CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa  (läst 82510 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #10 skrivet: augusti 17, 2009, 21:13:30:30 »
Hej! Ska du gräva själv eller är det en firma? Jag hade firma som grävde fixade dränering la ut makadam satte brunn tog ungefär 11/2 dag + återställning 1/2 dag detta gick smidigt eftersom grävaren var mkt van.
Enkla grejer kan tyckas men inte helt lätt få fall funka mkt skönt slippa
köra ut allt grus.
Folkpools byggsats är som lego det var igentligen inga
problem man behöver vara iallafall 2 när man monterar och sen när man
skruvat ihop skelett är det bara att kryssmäta så det är i vinkel innan man skruvar dit skivor trappen var vi tre st mest pga man ville inte repa
trapp. Jag hade folkpool i St. Levene de monterade liner åt mig för det
är ju trots allt det som syns o även hjälp m uppstart.
Ditt pris verkar ju inte vara så farligt m all den utrustningen.
Hur du än gör så blir det en fin anläggning. Lycka till
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Poolgiganten

Utloggad rsjowa

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #11 skrivet: augusti 17, 2009, 21:35:00:00 »
Vad har du valt för stensarg och storlek på ideal cover?
Om du valt ideal cover 5*10 kan du ignorera det jag nedan skriver men har du ett 4*8 så bör detta läsas.
[...]

Tack för din omtanke!

Pooltaket blir Klasik C, dvs dryga 5 * 10 meter, mycket tack vare Lotteröds tips om att ta till ytan lite extra. Taket ska komma nästa vecka hoppas jag...

Stensargen är XL Bullnose off white (eller florida som den heter från den danska firman folkpool köper den ifrån). Den bygger ju ca 30 cm runt om, klassisk poolstil, hoppas den gör sig fint på plats. Jag fick den levererad idag, se bild nedan  :)

Jag planerar att göra såsom du sa att lägga omkringliggande marksten i samma nivå som sargen ligger i.


--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #12 skrivet: augusti 17, 2009, 21:38:59:59 »
Hej! Ska du gräva själv eller är det en firma?
[...]

Tack! Har en kille som är duktig med grävskopan, så han gräver, och jag väger in, fixar markduk, dränering osv... (lägger upp lite bilder från dagens övning nedan...)
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #13 skrivet: augusti 17, 2009, 21:50:59:59 »
=================
 
Dag 2

Jaha, ... första dagen med grävning trodde jag skulle bli lugn, men sent om sides fick jag reda på att dagis var stängt idag (suck) så jag har jobbat på poolbygget med min stackars grävarekille samt haft 7 barn hemma som mest (inte alla mina dock).

Gick förvånansvärt bra, då traktorer och grävmaskiner lockar till intresse för människor i alla åldrar...  ;D  ;D

hur som helst, grävare kom på förmiddagen, satte skopan i backen, och vips fick jag lite ångestkänslor... (blir det verkligen rätt nu,... ska vi man verkligen gräva upp så mkt gräsmatta som vi slet med så för att få till osv... ) :D ... aja, nu på kvällen känns det faktiskt riktigt bra  <antman>

Problem: Vi stötte på grundvatten på 1,55 meters djup, vi skulle egentligen gräva till 1820 mm djup (enligt folkpools uppdaterade grävinstruktioner sedan ett år tillbaka, tidigare behövdes inte detta djup). Så efter att vi konstaterat att grundvattnet inte trycks upp, så bestämde jag mig för att höja marknivån runt om istället, så den kommer i samma nivå som min existerande altan. detta kommer bli bra också, men det blir liksom ett trappsteg från gräsmattan när man går dit (helt ok vid närmare eftertanke,... blir ju ett extra blåsskydd mot löv o dret som blåser i poolen annars).

Jag hann även med att lägga 160 m2 klass 2 geoduk på plats, samt slänga ut en 30 meters dräneringsrör. Imorgon ska jag införskaffa brunn och koppling samt så hoppas jag att leveransen av resten av poolen kommer från Folkpool... annars blir det några dötimmar,...
« Senast ändrad: september 14, 2009, 09:39:33:33 av rsjowa »
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #14 skrivet: augusti 17, 2009, 21:55:57:57 »
==========
Dag 2

grävningen för gropen klar, trots vissa problem med grundvatten, samt att vi kört bort de mesta av massorna. Har lagt ut lite 12-16 kross i hörnen på duken för att den inte ska blåsa bort, samt "kastat" ut dräneringen.. imorgon fixerar jag dräneringsslangen med brunn, samt lägger lite mer 12-16 kross i botten av schaktbotten.

Kommer nya bilder imorgon (men då ska jag nog hinna med mitt dagjobb också...)
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #15 skrivet: augusti 23, 2009, 22:47:00:00 »
=========
Dag 3
Fixade med dräneringsbrunn. Köpte dräneringsrör 80/92 på http://www.granngarden.se/ på rulle, kosta 750 kr, samt lite kopplingar etc samt brunn från http://www.ahlsell.se/, brunnen fick jag för 1625 kr.

Har även börjat skyffla i singel... 12-16 kross. ingen 0-fraktion för maximal dränering, 12-16 är lättskottat också, vilket inte 16-32 är, även om den senare är kanske aningen bättre ur dräneringssynpunkt.
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #16 skrivet: augusti 23, 2009, 22:54:19:19 »
=========
dag 4
Äntligen kom leveransen från Folkpool. En dag senare än jag hade hoppats på. Då jag vägrar betala i förskott fick jag betala med postväxel vid leverans (my god vilken ålderdomlig hantering... skicka en faktura för f-n.)

Allt verkar stämma på leveransen, dock ser det skumt ut på trappen, en roman end, 300 cm. Ett rostigt plattjärn som sticker ut, ... känns inte 100 % direkt,... med tanke på att priset för trappen är 30 000 kr.... suck. (Spontant kändes det som om jag förväntade mig lite mer finish för dessa pengar.)

Har det sett samma ut för er?

--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #17 skrivet: augusti 23, 2009, 23:00:36:36 »
=======
dag 5

Nu är regelverket för poolen uppe, lite styr för att få till rätt nivå och placering. Men nu börjar det kännas bra.  :)

Även de NTR A tryckade skivorna är på plats.

--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #18 skrivet: augusti 23, 2009, 23:01:47:47 »
=======
dag 6
Idag har vi fixerat positionen och lagt i singel (12-16 kross) upp till första regeln, samt inuti. Vi har inte bestämt oss för om vi ska ha stenmjöl eller markisolering under duken... funderar... <dontkn>
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #19 skrivet: augusti 23, 2009, 23:09:04:04 »
======
Dag 7
Det får bli markisolering under. (XPS heter dom väl). enligt detta forums erfarenhet så kommer skarvarna att synas, men tror att det på sikt blir bättre än massa fot/hälavtryck...

Idag har jag mest snickrat på maskinhuset. Har valt att köra nästan hela i tryckat trä. måtten 3,0 m * 1,40 m. Totalt har jag för materialet som syns på bilden betalat 3900 kr. Ska få plats med VP på ena hörnet, sen isolerar jag lite extra runt det ställe som pump etc står på. I denna hörna ställer jag leca-block på singel, ovanpå detta en markisoleringsskiva som jag sen ställer maskinerna på (hoppas jag blir kvitt med ev vibrationer/oljud på detta sätt).

Den andra halvan blir väl mest till badleksaker etc...
« Senast ändrad: augusti 23, 2009, 23:12:43:43 av rsjowa »
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag