet. Vi har en läcka i rännan där vattnet från "overflown" rinner. Vi ska tätta där imorgon.

Men men, bilder kommer inom kort....

Utloggad ankan_84

SV: Luft i pumpen, tacksam för hjälp.
« Svar #7 skrivet: juli 26, 2009, 13:06:49:49 »
Nu ligger det bilder ute i galleriet. bara tre stycken dock, men kan lägga upp fler när alla detaljer är klara:P

Vi hittade läckan. Det läckte som sagt i rännan där overflown kommer, vilket är åtgärdat nu, så nu fyller vi upp den till max...

Utloggad Fia

Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad ankan_84

SV: Luft i pumpen, tacksam för hjälp.
« Svar #9 skrivet: juli 26, 2009, 15:16:09:09 »
Poolen under konstruktion ;)

Snart klart...
« Senast ändrad: juli 26, 2009, 15:23:35:35 av ankan_84 »

Utloggad Fia

SV: Luft i pumpen, tacksam för hjälp.
« Svar #10 skrivet: juli 26, 2009, 16:44:30:30 »
Det var bland läckraste jag sett på länge, medelhavskänsla!! <sol> <sol> <sol>
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Luft i pumpen, tacksam för hjälp.
« Svar #11 skrivet: juli 26, 2009, 17:03:07:07 »
mycket tjusigt kan bara grattulera oc hålla med Fia
// carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad ankan_84

SV: Luft i pumpen, tacksam för hjälp.
« Svar #12 skrivet: juli 26, 2009, 17:34:15:15 »
Tackar tackar, ska hälsa min far detta. Det är han som har gjort det allt, jag har bara varit med och gjort det roliga:P
Tanken är att det ska vara lite "inka-inspirerat". (Medeltid/medelhavet).

Har lite andra frågor. I och med att poolen ligger på solsidan så dunstar det ganska mycket på en dag. Vi skulle gärna
vilja ha en automatisk återfyllning, då gärna via expansionskärlet. Hade tänkt att man kunde använda sig av en vippa som man kan hänga ner
och en ventil som är kopplad på vattenslang. Vattenslangen finns redan framdragen. Har ni några bra ideer av vad man skulle kunna använda
som vippa (nivåvakt) + ventil.

Tanken är att när expansionskärlet når en viss nivå så ska vippan sluta och ventilen öppna och fylla på ca 100 liter eller liknande.
Tack för bra feedback :)
« Senast ändrad: juli 26, 2009, 17:38:13:13 av ankan_84 »

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Luft i pumpen, tacksam för hjälp.
« Svar #13 skrivet: juli 26, 2009, 18:54:42:42 »
använd flottören mm till en gammal toalettstol så har du allting du behöver för automatisk påfyllning av vattnet O0

/ronson
ps. kanonbygge O0
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad ankan_84

SV: Luft i pumpen, tacksam för hjälp.
« Svar #14 skrivet: juli 26, 2009, 19:45:37:37 »
Det skulle nog fungera, behöver bara någon kontakt som sluter till en ventil eller?

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Luft i pumpen, tacksam för hjälp.
« Svar #15 skrivet: juli 27, 2009, 10:17:37:37 »
Wow, det var riktigt häftigt, ursnyggt poolområde.
Du får belöna din far ordentligt! O0

MVH
Majja
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Luft i pumpen, tacksam för hjälp.
« Svar #16 skrivet: juli 27, 2009, 16:53:02:02 »
använd flottören mm till en gammal toalettstol så har du allting du behöver för automatisk påfyllning av vattnet O0

Jag har automatisk påfyllning och det har fungerat utan problem sen starten. Det är precis som ronson säger med hjälp av en flottör. Jag har en extra skimmer till detta där vattnet in kommer och sen en anslutning från den till poolen.
När flottören sjunker öppnas ventilen så vattnet kommer in. Allt är kopplat till mitt vanliga kommunala vatten.

Måste också berömma bygget! O0
« Senast ändrad: juli 27, 2009, 16:59:07:07 av jjboy »
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad ankan_84

SV: Luft i pumpen, tacksam för hjälp.
« Svar #17 skrivet: juli 28, 2009, 10:16:05:05 »
Tackar tackar, din ide verkar vara mycket bra. Hyffsat billig också.
Men du har ingen kontakt som öppnar ventilen utan allt sköter sig självt eller??

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Luft i pumpen, tacksam för hjälp.
« Svar #18 skrivet: juli 30, 2009, 01:11:26:26 »
Allt sköter sig själv. Sen har jag kopplat en vanlig kulstoppsvred inne i källaren. Stänger av där under vintern så att jag inte sränger sönder systemet när det fryser. Då sätter jag i en plugg och skruvar loss häverten, så inte de delarna fryser sönder.
Vattnet rinner ner i en bit i slangen där det är svårare att frysa.

Nu glömde jag göra detta denna vintern utan stängde bara av vattnet. Så att trycket försvinner. Inget frös sönder. Vilket var tur för mig.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad utopiazz

SV: Luft i pumpen, tacksam för hjälp.
« Svar #19 skrivet: juli 30, 2009, 16:02:21:21 »
I pumpstyrningen ligger det ett tidsrelä som är inställt på 20 sek för att man ska hinna få flöde innan flödesvakten klipper vid start, men ska man även ha ett tidsrelä på flödesvakten?
Det kan ju komma en luftbubbla och då klipper ju vakten direkt. Hade kanske varit bra om man hade ca 5 sek fördröjning på flödesvakten??

Det finns tidrelän som antingen är tillslagsfördröjda eller frånslagsfördröjda (med växlande kontakter). Jag antar att ditt relä är tillslagsfördröjt och kopplat paralellt med flödesvakten. Den fungerar som en "bygling" under 20 sek vid tillslag. Med ett frånslagsfördröjt relä i serie med flödesvakten så kan du slippa att pumpen stannar vid minsta "hicka" på flödet

Jag tror jag har ett sprillans relä som är lämpligt du kan få köpa för en billig penning. Skicka ett PM om du är intresserad så ska jag kolla i lådorna.

Utloggad ankan_84

SV: Luft i pumpen, tacksam för hjälp.
« Svar #20 skrivet: augusti 03, 2009, 19:37:17:17 »
Precis som du säger. Det ligger ett tidsrelä parallellt med vakten. Men som sagt, behöver ju bara ett relä
som påverkas av vakten, som du säger.

Ska kolla om min far nappar på ideen:P

Hör av mig i så fall, tack för hjälpen.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan