CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pump problem  (läst 7497 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 12345kloster

Pump problem
« skrivet: maj 03, 2007, 23:10:27:27 »
Har letat på forumet men inte hittat något riktigt bra.

Har precis fått min Octavia klar men har problem med reningen. Får inte pumpen att suga.

Har pump / filter i garage. Skimmern sitter ca 50 cm under pumpen. Slanglängd ca 5 m.

Har provat det mesta. Spolat vatten i skimmern direkt i röret etc etc. TIPS?

Obs har ingen backventil men med hjälp av slangen borde jag få upp tryck ändå väl?

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pump problem
« Svar #1 skrivet: maj 03, 2007, 23:17:53:53 »
Har du kran ved skimmer? I så fall ville jeg ha stengt den å fylt opp vann i grovsilen til pumpen for så å starte pumpen for deretter å langsomt åpne krana. Har du sjekket alle overganger slik de er tette? Pumpene er dårlige på å suge.

EDIT: +har du nok vann i poolen slik at du unngår å dra inn luft i skimmer?

Utloggad 12345kloster

SV: Pump problem
« Svar #2 skrivet: maj 03, 2007, 23:31:11:11 »
Jag kan sätta en plugg i skimmern. Har kollat alla övergångar så dom är täta.
Har fyllt  vatten till halva skimmern

Utloggad MrXs

SV: Pump problem
« Svar #3 skrivet: maj 04, 2007, 05:58:01:01 »
Sätt ned trädgårdslangen i bräddavloppet så den skickar vatten till din pump, de är kassa på att suga luft om de ens kan det..
Men gör du så så får du vatten till pumpen och sedan skall du kunna få igång cirkulationen.

Men skall du ha stopp på pumpen över nätter eller liknande skulle jag satt en backventil så vattnet ej rinner tillbaka så att du bränner pumpen.
Rektangulär 8x4 i Leca med Roman end på kortsidan. Värmer med solfångare.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pump problem
« Svar #4 skrivet: maj 04, 2007, 06:44:32:32 »
På vår pool finns det gängor i bottenhålet i skimmern, jag har gjort en koppling som jag skruvar ned i hålet när vi skall starta poolen på våren.
Kopplar på trädgårdsslangen på kopplingen och fyller upp/spolar igenom både pump, filter och hela rörsystemet med trädgårdsslangen innan jag startar pumpen, funkar klockrent O0
Kom ihåg att ta bort trädgårdsslangen och kopplingen innan du provar starta poolcirkulationspumpen!

Vi har också vår cirkpump ca 50 cm ovan vattenytan.

Om detta inte hjälper så har du förmodligen läckage på sugsidan eller kopplat pumpen så att den går åt fel håll.
En pump som roterar åt fel håll pumpar vatten, dock med reducerad kapacitet, och den lyckas säkert inte suga fram nåt vatten om du inte har helt luftfritt när du startar den.

Lycka till.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad 12345kloster

SV: Pump problem
« Svar #5 skrivet: maj 04, 2007, 16:58:45:45 »
Var skall jag placera backventilen, precis efter skimmern?

Utloggad Freddan

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 48
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pump problem
« Svar #6 skrivet: maj 04, 2007, 21:33:36:36 »
Hej Kloster,
hoppas att du får ordning på kopplingarna etc. Du får jätte gärna lägga ut bilder på hur du har kopplat samma
pump sandfilter etc då jag står i startgroparna att ge mig i lag med detta snart också.

Vore mycket tacksam om du hade lite bilder att dela med dig. En bild säger mer än tusen ord....

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar

Fredrik

 <help>
Fredrik

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pump problem
« Svar #7 skrivet: maj 04, 2007, 22:23:33:33 »
Hej,

Ytterligare en förståsigpåare.....

Verkar skumt i förhållande till mina erfarenheter, även min pump står ovanför skimmern. Som ngn skrev är du säker på att den snurrar åt rätt håll.
Är det en tre-fas pump (som min) så är det inte alls givet, det är 50/50 man måste kolla rotationsriktningen och om den går åt fel håll byta plats på två faser. Går den åt rätt håll så borde den funka. I min installation finns en kulventil på slangen från skimmern precis innan pumpen. Jag fyller slangen via pumpen och stänge sen ventilen och förtsätter att fylla pumpen. När pumpen är full stänger jag pumpen. I detta läget är kulventilerna både före och efter pumpen stängda. Nu öppnar jag ventilen mot skimmern, inget eller väldigt lite vatten skall nu rinna iväg mot poolen. I nästa läge startas pumpen samtidigt som andra handen öppnar kulaventilen mellan pump och filter så att det blir "fritt blås" runt i systemet. Jag har ingen backventil, när systemet är fullt med vatten utan luftbiubblor så händer ingenting när man stänger av pumpen med filtret i filter läge. Stänger man däremot av pumpen i läge backwash/waste eller rinse så får man skynda sig lite innan allt vatten runnit tillbaks i poolen.

Detta är då hur min anläggning fungerar och med de ventiler jag har att leka med.

Hoppas det kan vara till hjälp !

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Poolnicke

SV: Pump problem
« Svar #8 skrivet: maj 05, 2007, 06:12:18:18 »
Housedad,

Har du någon bild?

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad MrXs

SV: Pump problem
« Svar #9 skrivet: maj 05, 2007, 08:00:14:14 »
Hade jag haft nivåskillnad skulle jag satt en backventil som är under vattennivån.
Då kommer det alltid att vara vatten i hela röret till pumpen.
Vid uppstart på våren är det bara att ta vattenslangen till pumpen, skruva av locket till pumpen och fylla i med vatten tills det är fullt och därmed även fullt hela vägen till backventilen.
Poolen fylles över skimmer nivå så vatten kommer till backventil den vägen.

Där med kan man lugn ha stopp och start på pumpen automatiskt utan att vara orolig för torrkörning.

Man behöver då inte röra kulventilerna vid pumpen mer än då man skall stänga eller tabort pumpen över vintern.



Rektangulär 8x4 i Leca med Roman end på kortsidan. Värmer med solfångare.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pump problem
« Svar #10 skrivet: maj 05, 2007, 23:26:33:33 »
Hej,

Bilder finns nu i min projekttråd.

/ Housedad

9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag